Antropomotoryka 2800-ANTTIR-3-S1
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi.
Wykłady mają zadanie przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu nauk o kulturze fizycznej pozwalającej na poznanie podstaw ludzkiej motoryczności, jej przemian, struktury i uwarunkowań oraz zasad i narzędzi wykorzystywanch w kierowaniu pracą nad jej rozwojem.
Wykłady:
I. MOTORYCZNOŚĆ LUDZKA JAKO PRZEDMIOT TEORETYCZNEGO
POZNANIA
1. Pierwsze refleksje i rozwój badań nad motorycznością człowieka
2. Kierunki badań nad motorycznością ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwań prowadzonych na potrzeby wychowania fizycznego
3. Różne orientacje i subdyscypliny podejmujące problematykę sprawności fizycznej i motoryczności. Szczególne problemy antropomotoryki
II. SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA I MOTORYCZNOŚĆ CZŁOWIEKA: PODSTAWOWE
POJĘCIA I ICH ASPEKTY
1. Sprawność fizyczna i jej znaczenie dla przejawów motoryczności człowieka
2. Koncepcja „health - related fitness" jako teoretyczna podstawa kształcenia
sprawności fizycznej
3. Motoryczność człowieka - różne koncepcje pojęciowe i klasyfikacyjne
III. ROZWÓJ MOTORYCZNY CZŁOWIEKA W PROCESIE ONTOGENEZY
1. Rozwój motoryczny w okresie noworodkowym i niemowlęcym
2. Rozwój motoryczny w okresie poniemowlęcym i przedszkolnym
3. Rozwój motoryczny w okresie młodszym szkolnym
4. Rozwój motoryczny w okresie pokwitania i młodzieńczym
5. Motoryczność wieku dorosłego i dojrzałego
6. Motoryczność a zjawisko starzenia się i okres starości
IV. GENETYCZNE UWARUNKOWANIA PREDYSPOZYCJI I ZDOLNOŚCI
MOTORYCZNYCH ORAZ PROBLEM WYTRENOWALNOŚCI
1. Współczesne kierunki poszukiwań oraz podstawy dziedziczenia wielogenowego
2. Ogólny przegląd metod badań
3. Wyniki badań nad genetycznymi uwarunkowaniami predyspozycji i osiągnięć
motorycznych
4. Badania nad identyfikacją markerów genetycznych
5. Problem wytrenowalności oraz związek z genotypem
V. ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
1. Pojęcie środowiska i rodzaje czynników
2. Typy zmian przystosowawczych, ekosensytywność a okresy sensytywne
3. Czynniki i metody pomiaru zróżnicowania środowiska społeczno-ekonomicznego oraz kulturowego
4. Wyniki badań nad społecznymi uwarunkowaniami sprawności fizycznej
i motoryczności człowieka
5. Oddziaływanie najbliższego otoczenia i form organizacyjnych na aktywność
fizyczną
VI. MORFOLOGICZNE UWARUNKOWANIA MOTORYCZNOŚCI CZŁOWIEKA
1. Kinantropometria jako specyficzna dziedzina nauki. Teoretyczne podstawy badań
2. Wielkość ciała osobnika a jego możliwości motoryczne - ogólne prawidłowości
3. Kierunki poszukiwań morfologicznych uwarunkowań sprawności motorycznej
4. Liniowość i nieliniowość powiązań parametrów morfologicznych i motorycznych
5. Znaczenie poziomu otłuszczenia ciała dla sprawności motorycznej
6. Dojrzewanie i rośniecie a zmiany w motoryce
VII. TEORETYCZNE PRZESŁANKI PROCESU UCZENIA SIĘ I NAUCZANIA
CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
1. Społeczne potrzeby uczenia się czynności ruchowych
2. Pojęcie uczenia się motorycznego
3. Etapy uczenia się oraz uczenie się nawykowe i uczenie się rozwiązywania
problemu
4. Tworzenie współczesnych teorii i modeli uczenia się motorycznego
5. Determinanty przebiegu i efektów oraz gotowości do uczenia się motorycznego
6. Nauczanie motoryczne w świetle potrzeb praktyki dydaktycznej
VIII. POMIAR W BADANIACH NAD SPRAWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ I MOTORYCZNOŚCIĄ CZŁOWIEKA
1. Potrzeba definiowania badanego obiektu. Metody jakościowe a ilościowe
2. Określenie, właściwości i potrzeba pomiaru
3. Typy skal pomiarowych
4. Kryteria poprawności testów w badaniach nad sprawnością fizyczną i motorycznością
5. Klasyfikacje i uwagi krytyczne o metodzie testowej
IX. PRZYKŁADOWE METODY OCENY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ (MOTORYCZNEJ)
X. PODSTAWOWE PRZESŁANKI KONSTRUKCJI I REALIZACJI PROGRAMU
AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
1. Różnorodność potrzeb i ograniczenia w stanowieniu celów kształtowania sprawności fizycznej
2. Anaerobowy i aerobowy system dostarczania energii jako podstawa klasyfikacji typów wysiłku fizycznego
3. Metody oddziaływania wysiłkiem fizycznym
4. Zasady w realizacji programu treningu
5. Główne elementy w konstrukcji programu treningu
6. Struktura jednostki treningowej
7. Prowadzenie programu aktywności fizycznej
XI. ZDOLNOŚCI SIŁOWE I ZNACZENIE TRENINGU Z OPOREM
(SIŁOWEGO)
1. Potrzeby treningu siłowego, zagadnienie definicji i pomiaru
2. Zmienność w ontogenezie oraz znaczenie treningu w zależności od wieku i płci
3. Zagadnienie adaptacji, efekty i ograniczenia w treningu siłowym
4. Wielkość obciążenia w treningu siłowym
5. Typy, reguły i różne cele treningu siłowego
6. Specjalne środki ostrożności
XII. ZDOLNOŚCI SZYBKOŚCIOWE (ANAEROBOWE) I ICH KSZTAŁCENIE
1. Anaerobowe (beztlenowe) źródła energii oraz pojęcie zdolności szybkościowych
2. Elementarne formy przejawiania się szybkości oraz fazy zwiększania i stabilizacji prędkości
3. Zmienność zdolności szybkościowych (anaerobowych) w ontogenezie i ich
uwarunkowania
4. Warunki skutecznego kształcenia zdolności szybkościowych (anaerobowych)
5. Kontrola poziomu szybkości i charakterystyk anaerobowych
XIII. ZDOLNOŚCI WYTRZYMAŁOŚCIOWE (AEROBOWE) I TRENING
ZDROWOTNY
1. Znaczenie oraz pojęcie wydolności tlenowej i zdolności wytrzymałościowych
2. Specyfika przemian i klasyfikacje wysiłków wytrzymałościowych
3. Ocena zdolności wytrzymałościowych
4. Ontogenetyczna zmienność wydolności tlenowej i zdolności wytrzymałościowych
5. Wskazania do rozwoju wytrzymałości i treningu zdrowotnego
XIV. GIBKOŚĆ CIAŁA - JEJ UWARUNKOWANIA, POMIAR, TRENING ORAZ
ZNACZENIE
1. Gibkość ciała i jej uwarunkowania
2. Pomiar gibkości ciała
3. Trening gibkości ciała
4. Znaczenie gibkości w sporcie i codziennej aktywności życiowej oraz w przeciwdziałaniu bólom kręgosłupa
XV. ZDOLNOŚCI KOORDYNACYJNE I ICH ZNACZENIE
1. Pojęcie zdolności koordynacyjnych i ich kryteria oceny
2. Neurofunkcjonalne uwarunkowania zdolności koordynacyjnych
3. Zagadnienia struktury zdolności koordynacyjnych
4. Zmienność koordynacyjnych zdolności motorycznych w ontogenezie
5. Warunki i sposoby skutecznego kształcenia koordynacyjnych zdolności moto
rycznych
6. Diagnostyka koordynacyjnych zdolności motorycznych
XVI. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W OPTYMALIZACJI MASY I SKŁADU CIAŁA
1. Pojęcie i ocena zjawiska nadwagi i otyłości
2. Typy otyłości oraz przyczyny występowania nadwagi i otyłości
3. Zasady i praktyka postępowania w dążeniu do redukcji masy ciała
4. Program ukierunkowany na przyrost masy ciała
5. Program ukierunkowany na poprawę składu ciała
XVII. SYMETRIA I ASYMETRIA A MOTORYCZNOŚĆ CZŁOWIEKA
1. Różne rodzaje asymetrii
2. Zagadnienie lateralizacji i ręczności
3. Zagadnienie uwarunkowań leworęczności i problem przeuczania
4. Ontogenetyczna zmienność lateralizacji
5. Metody badania lateralizacji
6. Symetria, asymetria i leworęczność w sporcie oraz problemy treningu
symetryzacji ruchów
XVIII. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A STARZENIE SIĘ OSOBNIKA I POPULACJI
1. Wzrost znaczenia problematyki ludzi starych
2. Poziom sprawności i aktywności fizycznej w populacji ludzi starszych
3. Test sprawności fizycznej dla osób starszych (The Fullerton Functional Fitness Test)
4. Programy interwencyjne wspomagające funkcje organizmu i aktywność społeczną
5. Ryzyko osteoporozy i możliwości ograniczenia jej skutków
6. Problemy obniżonej równowagi i upadków u osób starszych
XIX. OCENA POZIOMU AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
1. Definicja aktywności fizycznej i ogólne klasyfikacje metod jej oceny
2. Metody pomiaru oparte na obserwacji i kwestionariuszach
3. Mechaniczne i elektroniczne mierniki ruchu
4. Metody oparte na pomiarze fizjologicznym
Ćwiczenia:
I. MOTORYCZNOŚĆ LUDZKA JAKO PRZEDMIOT TEORETYCZNEGO
POZNANIA
1. Pierwsze refleksje i rozwój badań nad motorycznością człowieka
2. Kierunki badań nad motorycznością ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwań prowadzonych na potrzeby wychowania fizycznego
3. Różne orientacje i subdyscypliny podejmujące problematykę sprawności fizycznej i motoryczności. Szczególne problemy antropomotoryki
II. SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA I MOTORYCZNOŚĆ CZŁOWIEKA: PODSTAWOWE
POJĘCIA I ICH ASPEKTY
1. Sprawność fizyczna i jej znaczenie dla przejawów motoryczności człowieka
2. Koncepcja „health - related fitness" jako teoretyczna podstawa kształcenia
sprawności fizycznej
3. Motoryczność człowieka - różne koncepcje pojęciowe i klasyfikacyjne
III. ROZWÓJ MOTORYCZNY CZŁOWIEKA W PROCESIE ONTOGENEZY
1. Rozwój motoryczny w okresie noworodkowym i niemowlęcym
2. Rozwój motoryczny w okresie poniemowlęcym i przedszkolnym
3. Rozwój motoryczny w okresie młodszym szkolnym
4. Rozwój motoryczny w okresie pokwitania i młodzieńczym
5. Motoryczność wieku dorosłego i dojrzałego
6. Motoryczność a zjawisko starzenia się i okres starości
IV. GENETYCZNE UWARUNKOWANIA PREDYSPOZYCJI I ZDOLNOŚCI
MOTORYCZNYCH ORAZ PROBLEM WYTRENOWALNOŚCI
1. Współczesne kierunki poszukiwań oraz podstawy dziedziczenia wielogenowego
2. Ogólny przegląd metod badań
3. Wyniki badań nad genetycznymi uwarunkowaniami predyspozycji i osiągnięć
motorycznych
4. Badania nad identyfikacją markerów genetycznych
5. Problem wytrenowalności oraz związek z genotypem
V. ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
1. Pojęcie środowiska i rodzaje czynników
2. Typy zmian przystosowawczych, ekosensytywność a okresy sensytywne
3. Czynniki i metody pomiaru zróżnicowania środowiska społeczno-ekonomicznego oraz kulturowego
4. Wyniki badań nad społecznymi uwarunkowaniami sprawności fizycznej
i motoryczności człowieka
5. Oddziaływanie najbliższego otoczenia i form organizacyjnych na aktywność
fizyczną
VI. MORFOLOGICZNE UWARUNKOWANIA MOTORYCZNOŚCI CZŁOWIEKA
1. Kinantropometria jako specyficzna dziedzina nauki. Teoretyczne podstawy badań
2. Wielkość ciała osobnika a jego możliwości motoryczne - ogólne prawidłowości
3. Kierunki poszukiwań morfologicznych uwarunkowań sprawności motorycznej
4. Liniowość i nieliniowość powiązań parametrów morfologicznych i motorycznych
5. Znaczenie poziomu otłuszczenia ciała dla sprawności motorycznej
6. Dojrzewanie i rośniecie a zmiany w motoryce
VII. TEORETYCZNE PRZESŁANKI PROCESU UCZENIA SIĘ I NAUCZANIA
CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
1. Społeczne potrzeby uczenia się czynności ruchowych
2. Pojęcie uczenia się motorycznego
3. Etapy uczenia się oraz uczenie się nawykowe i uczenie się rozwiązywania
problemu
4. Tworzenie współczesnych teorii i modeli uczenia się motorycznego
5. Determinanty przebiegu i efektów oraz gotowości do uczenia się motorycznego
6. Nauczanie motoryczne w świetle potrzeb praktyki dydaktycznej
VIII. POMIAR W BADANIACH NAD SPRAWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ I MOTORYCZNOŚCIĄ CZŁOWIEKA
1. Potrzeba definiowania badanego obiektu. Metody jakościowe a ilościowe
2. Określenie, właściwości i potrzeba pomiaru
3. Typy skal pomiarowych
4. Kryteria poprawności testów w badaniach nad sprawnością fizyczną i motorycznością
5. Klasyfikacje i uwagi krytyczne o metodzie testowej
IX. PRZYKŁADOWE METODY OCENY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ (MOTORYCZNEJ)
X. PODSTAWOWE PRZESŁANKI KONSTRUKCJI I REALIZACJI PROGRAMU
AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
1. Różnorodność potrzeb i ograniczenia w stanowieniu celów kształtowania sprawności fizycznej
2. Anaerobowy i aerobowy system dostarczania energii jako podstawa klasyfikacji typów wysiłku fizycznego
3. Metody oddziaływania wysiłkiem fizycznym
4. Zasady w realizacji programu treningu
5. Główne elementy w konstrukcji programu treningu
6. Struktura jednostki treningowej
7. Prowadzenie programu aktywności fizycznej
XI. ZDOLNOŚCI SIŁOWE I ZNACZENIE TRENINGU Z OPOREM
(SIŁOWEGO)
1. Potrzeby treningu siłowego, zagadnienie definicji i pomiaru
2. Zmienność w ontogenezie oraz znaczenie treningu w zależności od wieku i płci
3. Zagadnienie adaptacji, efekty i ograniczenia w treningu siłowym
4. Wielkość obciążenia w treningu siłowym
5. Typy, reguły i różne cele treningu siłowego
6. Specjalne środki ostrożności
XII. ZDOLNOŚCI SZYBKOŚCIOWE (ANAEROBOWE) I ICH KSZTAŁCENIE
1. Anaerobowe (beztlenowe) źródła energii oraz pojęcie zdolności szybkościowych
2. Elementarne formy przejawiania się szybkości oraz fazy zwiększania i stabilizacji prędkości
3. Zmienność zdolności szybkościowych (anaerobowych) w ontogenezie i ich
uwarunkowania
4. Warunki skutecznego kształcenia zdolności szybkościowych (anaerobowych)
5. Kontrola poziomu szybkości i charakterystyk anaerobowych
XIII. ZDOLNOŚCI WYTRZYMAŁOŚCIOWE (AEROBOWE) I TRENING
ZDROWOTNY
1. Znaczenie oraz pojęcie wydolności tlenowej i zdolności wytrzymałościowych
2. Specyfika przemian i klasyfikacje wysiłków wytrzymałościowych
3. Ocena zdolności wytrzymałościowych
4. Ontogenetyczna zmienność wydolności tlenowej i zdolności wytrzymałościowych
5. Wskazania do rozwoju wytrzymałości i treningu zdrowotnego
XIV. GIBKOŚĆ CIAŁA - JEJ UWARUNKOWANIA, POMIAR, TRENING ORAZ
ZNACZENIE
1. Gibkość ciała i jej uwarunkowania
2. Pomiar gibkości ciała
3. Trening gibkości ciała
4. Znaczenie gibkości w sporcie i codziennej aktywności życiowej oraz w przeciwdziałaniu bólom kręgosłupa
XV. ZDOLNOŚCI KOORDYNACYJNE I ICH ZNACZENIE
1. Pojęcie zdolności koordynacyjnych i ich kryteria oceny
2. Neurofunkcjonalne uwarunkowania zdolności koordynacyjnych
3. Zagadnienia struktury zdolności koordynacyjnych
4. Zmienność koordynacyjnych zdolności motorycznych w ontogenezie
5. Warunki i sposoby skutecznego kształcenia koordynacyjnych zdolności moto
rycznych
6. Diagnostyka koordynacyjnych zdolności motorycznych
XVI. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W OPTYMALIZACJI MASY I SKŁADU CIAŁA
1. Pojęcie i ocena zjawiska nadwagi i otyłości
2. Typy otyłości oraz przyczyny występowania nadwagi i otyłości
3. Zasady i praktyka postępowania w dążeniu do redukcji masy ciała
4. Program ukierunkowany na przyrost masy ciała
5. Program ukierunkowany na poprawę składu ciała
XVII. SYMETRIA I ASYMETRIA A MOTORYCZNOŚĆ CZŁOWIEKA
1. Różne rodzaje asymetrii
2. Zagadnienie lateralizacji i ręczności
3. Zagadnienie uwarunkowań leworęczności i problem przeuczania
4. Ontogenetyczna zmienność lateralizacji
5. Metody badania lateralizacji
6. Symetria, asymetria i leworęczność w sporcie oraz problemy treningu
symetryzacji ruchów
XVIII. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A STARZENIE SIĘ OSOBNIKA I POPULACJI
1. Wzrost znaczenia problematyki ludzi starych
2. Poziom sprawności i aktywności fizycznej w populacji ludzi starszych
3. Test sprawności fizycznej dla osób starszych (The Fullerton Functional Fitness Test)
4. Programy interwencyjne wspomagające funkcje organizmu i aktywność społeczną
5. Ryzyko osteoporozy i możliwości ograniczenia jej skutków
6. Problemy obniżonej równowagi i upadków u osób starszych
XIX. OCENA POZIOMU AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
1. Definicja aktywności fizycznej i ogólne klasyfikacje metod jej oceny
2. Metody pomiaru oparte na obserwacji i kwestionariuszach
3. Mechaniczne i elektroniczne mierniki ruchu
4. Metody oparte na pomiarze fizjologicznym
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- biograficzna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wiedza
K_W01, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09 - Sprawdziany ustne.
Umiejętności
K_U01, K_U08 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań ustnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału.
Kompetencje społeczne
K_K01, K_K08 – praktyczna realizacja testów sprawnościowych, obserwacja rozwoju naukowego studenta, obserwacja umiejętności ruchowych studenta i interpretacji wyników testów sprawności fizycznej.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- teoretyczne przygotowanie i odbycie ćwiczeń, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego;
- przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.);
- wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów.
O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną, zaliczenie ustne z oceną lub testu w Moodle.
Co odpowiada
Wykład
Zaliczenie ustne z oceną, z trzech losowanych zagadnień.
Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego.
Kryteria różnicujące oceny.
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna (3,0).
Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 70-75% - ocena dostateczna plus (3,5).
Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).
Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-85% - ocena dobra plus (4,5).
Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Ćwiczenia
Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia.
Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego lub testu w Moodle.
Kryteria różnicujące oceny.
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna (3,0).
Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 70-75% - ocena dostateczna plus (3,5).
Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).
Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-85% - ocena dobra plus (4,5).
Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Osiński W. Antropomotoryka. AWF. Poznań. 2018.
2. Wilczewski A., Chaliburda I., Saczuk J. Antropomotoryka - przewodnik do ćwiczeń. PZWL. Warszawa. 2011.
3. Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie. PZWL. Warszawa. 2010.
4. Fugiel J. i wsp. Motoryczność człowieka. Podstawowe zagadnienia z antropomotoryki. MedPharm Polska. Wrocław. 2017.
5. Sozański H. Podstawy teorii treningu sportowego. COS. Warszawa. 1999.
Literatura uzupełniająca
1. Antropologia i antropomotoryka. Wybór zagadnień. Red. Sokołowski, Marek . : Silva Rerum, 2020, 210 s. ISBN 978-83-66353-49-7.
2. Drabik J. Sprawność fizyczna i jej testowanie u młodzieży szkolnej. AWF. Gdańsk. 1992.
3. Drozdowski Z. Antropologia a kultura fizyczna. AWF. Poznań. 1996.
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. WSiP. Warszawa. 1999.
4. Kowalik S. (red.). Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Gdańsk. 2009.
5. Nowotny J. i wsp. Kształcenie umiejętności ruchowych. ŚAM. 2002.
6. Kształtowanie siły mięśniowej w stanach patologicznych. Tarnów. 2000.
7, Perkowski K. Metodyczne podstawy treningu sportowego. COS. Warszawa. 1998.
W cyklu 2021/22Z:
Literatura obowiązkowa Osiński W. Antropomotoryka. AWF. Poznań. 2018. Literatura uzupełniająca Drabik J. Sprawność fizyczna i jej testowanie u młodzieży szkolnej. AWF. Gdańsk. 1992. |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Grupa VII: |
W cyklu 2022/23Z:
Grupa VII: |
W cyklu 2023/24Z:
Grupa VII: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: