Zarządzanie jakością w administracji 2751-SM-S1-2-AP-ZJwA
Aministracja i zarządzanie publiczne – zagadnienia ogólne.
Istota, formy działania i organizacja administracji publicznej w Polsce, podstawowe pojęcia: administracja, administrowanie, zarządzanie publiczne, biurokracja, zarządzanie publiczne w teorii organizacji i zarządzania.
Najważniejsze modele i rozwiązania w zakresie nowoczesnych metod zarządzania w administracji publicznej, koncepcje Nowych Metod Zarządzania.
Jakość w działalności administracji publicznej.
Pojęcie sprawności, racjonalności i jakości w działaniu administracji. Wybrane metody i narzędzia doskonalenia jakości administracji. Koncepcje oceny administracji publicznej – prakseologiczna, wg kryteriów jakości usług, audit jakości, analiza instrumentalna, wzorce jakości.
Podstawowe modele zarządzanie jakością w administracji publicznej.
Model Doskonałości EFQM. Powszechny Model Oceny CAF. Normy ISO serii 9000 “Zarządzanie Jakością”. Studia przypadków.
W cyklu 2022/23Z:
Lista zagadnień poruszanych na zajęciach: 1. Zasady zarządzania jakością; |
W cyklu 2023/24Z:
Lista zagadnień poruszanych na zajęciach: 1. Zasady zarządzania jakością; |
W cyklu 2024/25Z:
Lista zagadnień poruszanych na zajęciach: 1. Zasady zarządzania jakością; |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- SWOT
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją, z aktywnym udziałem studentów (dyskusje, zagadnienia problemowe), studia przypadków.
Zaliczenie na ocenę na podstawie pracy semestralnej (studium przypadku) - udział w ostatecznej ocenie 80%, obecność na zajęciach – udzial w ostatecznej ocenie 20%.
Praca semestralna w formie pisemnej na temat wybranego zagadnienia związanego z zarządzaniem jakością (referat naukowy) o objętości 8-10 stron standardowych złożona w trakcie sesji. Ocena podwyższona za pracę semestralną w języku angielskim.
Możliwość zaliczenia nieobecności podczas dyżuru w formie ustnego przedstawienia zagadnienia z zakresu tematycznego opuszczonych zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bugdol M., Zarzadzanie jakością w administracji publicznej, Uniwersytet Opolski, Opole 2001.
Bugdol M., Zarządzanie jakością w urzędach administracji Publicznej, Warszawa 2008.
Gitling M. System zapewnienia jakości w administracji publicznej. Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogiczno-Ekonomicznych, Brzeg, 2003
Jakość administracji publicznej. The quality of public administration : międzynarodowa konferencja naukowa, Cedzyna k. Kielc 24-26 września 2004 r. [red. nauk. Jan Łukasiewicz]; Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Oddział w Rzeszowie, 2004.
Kraszewski J., Nowoczesna koncepcja zarządzania jakością, Toruń, 2006
Przybyszewski R., Współczesne trendy zarządzania jakością w administracji publicznej. W: „Problemy Jakości”, 2005-7
Rychły-Lipińska A.D., System zarządzania jakością w jednostkach administracji publicznej, [red. nauk. Tadeusz Waściński]. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP, Olsztyn, 2007
Sokołowicz W., Srzednicki A., ISO System zarządzania jakością oraz inne systemy oparte na normach. Wyd.C.H.Beck, Warszawa, 2006.
Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Jakość administracji publicznej = The quality of public administration : międzynarodowa konferencja naukowa, Cedzyna k. Kielc 24-26 września 2004 r. [red. nauk. Jan Łukasiewicz]; Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Oddział w Rzeszowie, 2004.
Studia z zakresu zarządzania publicznego. 2002. Mat. seminarium naukowego, t. II. Pod red. J. Hausnera i M. Kukiełki. AE. Kraków.
Wawak S. (red.), Zarządzanie Jakością – teoria i praktyka. Wyd. HELION, Gliwice, 2006
Wspólna Metoda Oceny (CAF). Doskonalenie organizacji poprzez samoocenę. CAF 2006, EIPA, 2008, http://www.eipa.eu/files/File/CAF/Brochure2006/Polish_2006.pdf
Wysocki S., Jak poprawić jakość działania administracji publicznej, w: „Służba Cywilna” (nr 2/2001). http://www.egov.pl/index.php?option=content&task=view&id=80&Itemid=62
Zaleski J. [et. al.], Efektywne metody zarządzania w administracji publicznej: raport Programu Reformy Administracji Publicznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, ISP, 2000
Zalewski A.(red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym. SGH, Warszawa 2005.
W cyklu 2022/23Z:
Celej P., Kaczmarczyk M., Zarządzanie jakością w administracji i biznesie, Sosnowiec 2016. Gitling M., System zapewnienia jakości w administracji publicznej, Brzeg 2003. Hąber P., Szewczyk P., Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością, Gliwice 2010. Krukowski K., Sasak J. (red. nauk.), Tendencje we współczesnym zarządzaniu publicznym, Kraków 2016. Lisiecki M., Jakość w zarządzaniu bezpieczeństwem obywateli, Lublin 2009. Łukasiewicz J. (red.), Jakość administracji publicznej, Rzeszów 2004. Osiński J. (red. nauk.), Administracja publiczna na progu XXI wieku, Warszawa 2011. Piekara A., Jakość administracji w Polsce. Zarys współczesnej problematyki, Warszawa 2010. Salerno-Kochan M. (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, Kraków 2016, Kraków 2017. Sikora T. (red.), Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, Kraków 2011. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Warszawa 2018. Ulewicz R., Blaskova M., Quality Production Improvement, Częstochowa 2016. Waściński T., Rychły-Lipińska A.D., System zarządzania jakością w jednostkach administracji publicznej, Olsztyn 2007. Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Warszawa 2013. Podaną powyżej literaturę można uzupełniać o inne teksty, artykuły itp. |
W cyklu 2023/24Z:
Celej P., Kaczmarczyk M., Zarządzanie jakością w administracji i biznesie, Sosnowiec 2016. Gitling M., System zapewnienia jakości w administracji publicznej, Brzeg 2003. Hąber P., Szewczyk P., Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością, Gliwice 2010. Krukowski K., Sasak J. (red. nauk.), Tendencje we współczesnym zarządzaniu publicznym, Kraków 2016. Lisiecki M., Jakość w zarządzaniu bezpieczeństwem obywateli, Lublin 2009. Łukasiewicz J. (red.), Jakość administracji publicznej, Rzeszów 2004. Osiński J. (red. nauk.), Administracja publiczna na progu XXI wieku, Warszawa 2011. Piekara A., Jakość administracji w Polsce. Zarys współczesnej problematyki, Warszawa 2010. Salerno-Kochan M. (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, Kraków 2016, Kraków 2017. Sikora T. (red.), Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, Kraków 2011. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Warszawa 2018. Ulewicz R., Blaskova M., Quality Production Improvement, Częstochowa 2016. Waściński T., Rychły-Lipińska A.D., System zarządzania jakością w jednostkach administracji publicznej, Olsztyn 2007. Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Warszawa 2013. Podaną powyżej literaturę można uzupełniać o inne teksty, artykuły itp. |
W cyklu 2024/25Z:
Celej P., Kaczmarczyk M., Zarządzanie jakością w administracji i biznesie, Sosnowiec 2016. Gitling M., System zapewnienia jakości w administracji publicznej, Brzeg 2003. Hąber P., Szewczyk P., Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością, Gliwice 2010. Krukowski K., Sasak J. (red. nauk.), Tendencje we współczesnym zarządzaniu publicznym, Kraków 2016. Lisiecki M., Jakość w zarządzaniu bezpieczeństwem obywateli, Lublin 2009. Łukasiewicz J. (red.), Jakość administracji publicznej, Rzeszów 2004. Osiński J. (red. nauk.), Administracja publiczna na progu XXI wieku, Warszawa 2011. Piekara A., Jakość administracji w Polsce. Zarys współczesnej problematyki, Warszawa 2010. Salerno-Kochan M. (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, Kraków 2016, Kraków 2017. Sikora T. (red.), Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, Kraków 2011. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Warszawa 2018. Ulewicz R., Blaskova M., Quality Production Improvement, Częstochowa 2016. Waściński T., Rychły-Lipińska A.D., System zarządzania jakością w jednostkach administracji publicznej, Olsztyn 2007. Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Warszawa 2013. Podaną powyżej literaturę można uzupełniać o inne teksty, artykuły itp. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Na ocenę końcową z przedmiotu będą składały się następujące elementy: bieżąca praca na zajęciach; aktywność na zajęciach (minusy za jej brak); jeżeli na zajęciach nie zostanie uzyskana odpowiednia ilość aktywności - odpowiedź ustna na koniec semestru (na dyżurze); liczba nieobecności: 1 (w przypadku większej ilości – wymagana będzie inna forma "odrobienia"). Aktywność wymagana na daną ocenę: 5: 6 |
W cyklu 2023/24Z:
Na ocenę końcową z przedmiotu będą składały się następujące elementy: bieżąca praca na zajęciach; aktywność na zajęciach (minusy za jej brak); jeżeli na zajęciach nie zostanie uzyskana odpowiednia ilość aktywności - odpowiedź ustna na koniec semestru (na dyżurze). Liczba nieobecności: 1 (w przypadku większej liczby – odpowiedź ustna na dyżurze). Aktywność wymagana na daną ocenę: 5: 6 |
W cyklu 2024/25Z:
Na ocenę końcową z przedmiotu będą składały się następujące elementy: bieżąca praca na zajęciach; aktywność na zajęciach (minusy za jej brak); jeżeli na zajęciach nie zostanie uzyskana odpowiednia ilość aktywności - odpowiedź ustna na koniec semestru (na dyżurze). Liczba nieobecności: 1 (w przypadku większej liczby – odpowiedź ustna na dyżurze). Aktywność wymagana na daną ocenę: 5: 6 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: