Animacja i organizacja czasu wolnego 2800-ACZW-TIR-1-S2
Treści programowe, wykłady:
1. Czas wolny – wprowadzenie do nauk o kulturze fizycznej i teorii czasu wolnego;
2. Teoria i klasyfikacja sportu i rekreacji, w tym rekreacji ruchowej;
3. Teoria i praktyka animacji czasu wolnego – istota animacji jako metody upowszechniania rekreacji;
4. Animacja czasu wolnego w turystyce – elementy pilotażu i przewodnictwa
5. Animacja czasu wolnego w hotelarstwie – usługi rekreacyjne w hotelach;
6. Animacja czasu wolnego wybranych grup społecznych, w tym dzieci i seniorów;
7. Nowe formy animacji czasu wolnego w turystyce, w tym gry i zabawy terenowe;
Treści programowe, ćwiczenia:
1. Podstawowa terminologia czasu wolnego i rekreacji;
2. Sylwetka animatora czasu wolnego – zasady komunikacji;
3. Zasady pracy i procesu animacji czasu wolnego w turystyce i rekreacji – przepisy prawne i przygotowanie konspektu;
4. Wybrane formy animacji czasu wolnego – gry i zabawy integracyjne i ruchowe;
5. Wybrane formy animacji czasu wolnego – gry i zabawy planszowe, w tym elementy gry w szachy;
6. Wybrane formy animacji czasu wolnego – sporty i gry rekreacyjne i plenerowe
7. Wybrane formy animacji czasu wolnego – animacja w turystyce i hotelarstwie, w tym gry i zabawy terenowe (elementy gier miejskich, questingu, geocachingu itp.);
8. Zajęcia animacyjne studentów i zaliczenie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- doświadczeń
- obserwacji
- projektu
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- kolokwium z problematyki animacji czasu wolnego W1, W2, W3
- przygotowanie programu zajęć animacyjnych i ich realizacja U3, U4
- ocena z konspektu zajęć animacyjnych U1
- aktywność na zajęciach/uczestnictwo w wyjściach, wyjazdach i dyskusjach K1, K3
Praktyki zawodowe
- organizacja zajęć animacyjnych (np. Dzień Wydziału na WNoZi) i/lub wizyta studyjna w wybranym obiekcie sportowo-rekreacyjnym
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bączek J.B., Animacja czasu wolnego. Praktyczny podręcznik dla animatorów, STAGEMAN Polska, Warszawa 2011.
Bączek J.B., Psychologia eventów, STAGEMAN Polska, Warszawa 2011.
Bielec G., Półtorak W., Warchoł K., Zarys teorii i metodyki rekreacji ruchowej, PROKSENIA, Kraków 2011.
Litwicka P., Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego, Proksenia, Kraków 2010.
Literatura uzupełniająca:
Bronikowski M., Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF, Poznań 2012.
Gołdys A., Derlatka I., Ślifirska O., Tadeusiak-Jeznach K., Sport dla wszystkich. Zdrowie dla każdego. Poradnik dla animatorów sportu, dostęp na: http://ww.org.pl/data/publikacja%20LZS.pdf
Pluta B., Siwiński W., Teoria i metodyka rekreacji (zagadnienia podstawowe), AWF, Poznań 2010.
Siwiński W., Prestiż zawodowy specjalisty rekreacji ruchowej w świadomości społecznej dorosłych, Monografia nr 327, AWF, Poznań 1998.
Toczek-Werner S. (red.), Podstawy rekreacji i turystyki, AWF, Wrocław 2005.
czasopisma branżowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: