Case study - przestrzenie nieokreślone w mieście 2800-CSPNM-GPG-1-S2
Celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie rozwiązywania konfliktów społecznych skoncentrowanych wokół funkcjonowania przestrzeni nieokreślonych. Przedstawiona zostanie definicja przestrzeni nieokreślonych jako przestrzeni swobodnego krajobrazu oraz geneza ich powstawania. Przybliżone zostaną główne problemy powstające przy kształtowaniu tego typu przestrzeni, tj. wymagania związane z pogodzeniem szeregu oczekiwań społecznych; wprowadzenia rozwiązań
spełniających różne potrzeby i interesy; zachowanie form i kształtów oraz ładu przestrzennego. Studenci poznają praktyczne przykłady rozwiązywania konfliktów związanych z zagospodarowywaniem przestrzeni nieokreślonych na podstawie wybranych przykładów z terenu Belgii, Finlandii, Niemiec, Polski, USA.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- studium przypadku
- pomiaru w terenie
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- gry i symulacje
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Zaliczenie zadań w trakcie zajęć w formie pisemnej- K_K03
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na ocenę na podstawie cząstkowych zadań (średnia)
ndst - 0 pkt
dst- 2 pkt
dst plus- 3 pkt
db- 4 pkt
db plus- 5 pkt
bdb- 6 pkt
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Kamiński, Z. J. (2002). Pojęcie konfliktu w planowaniu przestrzennym. Wydawn. Politechniki Śląskiej.
Kowalski, M., Świątek, D., Dziemianowicz, W., Szmigiel-Rawska, K. (2012). Społeczne, polityczne i ekonomiczne stymulanty i destymulanty rozwoju Mazowsza. Trendy rozwojowe Mazowsza nr 6, Warszawa.
Lebuhn, H. (2007). Sozialräumliche Konflikte in der unternehmerischen Stadt. PROKLA. Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, 37(149), 529-545.
Skrzypiec, R. (2010). Konflikt lokalny motorem partycypacji społecznej i skutkiem zmiany–analiza wybranych przypadków: Oświęcim, Bieruń, Las i Kobiór [in:] B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec. Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydz. Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, Warszawa, 126-142.
Literatura uzupełniająca:
Klus, S. (2013). Die europäische Stadt unter Privatisierungsdruck: Konflikte um den Verkauf kommunaler Wohnungsbestände in Freiburg. Springer-Verlag.
Kowalczyk-Anioł, J., & Włodarczyk, B. (2017). Przestrzeń turystyczna przestrzenią konfliktu. Prace i Studia Geograficzne, 62(2), 55-73.
Mantey, D. (2016). Potencjalne konflkty przestrzenne w strefie podmiejskiej z perspektywy potrzeb mieszkańców na przykładzie podwarszawskiej gminy Lesznowola. Studia Regionalne i Lokalne, (3 (65)), 117-140.
Solecki, S., 2000, Konflikty społeczno-przestrzenne jako element procesów transformacji miejskiej na przykładzie Rzeszowa, (w:) Malikowski M., Seręga Z. (red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie przemian systemowych. Studia, komunikaty, eseje, Rzeszów, t. 2. s. 93-103.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: