Bezpieczeństwo międzynarodowe 2751-SM-S2-1-BM
Zadaniem wykładu jest zapoznanie studentów z szeroko rozumianą problematyką bezpieczeństwa współczesnego środowiska międzynarodowego. Zostaną omówione podstawowe pojęcia związane z tematem: bezpieczeństwo, bezpieczeństwo międzynarodowe, bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo globalne, bezpieczeństwo regionale, bezpieczeństwo jednostkowe (państwa). W wykładzie znajdzie się następnie miejsce na omówienie głównych problemów (złożoności) współczesnego środowiska międzynarodowego, wynkających m. in. z różnego poziomu rozwoju ekonomicznego poszczególnych państw i regionów (Północ - Południe), ich dostępu do surowców energetycznych i innych (np. wody), fundamentalizmów, nieposzanowania praw człowieka, konflików o charakterze etnicznym i terytorialnym. Oddzielną część wykładu stanowią rozważania o zadaniach i aktywności najważniejszych organizacji międzynarodowych (m. in. Unia Europejska, Pakt Północnoatlantycki, Unia Arykańska, Szanghajska Organizacja Współpracy, Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej, Liga Arabska, Organizacja Bepieczeństwa i Współpracy w Europie) oraz państw (m. in. USA, Rosja, Chiny, Indie, Brazylia, Australia) na rzecz utrzymania bezpieczeństwa. Zostaną również poruszone wątki związane z działalnością grup państw np. G 8, G 20, BRIC. Główna przesłanka wykładu opiera się na stwierdzeniu, że we współczesnym środowisku międzynarodowym konflikty graniczne i terytorialne nie odgrywają istotnej roli a ład oenzetowski skutecznie ogranicza występowanie konfliktów między państwami z użyciem sił zbrojnych. Bezpieczeństwo regionalne i globalne zależy od umiejętności rozwiązywania problemów, w tym o charakterze politycznym i ekonomiczym przez wszystkie jego podmioty. ONZ i jej Rada Bezpieczeństwa dysponują wystarczającymi uprawnieniami i autorytetem aby monitorować sytuację międzynarodową i wpływać na decyzje państw, w tym mocarstw, wobec pojawiających się zagrożeń. Najsilniejsze ekonomicznie i militarnie państwa współpracującą z sobą na poziomie globalnym i regionalnym. Nie są zdolne do wejścia z sobą w otwarty konflikt. Są aktywnie wspierane w ramach organizacji międzynarodowych i tzw. koalicji chętnych przez państwa o mniejszym potencjale, w tym Polskę.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- sytuacyjna
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: do omówienia pięć zagadnień. Ocena pozytywna w zależności od wypowiedzi pisemnej (minimum poprawna charakterystyka trzech zagadnień).
Literatura
Buzan, B. (2008). People, states & fear: an agenda for international security studies in the post-cold war era. Ecpr Press.
Buzan, B., Buzan, B. G., Waever, O., W’ver, O., Buzan, O. W. B. (2003). Regions and powers: the structure of international security (Vol. 91). Cambridge: Cambridge University Press.
Buzan, B., Hansen, L. (2009). The evolution of international security studies. Cambridge: Cambridge University Press.
Fierke, K. M. (2015). Critical approaches to international security. John Wiley & Sons.
Kuźniar, R. (red.) (2005). Porządek międzynarodowy u progu XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Liedl, K., Piasecka, P., Aleksandrowicz, T. R. (red.) (2011). Bezpieczeństwo w XXI wieku. Asymetryczny świat. Warszawa: Difin.
Sułek, M. (2010). Prognozowanie i symulacje międzynarodowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Zięba, R. (2007). Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Zięba, R. (2010). Główne kierunki polityki zagranicznej Polski po zimnej wojnie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Zięba, R. (red.) (2008). Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: