Smart cities 2751-PL-S2-PE-SC
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie z narzędziami pozwalającymi na przekształcanie istniejących lub budowę nowych miast przyszłości / smart cities. Znajomość tych narzędzi pozwala na lepsze funkcjonowanie we współczesnym świecie. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie rozwijać wiedzę nt. współczesnych kierunków rozwoju obszarów miejskich oraz roli miast we współczesnych stosunkach międzynarodowych oraz relacjach politycznych. Cele te powinny być osiągnięte poprzez udział w dyskusji, komentowanie zaprezentowanych zdjęć oraz krótkich filmów i analizowanie konkretnych przypadków.
Tematyka zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne
2./3. Smart city
- czynniki niezbędne do stworzenia smart city
- elementy składowe smart city
- modele smart city
4./5. Bariery w rozwoju smart cities
- certyfikacja miast
- czynniki niesprzyjające tworzeniu smart cities
6. Wdrożenie koncepcji smart city w Polsce
- na przykładzie wybranych miast
7. Wdrożenie koncepcji smart city na świecie
- na przykładzie wybranych miast
8. Kolokwium zaliczeniowe
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- okrągłego stołu
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- SWOT
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania będą:
1. Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna 1 nieobecność bez konieczności dokumentowania zwolnieniem lekarskim czy inną formą usprawiedliwienia).
2. Udział w dyskusji, przygotowanie i aktywność na ćwiczeniach (ocenianie ciągłe, plusy za aktywność na zajęciach).
3. Zaliczenie tzw. "wejściówek / małych sprawdzianów” na ćwiczeniach (krótkie pytania sprawdzające poziom przygotowania do bieżących zajęć, binarny system oceniania - zaliczone lub niezaliczone)
4. Zaliczenie pisemnego kolokwium zaliczeniowego lub zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji.
Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (zajęcia na platformie Zoom - link wysyłany przed każdymi zajęciami lub w formie asynchronicznej na podstawie wcześniej dostarczonych materiałów).
kryteria oceniania - wymagany próg:
ocena niedostateczna: 0-50%
ocena dostateczny 51-60%
ocena dostateczny plus - 61-70%
ocena dobry - 71-80%
ocena dobry plus - 81-90%
ocena bardzo dobry - 91-100%
Nadprogramowe nieobecności powinny być zaliczane na bieżąco na dyżurze.
Pytania dot. indywidualnego zaliczenia (w tym m.in. warunki indywidualnego zaliczenia w związku z przyznaną IOS czy przepisania oceny) należy zgłaszać na pierwszych zajęciach.
Literatura
1. Bitkowska A., Łabędzki K., Koncepcja inteligentnego miasta
— definicje, założenia, obszary, Marketing i Rynek/ Journal of Marketing and Market Studies, 2021
2. Certyfikacja inteligentnych miast, Norma PN-ISO 37120, Polski Komitet Normalizacyjny
3. Czupich M., Kola-Bezka M., Ignasiak-Szulc A., CZYNNIKI I BARIERY WDRAŻANIA KONCEPCJI SMART CITY W POLSCE, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2016
4. Hajduk S., Modele smart city a zarządzanie przestrzenne miast, The Polish Journal of Economics, 2020
5. Makieła Z., Mucha-Kuś K., Kinelski G., KONCEPCJA SMART CITY I POTENCJAŁY 4T. Inteligentne zarządzanie miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, 2021 (str. 1-25)
6. Ryba M., CZYM JEST KONCEPCJA SMART CITY, A ZATEM DLACZEGO POWINNIŚMY JE NAZYWAĆ MIASTEM SPRYTNYM, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: