Marketing polityczny 2751-PL-S2-PR-MP
1. Rynek polityczny - wprowadzenie
Rynek gospodarczy a rynek polityczny; marketing polityczny a konwencjonalny; polityczny marketing-mix 4P i 4C; koncepcje marketingu politycznego; Branding polityczny
2. Klient na rynku wyborczym
Socjologiczne modele zachowań wyborczych, ekonomiczne modele zachowań wyborczych (teoria racjonalnego wyboru, racjonalnej ingnorancji). psychologiczne modele zachowań wyborczych (koncepcja bezpieczeństwa ontologicznego, spirala milczenia, rola sondaży) - ze szczególnym uwzględnieniem roli emocji w komunikowaniu politycznym
3. Metody i techniki badania rynku wyborczego
Źródła danych nt. rynku politycznego (wewnętrzne i zewnętrzne), określanie pozycji podmiotów na rynku politycznym, ilościowe metody i techniki badania rynku wyborczego, jakościowe metody i techniki badania rynku wyborczego (SWOT, BCI, FGI), neuromarketing, kampania test
4. Oferta (produkt polityczny)
definicje wizerunku politycznego, wymiary wizerunku politycznego, komponenty wizerunku politycznego, typologia wizerunków politycznych, zawodowi doradcy (spin doktorzy)
5. Komunikacja z klientami na rynku politycznym
metody komunikacji na rynku politycznym, socjotechniki, ramowanie, torowanie, szczególny nacisk na negatywne techniki wpływu społecznego
6. Kolokwium
Test wielokrotnego wyboru
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
System punktowy:
1. Aktywność: 0 – 15 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)
2. Kolokwium 0 – 15 punktów
3. Ponadwymiarowe nieobecności - minus 7 pkt. za każdą ponadwymiarową nieobecność (dopuszczalna 1 nieobecność na semestr). Każdą ponadwymiarową nieobecność można odrobić na dyżurze
4. Kolokwium karne (od -10 do 0 punktów) - za nieprzygotowanie się grupy do zajęć
Suma punktów:
0 – 15 niedostateczny
16 – 17 dostateczny
18-19 dostateczny plus
20-22 dobry
23-24 dobry plus
25-30 bardzo dobry
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:]
Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP
Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122.
Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Lees-Marshment Jennifer, (2009), Political Marketing. Pronciples and Applications, New York: Routledge.
Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206.
Siewierska-Chmaj Anna, (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokrację , Toruń: Wyd. Adam Marszałek, s. 123-155; 213-283.
Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65.
Literatura uzupełniająca:
Allan Stuart (2006), Kultura newsów, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Bartlett Jamie, (2019), Ludzie przeciw technologii, Katowice: Wyd. Sonia Draga.
Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał, (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Cichosz M., (2007), (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60-69.
Coleman Stephen, red. (2020), Television Election Debates, Houndmills–Basingstoke–Hempshire–Londyn: Palgrave Macmillan.
Helms Ludger (2021), Chancellor Wanted! The 2021 German Chancellor Candidates in Contex, „OZP – Austrian Journal of Political Science”, nr 50 (2), s. 15–21.
Holtz-Bacha Christina (2018), Political Advertising – a Research Overview, „Central European Journal of Communications”, nr 2, s. 166–176.
Jabłoński A. W., Sobkowiak L., red. (2002), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr
Kepplinger Hans M. (2006), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kolanko Michał red., (2022) Game Changer. Za kulisami polityki, Poznań: Wyd. Rebis.
Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374.
Kolczyński Mariusz, Myśliwiec Małgorzata, Perez Del Pozo Jose, (2017), 2015 Elections in Poland and Spain, Katowice: Wyd. UŚ.
Maguś Wojciech, (2017), Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015 roku [w:] M. Kolczyński (red.), Polskie wybory 2014-2015. Kontekst krajowy i międzynarodowy - przebieg rywalizacji - konsekwencje polityczne, Tom 1, Katowice, s. 82-102;
Maguś Wojciech, (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem, "Zeszyty Prasoznawcze", tom 62 nr 4 (240).
Mazur M., (2004), Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: PWN
Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion.
Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stopel Anna, (2020), Nowe media w polityce, Poznań: WN FNCE.
Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Sopot: GWP.
West Darrell M., (2010), Air Wars. Television Advertising. In Election Campaigns, Washington D.C.: SAGE.'
Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero.
Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa.
Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223.
Zybertowicz A., Zybertowicz K., (2024), AI Eksploracja, Warszawa: Wyd. ZonaZero.
Strony
PR oto, proto.pl
The Living Room Candidate, http://www.livingroomcandidate.org/
Polecane filmy i seriale:
Brexit (The Uncivil War) - HBO
Na cały głos - HBO
Projekt Jelcyn (Spinning Boris)
Rząd (Borgen) - (CDA, Netflix)
Pakt (HBO)
Wybór (Netflix)
Marsylia (Netflix)
Zmiana w grze (Game Change)
Portale naukowe:
Academia Edu
Research Gate
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: