Andragogika 2800-ANDR-TIR-2-S2
Zajęcia te stanowić mają płaszczyznę do dalszego poszerzania zakresu wiedzy studentów na temat teorii i praktyki andragogicznej. Być okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z całożyciową edukacją. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja, a ich rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej triady.
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości studentek i studentów na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie), jak również konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
1. Ewolucja idei i praktyki LLL
2. Paradygmaty LLL
3. Uczące się społeczeństwo
4. Znaczenia edukacji przez całe życie
5. Problemy współczesnej edukacji dorosłych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2021/22Z: |
Kryteria oceniania
Przygotowanie recenzji (K_W01, K_W05, K_W07, K_W10, K_W06, K_W08, K_W09, K_W13, K_U03) oraz prezentacji dotyczącej form, potrzeb i motywów uczenia się dorosłych (K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U11, K_K02, K_K06).
Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie średniej ważonej (40% - ocena z raportu z badań, 60% - ocena z recenzji)
Samoocena (K_K01, K_K03, K_K02, K_K05, K_K06)
Literatura
Aleksander T., Andragogika, Ostrowiec Świętokrzyski 2002.
Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, łódź 2007.
Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst).
Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Warszawa 2010.
Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011.
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się, Wrocław 2007.
Kałużny R., Kształcenie dorosłych w dobie płynnej nowoczesności, „Edukacja Dorosłych” 2013, nr 1, s. 45-53.
Kilian M., Edukacja międzypokoleniowa wobec wyzwań współczesności, „Forum Pedagogiczne” 2011, nr 2, s. 98-118.
Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007
Kurantowicz E., Uczenie się dorosłych przez „biografie miejsca”, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2003, nr 4.
Majchrzak K., Międzypokoleniowy projekt "Przywracanie Pamięci Miastu", „Rocznik Andragogiczny” 2014, t. 21, s. 497-502.
Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311.
Majchrzak K., Przywracanie pamięci miastu jako międzypokoleniowe uczenie się (z) miejsca [w:] „Studia Pedagogiczne” 2016, Vol. 69: Miasto pedagogiczne, s. 69-79.
Malewski M., „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2013, nr 3, s. 24-40.
Malewski M., Teorie andragogiczne, Wrocław 1995 .
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70.
Matlakiewicz A., Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja, „Rocznik Andragogiczny” 2009, t., s. 201-207.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.
Mendel M., Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006, s. 21-37.
Mikołajczyk K., Teorie motywacji i ich znaczenie dla praktyki dydaktycznej w szkoleniach komplementarnych, „E-mentor” 2009, nr 4(31).
Muszyński M., Edukacja i uczenie się – wokół pojęć, „Rocznik Andragogiczny” 2014, t. 21, s. 77-88.
Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98.
Pierścieniak K., Specyfika uczenia się dorosłych [w:] M. Owczarz (red.), Poradnik edukatora, Warszawa 2005, s. 17-28.
Pietrasiński Z., Dorastanie do dojrzałości [w:] Tegoż, Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa 2008, s. 127-145.
Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013.
Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.
Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60
Solarczyk-Szwec H., Od kanonu przez polifonię do kakofonii znaczeń edukacji ustawicznej [w:] Ewa Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013.
Solarczyk-Szwec H., Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenie, Kalisz-Konin, 2014, s. 93-101.
Solarczyk-Szwec H., Majchrzak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2017, nr 25, s. 229-245.
Stelmaszczyk J., Pisanie pamiętnika jako sposób oglądu siebie, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2011, t. 12, s. 83-90
Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: