Etykieta i dobre maniery 2751-SM-S1-1-EDM
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Dobre maniery w uczelni wyższej (pierwsze wrażenie, narzędzia komunikacji: korespondencja pisemna, rozmowy telefoniczne i netykieta).
3. Dobre maniery w uczelni wyższej (reguły dress code'u - proszę przynieść na zajęcia krawat)).
4./5./6. Przyjęcia dyplomatyczne, służbowe, biznesowe i towarzyskie – rodzaje, organizacja, zasady (proszę przynieść na zajęcia serwetkę kwadratową o boku 35-45 cm papierową – sztywną, lnianą lub bawełnianą)
• rola, formy i wybór rodzaju przyjęcia
• dekoracja sali i nakrycie stołu, oświetlenie (lampy, świece), kwiaty, naczynia, sztućce (indywidualne, serwingowe, specjalne), szkło
• serwetki, menu, kartoniki (koziołki) z nazwiskami
• organizacja i plan stołu
• dobór obsługi i rodzaje serwisu
• obowiązki gości i gospodarzy
7./8./9. Metody ustalania menu oraz wyboru napojów. Reguły zachowania przy stole.
• podstawowe informacje o napojach i ich serwowaniu
• podstawowe informacje o menu i sposobie serwowania potraw
• prawidłowy sposób jedzenia, mowa sztućców, ćwiczenia w rozpoznawaniu sztućców
• tzw. "dania trudne"
• toasty.
10. Dobre maniery każdego dnia
• przedstawianie i witanie się
• zasada pierwszeństwa a kontakty codzienne
• wchodzenie i wychodzenie (np. budynki, pomieszczenia, winda, schody)
• witanie się, ukłony, całowanie kobiet w rękę
• restauracja (np. kto zaprasza, kto płaci, zachowanie obsługi, szatnia)
• wręczanie kwiatów, prezentów i upominków
11./12. Podsumowanie wiadomości - krótkie filmy i scenki rodzajowe
• poszukiwanie błędów
• próba znalezienia właściwego rozwiązania
13. Wizytówki i korespondencja pisemna
• wizytówki
• korespondencja oficjalna (np. pisma urzędowe)
14. Kolokwium zaliczeniowe
15. Zajęcia końcowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi kryteriami oceniania będą:
1. Obecność na zajęciach.
2. Udział w dyskusji, przygotowanie i aktywność na zajęciach (ocenianie ciągłe, plusy za aktywność na zajęciach, wejściówki).
3. Kolokwium zaliczeniowe (ponad 50% na zaliczenie).
Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (po wcześniejszym ustaleniu warunków spotkania np. na Zoom Meeting).
Pytania dot. indywidualnego zaliczenia (w tym m.in. warunki indywidualnego zaliczenia w związku z przyznaną IOS czy przepisania oceny) należy zgłaszać najpóźniej w ciągu miesiąca od rozpoczęcia semestru.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Modrzyńska J., Protokół dyplomatyczny, etykieta i zasady savoir-vivre’u, Warszawa 2022
2. Pietkiewicz E., Protokół dyplomatyczny, Warszawa 1998 lub inne wydania
Literatura dodatkowa:
1. Barcz J., Urzędnik i biznesmen w środowisku międzynarodowym. Wybrane aspekty pragmatyki zawodowej, Warszawa 2002
2. Bortnowski A.W., Protokół dyplomatyczny i savoir vivre dla każdego, Ciechanów 2003
3. Debrett’s New Guide to Etiquette and Modern Manners, various editions
4. Debrett’s A-Z of Modern Manners, various editions
3. Ikanowicz C., Piekarski J., Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, wyd. V, Warszawa 2004
4. Orłowski T., Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta – Akademia Dyplomatyczna Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Warszawa 2010 lub inne wydania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: