Case study - wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich 2800-CSWRO-GPG-2-S2
Wielofunkcyjny rozwój jest współcześnie jedną z najważniejszych idei w polityce kształtowania społeczno-gospodarczej przestrzeni wiejskiej. W obliczu istotnych zmian strukturalnych zachodzących w rolnictwie, koncepcja ta stała się szansą na „nowe otwarcie” w programowaniu rozwoju obszarów wiejskich, związane ze wzrostem możliwych ścieżek rozwojowych. Ideą wykładów jest zapoznanie studenta z dostrzeganiem barier i możliwości wielofunkcyjnego rozwoju gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wraz z możliwymi propozycjami kierunków rozwoju funkcjonalno-przestrzennego tych obszarów. Omówione zostaną możliwości i sposoby dywersyfikacji gospodarczej tych jednostek, dywersyfikacji źródeł dochodu oraz szukania alternatywnych ścieżek rozwoju w kontekście posiadanych zasobów i uwarunkowań: przyrodniczych, społecznych, gospodarczych, czy kulturowych. Studenci zapoznają się z zagadnieniami interpretacji i przewidywania różnych modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin. Poszczególne zagadnienia zostaną omówione na podstawie studiów przypadku (case study).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- referatu
- projektu
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kompleksowe opracowanie raportu/projektu zagospodarowania fragmentu wybranej jednostki osadniczej (wiejskiej) w zakresie analizy i oceny rozwoju wielofunkcyjnego (część opisowa - diagnoza, założenia i charakterystyka proponowanych działań; część graficzna/projekt – przygotowanie koncepcji na bazie mapy ewidencji gruntów i budynków); kryteria oceniania:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe;
4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi elementami do korekty;
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub na przeciętnym poziomie;
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów estetycznych, merytorycznych, duże braki w części graficzno-opisowej.
Projekt - np. U1 (K_U01), U2 (K_U06); K1 (K_K02), K2 (K_K03)
Aktywność – U4, K1, K2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Brodziński Z., 2011, Stymulowanie rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym na przykładzie gmin województwa warmińsko-mazurskiego. Wyd. SGGW, Warszawa.
Brodziński Z., Leśniak L., Bomba J. (red.), 2015, Stan i perspektywy rozwoju spółdzielczości wiejskiej w Polsce. Wyd. CDR, Kraków.
Gąsiorowski J., Bielecka E., Poławski Z. F., 2014, Wieloczynnikowa analiza środowiskowych uwarunkowań zagospodarowania obszarów wiejskich, Seria monograficzna nr 18, IGiK, Warszawa.
Kłodziński M., 1999, Aktywizacja gospodarcza obszarów wiejskich. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, SGGW. Warszawa.
Kłodziński M., Fedyszak-Radziejowska B. (red.), 2002, Przedsiębiorczość wiejska w Polsce i krajach Unii Europejskiej. IRWiR PAN, Warszawa.
Rosner A. (red.), 2005, Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich. IRWiR PAN, Warszawa.
Wilkin J. (red.), 2005, Polska wieś 2025. Wizja rozwoju. Fundusz Współpracy, Warszawa.
Zarębski M., 2002, Bariery i możliwości wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich (na przykładzie regionu konińskiego). Wydawnictwo Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń.
Zawisza S. (red.), 2004, Zarządzanie zrównoważonym rozwojem obszarów wiejskich. Wydawnictwa Uczelniane ATR, Bydgoszcz.
Literatura uzupełniająca:
Kłodziński M., 1997, Wielofunkcyjny rozwój terenów wiejskich w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, Wyd. SGGW, Warszawa.
Kłodziński M., Dzun W. (red.), 2003, Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych. IRWiR PAN, WEiOGŻ, Warszawa.
Rosner A. (red.), 2002, Wiejskie obszary kumulacji barier rozwojowych, IRWiR PAN, Warszawa.
Spychalski G., 2005, Mezoekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju obszarów wiejskich, IRWiR PAN, Warszawa.
Zawisza S., (red.), 2009, Rozwój przedsiębiorczości i zespołowej działalności gospodarczej w rolnictwie w świetle integracji z Unią Europejską. Wydawnictwa Uczelniane UTP, Bydgoszcz.
Periodyki naukowe: Wieś i Rolnictwo, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, Postępy Nauk Rolniczych, Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia, Acta Scientiarum Polonorum Agricultura, Electronic Journal of Polish Agricultural Universities.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: