Case study - zarządzanie geoparkami w Polsce
2800-CSZGP-GPG-1-S2
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniem geoparków i geoturystyki. Na zajęciach omówione zostaną sposoby tworzenia i działania geoparków krajowych: Geopark Łuk Mużakowa, Góra Św. Anny, Geopark Kielce oraz Karkonoski Park Narodowy z otuliną W ramach przedmiotu studenci dowiedzą sie jak chronić a jednocześnie wykorzystać zasoby przyrody nieożywionej do rozwoju lokalnego regionu oraz aktywizacji jego mieszkańców.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w zajęciach- 15 godz.
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć – 10 godz.
Przygotowanie do zajęć – 5 godz.
Razem: 30 h (1 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 ma pogłębioną wiedzę o zasobach przyrody oraz z zakresu procesów i struktur przyrodniczych, uwarunkowań ich zmian, przebiegu i konsekwencji; rozumie najważniejsze zmiany i zagrożenia środowiska powodowane działalnością człowieka; identyfikuje główne bariery w relacji człowiek – środowisko przyrodnicze, posiada wiedzę na temat przemian i ochrony krajobrazu z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz geo- i bioróżnorodności
K_W07 ma zasób wiedzy niezbędny do użytkowania nowoczesnych narzędzi informatycznych; zna technologie geoinformacyjne, stosowane przy rozwiązywaniu problemów planowania i zagospodarowania przestrzennego.
K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat analizowania stanu oraz ochrony systemów przyrodniczych z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz geo- i bioróżnorodności oraz posiada wiedzę w zakresie podstawowych procesów wykorzystywanych w analitycznych metodach badań środowiska
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 sprawnie pozyskuje wiedzę i dane z literatury, opracowań specjalistycznych, baz danych oraz innych źródeł.
K_U02 krytycznie analizuje oraz interpretuje zachodzące w przestrzeni zjawiska i procesy przyrodnicze w kontekście gospodarki przestrzennej i geozarządzania, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje; dostrzega aspekty geograficzne, systemowe i pozatechniczne zadań planistycznych; przygotowuje dokumenty na temat oddziaływania inwestycji na środowisko; jest przygotowany do realizacji audytu krajobrazowego.
K_U04 analizuje i interpretuje na podstawie prac kameralnych oraz terenowych zasoby przyrodnicze i stan ekosystemów oraz zachodzące w przestrzeni zjawiska przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne, umie przygotować pisemne opracowania wybranych problemów z zakresu gospodarki przestrzennej oraz je referować, wykorzystując język naukowy.
K_U13 potrafi monitorować, analizować i interpretować korzystne i niekorzystne zmiany komponentów środowiska na skutek działalności człowieka; ocenia stan funkcjonowania ekosystemów w kontekście prowadzenia zrównoważonej gospodarki przestrzennej i ewentualnej potrzeby podjęcia działań ochronno-rewitalizacyjnych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 postępuje etycznie, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając świadomość skutków swojej działalności dla społeczeństwa i środowiska.
K_K03 jest gotowy do rozwiązywania konfliktów przestrzennych zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska oraz z zachowaniem zasad etyki zawodowej.
K_K04 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozwija dorobek zawodowy i dba o etos zawodu.
K_K05 potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
podstawowa wiedza z zakresu geologii i geografii
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy, końcowy
<50 % - ndst
51-60 % - dst
61-70 % - dst plus
71-80 % - db
81-90 % db plus
>91 % - bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Cwojdziński S., Kozdrój W., 2007. Sudety przewodnik geoturystyczny. Państwowy Instytut Geologiczny:
Czasopismo Geoturystyka 2004 – 2016. Wyd. Nauk AGH i Stowarzyszenia Naukowego im. St. Staszica (dostępne on-line www. http://journals.bg.agh.edu.pl/GEOTURYSTYKA/
Dolin R., & Newsome D. 2006. Geotourism. Elsevier;
Joyce E.B., 2006. Geological heritage of Australia: selecting the best for Geosites and World Heritage, and telling the story for geotourism and Geoparks. AESC2006, Melbourne, Australia.
Migoń P.,2010. Geomorphological Landscapes of the Word. Springer.
Migoń P., 2012, Geoturystyka, PWN Warszawa
Newsome D. & Dolin R., 2010. Geotourism. The Tourism of Geology and Landscape. Goodfellow Publishers;
Słomka T., Kicińska-Świderska A., Doktor M., Joniec A., 2006. Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce. Wyd. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie;
Bubniak I.M., Solecki A.T. (red.) 2013, Przewodnik geoturystyczny po szlaku Geo-Karpaty. Krosno.
Centralny rejestr geostanowisk Polski - http://geoportal.pgi.gov.pl/portal/page/portal/geostanowiska
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: