Aplikacyjne kierunki badań geograficzno-ekonomicznych 2800-APKB-G-2-S2
W nawiązaniu do kompleksowego charakteru badań geograficznych, obejmującego zarówno zagadnienia przyrodnicze jak i społeczne i ekonomiczne, podstawowym celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności prowadzenia analiz przestrzennych przydatnych dla praktyki. Zakres przedmiotu stanowią następujące zagadnienia:
(1) problemy tworzenia zintegrowanych bazy danych, stanowiących podstawę diagnozy stanu zagospodarowania przestrzennego, w tym prezentacja baz danych: GUS (z uwzględnieniem bieżącej statystyki BDL w tym ujęcia wyników spisów powszechnych), jednostek samorządu terytorialnego oraz instytucji państwowych (głównie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Agencji Nieruchomości Rolnych)
(2) determinanty oceny zróżnicowania przestrzennego, obejmujące – ze względu na charakter badań geograficznych – szeroki zestaw uwarunkowań, tj.: przyrodnicze, ekologiczne, historyczne, urbanizacyjne i in. (np. określone przez poziom absorpcji funduszy UE);
(3) przykłady aplikacyjnego wykorzystania warsztatu badań geograficzno-ekonomicznych, zwłaszcza dotyczących:
- opracowań planistycznych gminy i regionu (prace ekofizjograficzne, prognozy oddziaływani na środowisko, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, strategie rozwoju, plany zagospodarowania przestrzennego regionów itp.);
- badań ewaluacyjnych, dotyczących działalność wybranych instytucji państwowych, w tym głównie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR – np. zagadnienie oceny wydatkowania środków unijnych ukierunkowanych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich) oraz Agencji Nieruchomości Rolnych (np. zagadnienie oceny zagospodarowania byłych gruntów państwowych w rolnictwie);
- analizy danych służb geodezyjnych, z uwzględnieniem form struktur własności i użytkowania ziemi oraz ujęć od obrębu geodezyjnego do gminy, powiatu i województwa;
- ekorozwoju i relacji człowiek – środowisko przyrodnicze (na przykładzie planu ochrony Krajeńskiego Parku Krajobrazowego i omówieniu bazy danych wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (wybrane zagadnienia). Sprawdzane efekty kształcenia: W01, W02, W03, U01, U02, U04.
Wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry
Ćwiczenia zaliczane na podstawie ocen uzyskanych z wykonanych zadań.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa
Baran-Zgłobicka B., Harasimiuk M., 2016, Znaczenie badań geograficznych w poprawie jakości planowania przestrzennego w jednostkach samorządu terytorialnego różnego szczebla, Barometr Regionalny, t. 14, nr 2, s 127-140
Jakóbczyk-Gryszkiewicz J., Lisowski A., Prawelska-Skrzypek G., Rudnicki R., 1999, Funkcje geografii w nowej rzeczywistości polityczno-gospodarczej oraz kariery geografów na nowym rynku pracy, [w:] B. Domański, W. Widacki (red.), Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Metodologicznej, Geografia polska na progu trzeciego tysiąclecia, t. IV, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, str. 325-339.
Rudnicki R., 2013, Zróżnicowanie przestrzenne absorpcji funduszy Unii Europejskiej w rolnictwie polskim jako problem badawczy i aplikacyjny, [w:] Koncepcje i problemy badawcze w geografii wsi (red. M. Wójcik), Aca Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-oeconomica, 13, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź; s.71-92;
Literatura uzupełniająca
Borowczak A., 2013, Badania ewaluacyjne rozwoju regionalnego jako nowy kierunek badań aplikacyjnych w geografii społeczno-ekonomicznej, [w:] Podstawowe idee i koncepcje w geografii, tom 8, Dorobek polskiej geografii po konferencji w Rydzynie. Ocena krytyczna, Wyd. UŁ, Łódź, ss. 242
Lisowski A., 2007, Przedmiot badań, funkcje i tożsamość geografii na początku XXI w., [w:] Podstawowe idee i koncepcje w geografii, tom 3, Geografia a przemiany współczesnego świata, Wyd. Ucz. WSG, Bydgoszcz 2007, ss. 316
Rudnicki R., Kluba M., Kozłowski L., 2002, Grunty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w województwie kujawsko-pomorskim - przejęcie, rozdysponowanie i wpływ na strukturę agrarną, Wyd. UMK, Toruń, 160 s.
Rudnicki R., Męczekalski M., Dubownik A., 2015, Obręb geodezyjny jako jednostka przestrzenna badań geograficzno-turystycznych – przykład powiatu suwalskiego, Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, tom XV, Turystyka w badaniach geograficznych, seria: Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace, Nr 15, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, s. 33-52.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: