Międzynarodowe stosunki kulturalne 2751-SM-S1-1-MSK
Konwersatorium ma za zadanie uświadomienie rosnącego znaczenia kontekstu kulturowego we współczesnych stosunkach międzynarodowych, powiązania rozwoju kultury z rozwojem społecznym i gospodarczym państw i społeczeństw. Tematyka przedmiotu dotyczy m.in. genezy, rozwoju i uwarunkowań współpracy kulturalnej między państwami i w ramach organizacji międzynarodowych, oraz postępu procesu jej instytucjonalizacji – na poziomie bilateralnym, regionalnym oraz globalnym. Szczególna uwaga jest zwrócona na wymianę kulturalną w Europie, miejsce kultury w procesie integracji krajów europejskich, głównych kierunkach współpracy. Ponadto celem przedmiotu jest przedstawienie mechanizmów i instrumentów kooperacji w zakresie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego (materialnego i niematerialnego) w czasie pokoju i w trakcie konfliktów zbrojnych, zapobiegania i redukcji skali nielegalnego obrotu dóbr kultury oraz sprzyjania ich restytucji. Na przykładzie wybranych państw, w tym Polski, prezentowane są różne modele i formy dyplomacji kulturalnej jako instrumentu 'soft power' w budowaniu pozytywnego wizerunku państwa. W końcowej części przedmiotem dyskusji jest także wpływ globalizacji i innych współczesnych procesów na rozwój kultury.
Zajęcia służą zrozumieniu potrzeby rozwoju międzynarodowej współpracy kulturalnej i wymiany, która sprzyja zbliżeniu narodów, tworzy korzystny klimat dla stosunków politycznych i gospodarczych między uczestnikami stosunków międzynarodowych, jak też przestrzeń dialogu w społeczeństwach pokonfliktowych. Z tego powodu istotne znaczenie ma wiedza i umiejętności z zakresu komunikacji międzykulturowej: jej form, głównych barier i sposobów ich pokonywania.
|
W cyklu 2022/23Z:
Lista szczegółowych tematów: |
W cyklu 2023/24Z:
Lista szczegółowych tematów: |
W cyklu 2024/25Z:
Lista szczegółowych tematów: |
W cyklu 2025/26Z:
Lista szczegółowych tematów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie następujących elementów:
- obecność na zajęciach - K1, K2
- ustna prezentacja tematu wraz z dyskusją - U1, U3
- aktywność na zajęciach - U2
- końcowe kolokwium pisemne - W1, W2, U2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawowa literatura
- Międzynarodowe stosunki kulturalne. Teksty źródłowe, opr. Leszczenko Ł., Wrocław 2004.
- Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów i literatury, opr. Lewandowski Cz., Wrocław 2001.
- Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów, red. Głuszyńska I., Lankosz K., Bielsko-Biała 2007.
- Międzynarodowe stosunki kulturalne: podręcznik akademicki, red. A. W. Ziętek, Warszawa 2010.
- Cebul K., Krycki M., Zenderowski R., Międzynarodowe stosunki kulturalne, Warszawa 2010.
- Kultura w stosunkach międzynarodowych, t. 1-2, Warszawa 2013-2014.
Dodatkowa literatura
-Appadurai A., Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization, Minnesota – London 1996 / Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.
- Barber B. R., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2000.
Bezpieczeństwo dóbr kultury. Nowe idee i technologie, red. Sałaciński K., Warszawa 2001.
- Cultures and/ of Globalization, ed. B. Axford, R. Huggins, Cambridge 2011.
- Culture(s) in International Relations, ed. G. Michałowska, H. Schreiber, Peter Lang, 2017 .
- Cynarski W., Proces globalizacji. Dialog kultur czy konflikt wartości?, Rzeszów 2002.
- Dewalska A., Polityczne i kulturalne aspekty integracji europejskiej, Katowice 2000.
- Dobra kultury i problemy własności: doświadczenie Europy Środkowej po 1989 roku, red. Czubek G., Kosiewski P., Warszawa 2005.
- Drewniacki D., Międzynarodowa ochrona dóbr kultury w razie konfliktów zbrojnych: materiały i komentarze, Warszawa 2000.
- Dylematy wielokulturowości, red. Kałoga W., Kraków 2004.
- Europejskie modele polityki kulturalnej, red. Gierat-Bieroń B., Kowalski K., Kraków 2005; cz. 2, Kraków 2006.
- Gesteland R. R., Cross-cultural Business Behavior. Markiting. Negotiating i Managing Across Cultures, Copenhagen 1999/ Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Warszawa 2000.
- Griswold W., Cultures and societies in a changing world, 2013.
- Huntington S.P, The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York 1996 / Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997.
- Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001.
- Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Kraków 2017.
- Kultura a rozwój 20 lat po upadku komunizmu w Europie, Kraków 2010.
- Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw?, red Harrison L.E., Huntington S.P., Poznań 2003.
- Kultura polska w zintegrowanej Europie, red. Rybiński R., Toruń 2003.
- Mikułowski-Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej, Kraków 2006.
- PieterseJ. N., Globalization and culture, Rowman & Littlefield 2019.
- Polifonia, dialog i zderzenia kulturalne. Antologia tekstów z komunikacji międzykulturowej, red. Kusin U., Toruń 2007.
- Przemieszczone dobra kultury. Przypadek Europy Zachodniej i problemy państw Europy Środkowej i Wschodniej w XX wieku, red. Czubek G., Kosiewski P., Warszawa 2004.
Ritzer G., The McDonaldization of Society , 1993/ Macdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997.
Strategic Influence. Public Diplomacy, Counterpropagand, and Political Warfare, ed. by J. Michael Waller, Institute of World Politics Press 2009.
Unia Europejska. Informator o polityce kulturalnej, wyd. Komitet Integracji Europejskiej, Warszawa 2000.
Waluch K., Kultura w polityce zewnętrznej Unii Europejskiej, Płock 2006.
Waluch K., Polityka Unii Europejskiej w dziedzinie kultury, Płock 2007.
Strony internetowe
www.unesco.org
www.unesco.pl
https://culture.ec.europa.eu
www.mkidn.gov.pl
https://iam.pl/pl.
Materiały uzupełniające do poszczególnych tematów udostępniane są w trakcie zajęć.
|
W cyklu 2022/23Z:
www.culturalpolicies.net Literatura przedmiotu dostępna w rubryce: Podstawowe informacje o przedmiocie. Szczegółowa literatura do tematów będzie podawana w trakcie zajęć. |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura przedmiotu dostępna w rubryce: Podstawowe informacje o przedmiocie. Szczegółowa literatura do tematów będzie podawana w trakcie zajęć. |
W cyklu 2024/25Z:
Szczegółowa literatura do każdego tematu jest podawana w trakcie zajęć. Literatura przedmiotu dostępna w rubryce: Podstawowe informacje o przedmiocie. Szczegółowa literatura do tematów będzie podawana w trakcie zajęć. |
W cyklu 2025/26Z:
Wybrane akty prawa międzynarodowego Szczegółowa literatura do każdego tematu jest podawana w trakcie zajęć. |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie trzech elementów: |
W cyklu 2023/24Z:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie trzech elementów: |
W cyklu 2024/25Z:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie trzech elementów: |
W cyklu 2025/26Z:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie trzech elementów: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: