Misje zagraniczne UE 2751-SM-S1-3-BEG-MZ
- http://Brak. (w cyklu 2022/23Z)
- http://Brak. (w cyklu 2023/24Z)
- http://Brak. (w cyklu 2024/25Z)
Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa zrzeszająca 28 państw członkowskich chciałaby piastować na arenie międzynarodowej rolę lidera i podmiotu współkształtującego stosunki międzynarodowe. Choć od wielu lat udaje się, najpierw Wspólnotom Europejskim, a obecnie Unii Europejskiej, odgrywać kluczową rolę w stosunkach gospodarczych i handlowych świata (mimo trwającego kryzysu nadal tak jest), to jednak ambicje przywódców europejskich sięgają także wiodącej roli UE w kwestiach politycznych i militarnych, w tym zarządzania konfliktami. Stąd też koncepcja utworzenia Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, a w jej ramach organizowania i przeprowadzania misji i operacji cywilnych i wojskowych poza obszarem UE. Rolą niniejszego konwersatorium będzie poszukiwanie odpowiedzi na m.in. następujące pytania: czy i ewentualnie jak Traktat z Lizbony zmodyfikował regulacje o WPBiO? Jeśli tak to w jaki sposób to uczyniono i jakie są tego konsekwencje? Czy aktualna podstawa prawna pozwala UE sprawnie i efektywnie działać poza jej granicami? Czy można wreszcie uznać UE jako kluczowego uczestnika nie tylko gospodarczych, ale i polityczno-wojskowych stosunków międzynarodowych? Czy jest UE zdolna samodzielnie realizować misje i operacje pokojowe?
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Stopień końcowy z konwersatorium będzie wypadkową 1) obecności na zajęciach, 2) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz 3) sukcesu na teście końcowym.
1. Obecność
Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 1. Ponadliczbowe nieobecności = konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 2-3). 4 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna.
2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Może się to okazać niezwykle ważne przy wystawianiu ocen końcowych z kursu, ponieważ:
minimum 3 aktywności = ocena końcowa podwyższona o pół stopnia (warunek: ocena pozytywna z testu).
minimum 5 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą
3. Test końcowy
Po spełnieniu powyższych warunków studenci dopuszczeni zostaną do pisania testu końcowego. Test ten składać się będzie z 25 zamkniętych pytań jednokrotnego wyboru. Prowadzący nie przewiduje jakichkolwiek punktów ujemnych za udzielanie błędnych odpowiedzi, w związku z tym, gdy dojdzie do sytuacji, że ktoś czegoś nie wie, warto będzie „strzelać” - może się uda…
Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 punktów. 1 pytanie = 1 punkt
Niepowodzenie na teście = „dwója” z konwersatorium (bez wyjątków!!!)
Przybycie na wyznaczony termin pisania testu końcowego jest obowiązkowe - nie można samemu decydować, kiedy pisać! Jeżeli bez konsultacji z Prowadzącym Student nie przyjdzie na test = ocena niedostateczna w pierwszym terminie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Przykładowa literatura:
- Banasik Mirosław, Zdolności NATO do działań ekspedycyjnych w przyszłym środowisku bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 2015.
- Ciupiński Andrzej, Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej. Geneza – Rozwój – Funkcjonowanie, Warszawa 2013.
- Coleman Katharina P., International organisations and peace enforcement: the politics of international legitimacy, Cambridge 2007.
- Dukiewicz Tomasz (red.), Operacje stabilizacyjne i wsparcia pokoju, Wrocław 2010.
- Gryz Jarosław, System reagowania kryzysowego Unii Europejskiej. Struktura – charakter – obszary, Toruń 2009.
- Kozub Marian, Panek Bogdan, Siły zbrojne jako narzędzie polityki bezpieczeństwa międzynarodowego, Łódź-Warszawa 2010.
- Kulczycki Marek, Armed forces in the system of international security, Wrocław 2013.
- Marszałek Maciej, Operacje reagowania kryzysowego NATO. Istota – uwarunkowania – planowanie, Warszawa 2013.
- Marszałek Maciej, Operacje utrzymania i wymuszania pokoju w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego. Geneza – stan obecny – perspektywy, Warszawa 2014.
- Moustakis Fotios, German Tracey, Securing Europe: western interventions towards a new security community, Londyn-Nowy Jork 2009.
- Norheim-Martinsen Per M., The European Union and Military Force. Governance and Strategy, Cambridge 2013.
- Parzymies Stanisław (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009.
- Przybylska-Maszner Beata (red.), Misje cywilne Unii Europejskiej, Poznań 2010.
- Przybylska-Maszner Beata (red.), Operacje wojskowe Unii Europejskiej w Afryce, Poznań 2014.
- Rawski Aleksander Z., Misje serc, Warszawa 2012.
- Whitman Richard G., Wolff Stefan (red.), The European Union as a Global Conflict Manager, Londyn-Nowy Jork 2012.
- artykuły naukowe z czasopism branżowych (np. Athenaeum, Sprawy Międzynarodowe, Stosunki Międzynarodowe, Studia Europejskie itp itd.)
- strony internetowe Rady Unii Europejskiej
- strony internetowe Europejskiej Agencji Obrony
- strony Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa
- strony Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak. |
W cyklu 2023/24Z:
Brak. |
W cyklu 2024/25Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: