Analityczne metody badań środowiska
2800-AMBS-GPG-1-S2
Pomiary terenowe i pobór próbek do badań laboratoryjnych. Organizacja pracy i zasady pracy w laboratorium (BHP). Pomiary właściwości fizykochemicznych wód, gleb, osadów i ścieków. Analiza składu granulometrycznego osadów. Wskaźniki zanieczyszczenia oraz standardy jakości wód, gleb, osadów i ścieków. Interpretacja i prezentacja graficzna wyników analiz.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):
np.
- udział w wykładach -
- udział w ćwiczeniach – 30
- konsultacje z nauczycielem akademickim- 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):
np.
- przygotowanie do wykładu-
- przygotowanie do ćwiczeń – 10
- pisanie prac, projektów- 15
- czytanie literatury- 10
- przygotowanie do egzaminu-
- przygotowanie do kolokwium -
Łącznie: 70 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma pogłębioną wiedzę o zasobach przyrodniczych oraz z zakresu procesów i struktur przyrodniczych, uwarunkowań ich zmian, przebiegu i konsekwencji; rozumie zmiany i zagrożenia środowiska powodowane działalnością człowieka; identyfikuje bariery w relacji człowiek – środowisko przyrodnicze, posiada wiedzę na temat przemian i ochrony krajobrazu z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz geo- i bioróżnorodności K_W02
W2: Posiada wiedzę na temat monitorowania stanu oraz ochrony i rewitalizacji systemów przyrodniczych z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz geo- i bioróżnorodności oraz posiada wiedzę w zakresie procesów wykorzystywanych w analitycznych metodach badań środowiska K_W12
W3: Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium K_W13
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wykonać podstawowe laboratoryjne i terenowe analizy badań środowiska K_U12
U2: Potrafi monitorować, analizować i interpretować korzystne i niekorzystne zmiany komponentów środowiska na skutek działalności człowieka; ocenia stan funkcjonowania ekosystemów w kontekście prowadzenia zrównoważonej gospodarki przestrzennej i ewentualnej potrzeby podjęcia działań ochronno-rewitalizacyjnych K_U13
U3: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, dostrzega potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych K_U14
U4: Potrafi pracować w zespole, współpracując ze specjalistami z różnych dziedzin K_U15
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Postępuje etycznie, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając świadomość skutków swojej działalności dla społeczeństwa i środowiska K_K01
K2: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozwija dorobek zawodowy i dba o etos zawodu K_K04
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
-opis
Metody dydaktyczne poszukujące:
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- pomiaru w terenie
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- obserwacji
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne - K_W02, K_W12, K_W13, K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_K01, K_K04
Zaliczenie na ocenę na podstawie indywidualnego raportu z prac laboratoryjnych
ndst - < 51%
dst- 51 – 60%
dst plus – 61 – 70%
db- 71 – 80%
db plus – 81 – 90%
bdb- 91 – 100%
Literatura
1. Dojlido J.R., 1995, Chemia wód powierzchniowych, Wyd. Ekonomia i środowisko, Białystok.
2. Hermanowicz W., i in., 1999, Fizyko-chemiczne badanie wód i ścieków.
3. Myślińska E., 2001, Grunty organiczne i laboratoryjne metody ich oznaczania. PWN Warszawa.
4. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
5. Mycielska-Dowgiałło E., Rutkowski J. (red), 1995. Badania osadów czwartorzędowych, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: