Ćwiczenia terenowe specjalistyczne
2800-CTSP-G-1-S2
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami badań terenowych stosowanych w geologii, geomorfologii, gleboznawstwie, hydrologii oraz klimatologii i meteorologii.
Zakres treści:
1. Analiza sukcesji osadów czwartorzędowych w odsłonięciu geologicznym.
2. Kartowanie geologiczne obszaru młodoglacjalnego.
3. Kartowanie geomorfologiczne obszaru młodoglacjalnego.
4. Analiza profilu glebowego.
5. Analiza pomiarów i obserwacji meteorologicznych i hydrologicznych.
6. Określą poziom rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru wytypowanego do badania
7. Przeprowadzają badania własne (ankiety, wywiady)
8. Dokonają podsumowania badań uwzględniając wskazane studium przypadku
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 34 h
2. Praca własna studenta 20 h
- przygotowanie do zajęć 5 h
- czytanie literatury 5 h
- opracowanie projektów 10 h
Suma godzin: 60 h
W roku akademickim 2020/21 w semestrze letnim sposób prowadzenia zajęć (kontaktowy/zdalny) zostanie określony odrębnym
Zarządzeniem Rektora przed rozpoczęciem semestru
Efekty uczenia się - wiedza
- rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze zachodzące w przestrzeni geograficznej, student ma wiedzę z zakresu dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-ekonomicznego w Polsce i w szczególności w województwie kujawsko-pomorskim – K_W01, K_W04,
- ma wiedzę z zakresu geologii, geomorfologii, gleboznawstwa, hydrologii oraz klimatologii i meteorologii, zna ich miejsce w systemie nauk i relację do innych dyscyplin naukowych, wymienia i rozróżnia czynniki wpływające na poziom rozwoju społeczno-gospodarczego – K_W03, K_W04, K_W07,K_W08, K_W11,
- zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami służącymi do prowadzenia pomiarów i obserwacji terenowych – K_W20
Efekty uczenia się - umiejętności
- studiuje i umiejętnie korzysta z literatury naukowej z zakresu geologii, geomorfologii, gleboznawstwa, hydrologii oraz klimatologii i meteorologii, geografii społeczno-ekonomicznej – K_U02,
- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać procesy zachodzące w przestrzeni geograficznje oraz analizować ich przyczyny i przebieg – K_U06,
- potrafi przeprowadzać obserwacje i pomiary terenowe przy użyciu różnorodnych technik i urządzeń – K_U07,
- potrafi samodzielnie formułować wnioski o środowisku geograficznym na podstawie pomiarów i obserwacji terenowych – K_U08,
- posługuje się mapami w pracach terenowych – K_U09
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
- rozumie potrzebę stałej aktualizacji wiedzy geologicznej, geomorfologicznej, gleboznawczej, hydrologicznej, klimatologicznej i meteorologicznej oraz zna ich praktyczne zastosowanie oraz rozumie potrzebę aktualizacji wiedzy z zakresu współpracy samorządu terytorialnego z przedsiębiorcami - K_K01, K_K02, K_K03, K_K04,
- rozumie potrzebę systematycznego studiowania literatury fachowej w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy z zakresu geografii fizycznej – K_K05,
- potrafi współdziałać i pracować w zespole – K_K07,
- potrafi postępować zgodnie z przepisami BHP podczas wykonywania pomiarów i obserwacji terenowych – K_K10
Metody dydaktyczne
- pokaz
- ćwiczenie
- instruktaż
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu geografii fizycznej, w tym podstaw geologii, geomorfologii, gleboznawstwa, hydrologii oraz klimatologii i meteorologii, geografii społeczno-ekonomicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Projekt- raport (na podstawie kwerendy terenowej):
51-60 % dostateczny,
61-70 % dostateczny plus,
71-80 % dobry,
81-90 % dobry plus,
91-100 % bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Literatura
Cyfrowa mapa geomorfologiczna Polski,. GUGiK, Warszawa, 2014.
Evans D.J.A., Benn D.I., 2004. A practical guide to the study of glacial sediments. Arnold.
Gutry-Korycka M., Werner-Więckowska H., 1996. Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych. PWN, Warszawa.
Instrukcja do Szczegółowej map geomorfologicznej polskiego niżu. PAN, Instytut Geografii, Toruń, 1962.
Instrukcja opracowania i wydania Szczegółowej map geologicznej Polski w skali 1: 50 000, wyd. II, PIG, Warszawa, 1962.
Kłysik K., Kożuchowski K., Tarajkowska M., 1990. Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii. Wyd. UŁ.
Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., 2000. Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania. PWN, Warszawa.
Marks L., Ber. A., 1999. Metodyka opracowania Szczegółowej mapy geologicznej Polski w skali 1 : 50 000, PIG, Warszawa.
Stow D.A.V., 2005. Sedimentary Rocks in the Field. A color guide. Academic Press.
Woś A., 2000. Meteorologia dla geografów. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: