Analiza jakości środowiska 2800-AJS-G-2-S1
Pojęcie środowiska geograficznego, przyrodniczego i krajobrazu. Struktura i jakość środowiska na przestrzeni wieków. Modele i struktura krajobrazu. Metodyka oceny krajobrazu. Metody opisowe i ilościowe analizy jakości środowiska. Syntezy krajobrazowe. Pojęcie potencjału środowiska i krajobrazu. Usługi ekosystemowe. Hemerobia.Zagrożenia środowiska przyrodniczego. Rekultywacja. Standardy jakości środowiska. Ocena przekształceń środowiska przyrodniczego w regionie kujawsko-pomorskim na podstawie wybranych przykładów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- projektu
- studium przypadku
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na ćwiczeniach. Poprawnie wykonane i oddane w terminie prace.
Pisemne kolokwium. Progi decydujące o zaliczeniu przedmiotu i otrzymanej przez studenta ocenie: 0-50% - ndst, 51-60% - ocena dostateczna, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Literatura
Bródka S. (red.), 2010, Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego. Studia i Prace z Geografii i Geologii, 4, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Chmielewski T. J., 2012, Systemy krajobrazowe struktura-funkcjonowanie-planowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Karczewska A., 2008, Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wydawnictwo UWP. Wrocław
Kot R., 2014, Zastosowanie modelowania GIS w ocenie georóżnorodności, Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 38,Warszawa, s. 95-105.
Kot, R., 2015. The point bonitation method for evaluating geodiversity: a guide with examples (Polish Lowland). Geografiska Annaler: Series A, Physical Geography, 97(2), 375–393. DOI:10.1111/geoa.12079
Kot R., 2018, A comparison of results from geomorphological diversity evaluation methods in the Polish Lowland (Toruń Basin and Chełmno Lakeland). Geografisk Tidsskrift-Danish Journal of Geography, 118 (1), 17–35. https://doi.org/10.1080/00167223.2017.13436.
Kot R. i in. 2015, Internetowy Atlas Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Urząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
http://atlas.kujawsko-pomorskie.pl/maps/app/map#. Dostęp 28.10.2015.
Kot R., Leśniak K., 2006, Ocena georóżnorodności za pomocą miar krajobrazowych - podstawowe trudności metodyczne, Przegl. Geogr., t. 78, z. 1, s. 25-45.Ostaszewska K., 2002, Geografia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Maciak F., 1996, Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Pietrzak M., 2010, Podstawy i zastosowania ekologii krajobrazu. Teoria i metodologia.Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. J. A. Komeńskiego, Leszno.
Richling A., 1992, Kompleksowa geografia fizyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A., Solon J., 2011, Ekologia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sołowiej D., 1992, Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: