Współczesne społeczeństwo amerykańskie 2751-SM-S1-2-AM-WSA
„Współczesne społeczeństwo amerykańskie” to konwersatorium amerykanistyczne o charakterze interdyscyplinarnym poświęcone analizie charakterystyki, ewolucji, napięć i nierówności strukturalnych, które definiują amerykańskie społeczeństwo w II poł. XX i w XXI wieku.
Centralną ramą analityczną zajęć będzie badanie rozdźwięku pomiędzy fundamentalnymi ideami Founding Fathers a jej współczesnymi realiami społecznymi i politycznymi. Celem zajęć jest nie tylko wyposażenie studentów w wiedzę, ale przede wszystkim w narzędzia teoretyczne i metodologiczne pozwalające na krytyczną analizę zjawisk społeczno-politycznych dot. USA, takich jak polaryzacja polityczna, rasizm, poprawność polityczna czy „wojny kulturowe” (ang. culture wars).
Zajęcia 1: Zajęcia organizacyjne
• Szczegółowy opis tematyki:
W trakcie zajęć zostaną przedstawione cele i specyfika zajęć. Studenci szczegółowo zapoznają się z Sylabusem. Zostaje zaprezentowany system oceny i forma zaliczenia.
Zajęcia 2: Amerykańska kultura polityczna
• Szczegółowy opis tematyki:
Zajęcia wprowadzają pojęcie amerykańskiej kultury politycznej jako systemu wspólnych przekonań i wartości. W zarysie przedstawione zostaną teorie kultury politycznej i sposób rozumienia pojęcia, który ma bardzo istotny wpływ na współczesną politologię. Dalej omówione zostaną elementy współtworzące „amerykańskie kredo”: wolność, równość, demokracja, indywidualizm oraz nacjonalizm/patriotyzm. Analiza wykroczy poza proste definicje, badając wewnętrzne napięcia i niejednoznaczności tych idei, np. konflikt między wolnością gospodarczą a równością szans. Dyskusja zostanie umieszczona w kontekście ideologii „amerykańskiej wyjątkowości” – przekonania o unikalnym charakterze USA. Dalej omówiona zostanie ewolucja tej idei, od koncepcji „miasta na wzgórzu” Johna Winthropa po jej współczesne zastosowania w retoryce politycznej. Wprowadzone zostanie także pojęcie meta-narracji politycznych – nadrzędnych opowieści kształtujących tożsamość i misję narodu. Amerykańska wyjątkowość, jako przykład takiej narracji, służy zarówno do budowania spójności, jak i do legitymizacji działań politycznych. Zostanie wyjaśnione, w jaki sposób rywalizujące interpretacje narodowej historii i tożsamości stają się centralnym polem konfliktu politycznego.
• Literatura:
◦ Lipset, S. M. (1996). American Exceptionalism: A Double-Edged Sword. W.W. Norton & Company.
◦ Smith, R. M. (1997). Civic Ideals: Conflicting Visions of Citizenship in U.S. History. Yale University Press.
Zajęcia 3: Krajobraz społeczny USA, 1945-2000
• Szczegółowy opis tematyki:
W trakcie zajęć studenci poznają krajobraz polityczny USA od czasów powojennych do końca XX wieku. Punktem wyjścia jest analiza powojennego „konsensusu” lat 50., charakteryzującego się wzrostem gospodarczym i dominacją tradycyjnych wartości. Następnie omówiona zostanie rewolucja kulturowa lat 60. (ruch praw obywatelskich, kontrkultura, rewolucja seksualna) jako wyzwanie dla dotychczasowego porządku. W reakcji na te zjawiska, przeanalizowane zostaną narodziny „Nowej Prawicy” i konserwatywnej kontrrewolucji lat 70. i 80. oraz inne ruchy społeczne tego okresu (np. druga fala feminizmu, chrześcijańska prawica). Szczególna uwaga zostanie poświęcona zjawisku „paniki satanistycznej” lat 80. i 90. jako studium przypadku masowej histerii moralnej. Analizę kończą lata 90., w których nasilały się konflikty określane mianem „wojen kulturowych”, które zdefiniowały politykę XXI wieku.
• Literatura:
◦ Gaweł, B. (2012). Ameryka, przebudzenie. Ruchy społeczne w Stanach Zjednoczonych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
◦ Schulman, B. J. (2001). The Seventies: The Great Shift in American Culture, Society, and Politics. Free Press.
Zajęcia 4: Wielkie pęknięcie: polaryzacja polityczna i spory wewnętrzne.
• Szczegółowy opis tematyki:
Zajęcia koncentrują się na zjawisku polaryzacji politycznej uważanej za definiującą cechę współczesnej polityki amerykańskiej. Wprowadzone zostanie rozróżnienie na polaryzację ideologiczną (spór o polityki) i afektywną (wzajemna niechęć i nieufność). Zbadane zostaną kluczowe czynniki intensyfikujące ten proces, w tym rola elit, prawyborów promujących skrajnych kandydatów, nacjonalizacja wyborów oraz silne powiązanie ideologii z tożsamością rasową i religijną. Debaty kulturowe (imigracja, prawa osób LGBTQ, aborcja) zostaną zidentyfikowane jako silniejsze czynniki polaryzacji afektywnej niż spory ekonomiczne. Omówione zostaną konsekwencje tego zjawiska: od paraliżu legislacyjnego po erozję norm demokratycznych, gdzie kompromis polityczny postrzegany jest jako zdrada tożsamościowa. Prowadzi to do spadku zaufania do systemu politycznego.
• Literatura:
◦ Fiorina, M. P., & Abrams, S. J. (2008). Political Polarization in the American Public. Annual Review of Political Science, 11, 563-588.
◦ Mason, L. (2018). Uncivil Agreement: How Politics Became Our Identity. University of Chicago Press.
Zajęcia 5: Wojny kulturowe i tożsamościowe
• Szczegółowy opis tematyki:
Zajęcia analizują eskalację „wojen kulturowych” w XXI wieku jako głównego motoru polaryzacji. Omówione zostanie, jak spory o wartości stały się centralnym polem amerykańskiego konfliktu politycznego, marginalizując debaty ekonomiczne. Zbadana zostanie rola mediów partyjnych i algorytmów mediów społecznościowych w tworzeniu „baniek informacyjnych” i pogłębianiu wrogości. Analiza skupi się na kluczowych momentach eskalacji napięć, takich jak ruch Tea Party, wzrost populizmu oraz atak na Kapitol 6 stycznia 2021 roku. Atak ten zostanie przedstawiony jako konsekwencja wieloletniej retoryki delegitymizującej przeciwników politycznych i podważającej zaufanie do fundamentalnych instytucji demokratycznych.
• Literatura:
◦ Hunter, J. D. (1991). Culture Wars: The Struggle to Define America. Basic Books.
◦ Carothers, T., & O'Donohue, A. (2019). Democracies Divided: The Global Challenge of Political Polarization. Brookings Institution Press.
Zajęcia 6: Współczesna polityka i problemy społeczne Ameryki
• Szczegółowy opis tematyki:
• Zajęcia poświęcone są analizie, jak głębokie podziały społeczne i kulturowe manifestują się w bieżącej polityce. Omówione zostanie, w jaki sposób prezydentury Donalda Trumpa i Joe Bidena odzwierciedlają i pogłębiają polaryzację. Analizie poddany zostanie styl polityczny Trumpa oraz próby budowania jedności przez administrację Bidena i trudności w zarządzaniu spolaryzowanym państwem. Następnie omówione zostaną konkretne problemy społeczne, będące przyczyną i skutkiem politycznego paraliżu: kryzys na rynku nieruchomości (wynikający m.in. z restrykcyjnego prawa budowlanego), ewolucja kapitalizmu w stronę korporacjonizmu i zjawisko „przejmowania regulacji”, kryzys opioidowy jako symptom głębszych problemów społecznych (np. deindustrializacji) oraz spadek zainteresowania sprawami międzynarodowymi. Celem jest zrozumienie, w jaki sposób polaryzacja polityczna wpływa na percepcję tych problemów i uniemożliwia wypracowanie skutecznych, ponadpartyjnych rozwiązań.
• Literatura:
◦ Putnam, R. D. (2020). The Upswing: How America Came Together a Century Ago and How We Can Do It Again. Simon & Schuster.
◦ Krugman, P. (2007). The Conscience of a Liberal. W. W. Norton & Company.
Zajęcia 7: Kolokwium
• Szczegółowy opis tematyki:
Studenci piszą kolokwium.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- sytuacyjna
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Zaliczenie konwersatorium opiera się na 2 podstawach:
1. Aktywności na zajęciach,
2. Końcowym kolokwium pisemnym.
Aktywność na zajęciach:
podczas każdych z 5 zajęć merytorycznych studenci mogą uzyskać ocenę za wyróżniającą się aktywność. System ten ma na celu promowanie regularnego przygotowania i zaangażowania w dyskusję.
Zasady:
- Na każdych zajęciach student może otrzymać „plusa” (za wybitną aktywność) lub „minusa” (za rażący brak przygotowania lub postawę utrudniającą dyskusję). Brak oceny oznacza standardowy udział.
- Zdobycie dwóch plusów w trakcie semestru jest równoznaczne z uzyskaniem oceny bardzo dobrej (5.0) z aktywności.
- Zdobycie dwóch minusów jest równoznaczne z uzyskaniem oceny niedostatecznej (2.0) z aktywności.
- Plus i minus wzajemnie się znoszą (np. posiadając jednego plusa i otrzymując minusa, saldo wynosi zero).
Kolokwium końcowe odbywa się na ostatnich zajęciach przewidzianych programem zajęć. Kolokwium ma formę pisemnego sprawdzianu z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. Jeśli chodzi o zakres, pytania będą bazować na materiale omawianym podczas zajęć oraz na obowiązkowych lekturach przypisanych do każdego tematu.
Zasady ustalania oceny końcowej:
ocena końcowa jest wypadkową oceny z kolokwium oraz wyniku z aktywności na zajęciach, zgodnie z poniższymi zasadami.
Ocena z kolokwium → Ocena z aktywności → Ocena końcowa
Dowolna → Brak oceny (standard)→ Taka sama jak z kolokwium
3.0, 3.5, 4.0, 4.5 → Bardzo dobry (5.0) (jeden raz) → Podwyższona o pół stopnia (np. 4.0 → 4.5)
2.0 → Bardzo dobry (5.0) (jeden raz) → 2.0
Nieprzystąpienie→ Bardzo dobry (5.0) (dwa razy) → 3.0
3.0 → Bardzo dobry (5.0) (dwa razy) → 4.0
3.5 → Bardzo dobry (5.0) (dwa razy) → 4.5
4.0 lub wyższa → Bardzo dobry (5.0) (dwa razy)→ 5.0
3.0 → Niedostateczny (2.0) → 2.0
3.5 lub wyższa → Niedostateczny (2.0) → Obniżona o pół stopnia (np. 4.0 → 3.5)
5.0 → Niedostateczny (2.0) → 4.5
Praktyki zawodowe
NIe dotyczy.
Literatura
Literatura polskojęzyczna:
Gaweł, B. (2012). Ameryka, przebudzenie. Ruchy społeczne w Stanach Zjednoczonych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lewicki, Z. (2018). Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1607-2024 Od osady do mocarstwa. Wydawnictwo PWN.
Podleśko, P. (2022). Amerykańskie plemiona – wpływ koncepcji neotrybalizmu na funkcjonowanie współczesnego systemu politycznego USA. Studia Polityczne, 50(1), 59-84.
Stemplowski, R. (2020). Czy za amerykańską polityką zagraniczną stoi ideologia?. Polski Przegląd Dyplomatyczny, (1), 75-83.
Literatura zagraniczna:
Carothers, T., & O'Donohue, A. (2019). Democracies Divided: The Global Challenge of Political Polarization. Brookings Institution Press.
Fiorina, M. P., & Abrams, S. J. (2008). Political Polarization in the American Public. Annual Review of Political Science, 11, 563-588.
Fischer, C. S., & Hout, M. (2006). Century of Difference: How America Changed in the Last One Hundred Years. Russell Sage Foundation.
Hunter, J. D. (1991). Culture Wars: The Struggle to Define America. Basic Books.
Krugman, P. (2007). The Conscience of a Liberal. W. W. Norton & Company.
Lamont, M. (2019). The Scherzo, the Adagio, and the Coda: A Sociological Account of the Trump Era. Sociological Forum, 34(S1), 1146-1162.
Lareau, A. (2002). Invisible Inequality: Social Class and Childrearing in Black and White Families. American Sociological Review, 67(5), 747–776.
Lisewski, M. (2020). The Weakening of the Hegemon and the Future of the International Liberal Order. Journal of Politics and Law, 13(3), 166-179.
Lipset, S. M. (1996). American Exceptionalism: A Double-Edged Sword. W.W. Norton & Company.
Mason, L. (2018). Uncivil Agreement: How Politics Became Our Identity. University of Chicago Press.
Putnam, R. D. (2020). The Upswing: How America Came Together a Century Ago and How We Can Do It Again. Simon & Schuster.
Schulman, B. J. (2001). The Seventies: The Great Shift in American Culture, Society, and Politics. Free Press.
Smith, R. M. (1997). Civic Ideals: Conflicting Visions of Citizenship in U.S. History. Yale University
Źródła internetowe:
American Exceptionalism - (AP US History) - Vocab, Definition, Explanations | Fiveable - https://fiveable.me/key-terms/apush/american-exceptionalism
American Political Culture | Core Values & Examples - Lesson - Study.com - https://study.com/academy/lesson/what-is-american-political-culture.html
American Political Values - W.W. Norton - https://nerd.wwnorton.com/ebooks/epub/wethepeople14/EPUB/content/1.4-chapter01.xhtml
Contemporary American Society | TRAILS: Teaching Resources and Innovations Library for Sociology - https://trails.asanet.org/article/view/contemporary-american-society
Meaning behind the movement: Black Lives Matter - UNM Newsroom - https://news.unm.edu/news/meaning-behind-the-movement-black-lives-matter
Political polarization in the United States - Wikipedia - https://en.wikipedia.org/wiki/Political_polarization_in_the_United_States
Special Issue: Black Lives Matter and Global Struggles for Racial Justice in Education - https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.86/712760
The American Trends Panel | Pew Research Center - https://www.pewresearch.org/the-american-trends-panel/
USA | Gallup Topic - https://news.gallup.com/topic/country-usa.aspx
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: