Analizy przestrzenne w badaniu środowiska geograficznego 2800-APBS-GI-1-S2
Tematyka wykładów:
1. Wprowadzenie do analizy przestrzennej
2. Dane przestrzenne
3. Analizy przestrzenne na podstawie danych wektorowych
4. Analizy przestrzenne na podstawie danych rastrowych
5. Analiza terenu
6. Modelowanie w GIS
Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych:
1. rozszerzona obsługa wybranego pakietu oprogramowania GIS,
2. podstawy języka SQL,
3. podłączanie serwerów mapowych (WMS, WFS, WCS),
4. rozszerzenie 3D Analyst, aplikacja ArcScene i ArcGlobe,
5. wybrane skrypty ArcView,
6. zaawansowane analizy przestrzenne,
7. numeryczny model terenu (NMT),
8. numeryczny model pokrycia terenu (NMPT),
9. projekt indywidualny (analiza zmian pokrycia/użytkowania wybranego terenu w oparciu o wieloczasowe dane kartograficzno-teledetekcyjne)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
wykład ¬(K_W02, K_W03, K_W06, K_W07) – egzamin
Ćwiczenia (K_U02, K_U03, K_U07, K_U08, K_U11, K_U10) – projekty zespołowe, projekt indywidualny, dyskusja,
Kryteria oceniania:
- poprawne wykonanie zadań na zajęciach,
- bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,
- kolokwia i wejściówki,
- opracowanie projektu indywidualnego,
- obserwacja przez prowadzącego zajęcia z kryteriami oceny danych kompetencji,
- zaliczenie pisemne – test wyboru.
W ramach przyjętych kryteriów oceniania wiedzy studentów, ocenę z zaliczenia wystawia się następująco:
0 - 59% poprawnych odpowiedzi – ocenę niedostateczną
60% – ocenę dostateczną,
70% – ocenę plus dostateczną,
80% – ocenę dobrą,
90% – ocenę plus dobrą,
95% – bardzo dobrą.
Aby uzyskać ocenę pozytywną z ćwiczeń laboratoryjnych należy poprawnie wykonać wszystkie projekty i ćwiczenia.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się.
Literatura
ArcGIS 3D Analyst – User Guide, 2004, ESRI.
ArcGIS Spatial Analyst – User Guide, 2004, ESRI.
ArcUser, The Magazine for Esri Software Users, ESRI Press.
Bielecka E., 2006. Systemy informacji geograficznej – teoria i zastosowanie, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa.
GEODETA – magazyn geoinformacyjny – miesięcznik.
Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Kistowski M., Iwańska M., 1997, Systemy Informacji Geograficznej, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
Kunz M., (red.), 2007, Systemy informacji geograficznej w praktyce (studium zastosowań), Wyd. UMK, Toruń.
Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006, GIS. Teoria i praktyka. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Magnuszewski A., 1999, GIS w geografii fizycznej, WN PWN, Warszawa.
Nienartowicz A., Kunz M. (red.), 2001, GIS i teledetekcja w badaniach struktury i funkcjonowania krajobrazu, Wyd. UMK, Toruń.
Maguire D., Batty M., Goodchild M.F. (red.), 2005, GIS, Spatial Analysis and Modeling, ESRI Press, Redlands.
Mitchell A., 1999, The ESRI guide to GIS Analysis, ESRI Press, Redlands.
Nienartowicz A., Kunz M., 2001, GIS i teledetekcja w badaniach struktury i funkcjonowania krajobrazu, Wyd. UMK.
Urbański J., 2010, GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. UG, Gdańsk,
Zeiler M., 1999, Modeling our world, ESRI Press, Redlands.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: