Zarządzanie kampanią wyborczą 2751-PL-S1-MP-ZKW
1. Zajęcia organizacyjne
2. Determinanty prawne kampanii wyborczych (metody przeliczania wyników głosowania na wyniki wyborów, procedura rejestracji komitetów i kandydatów, kompetencje pełnomocnika wyborczego i finansowego)
Projekt: wybór produktu politycznego i kampanii
3. Wyborcze strategie w marketingu politycznym
(pojęcie strategii strategie funkcjonalne, strategie sektorowe, strategie kadrowe, strategie finansowe)
4. Organizacja sztabu wyborczego
(War Room, struktura (zalety i wady wybranych modeli), komponenty efektywnego sztabu wyborczego, zarządzanie ludźmi, pomieszczenia i urządzenia w sztabie)
Projekt: podział zadań w sztabie wyborczym
5. Współpraca z doradcami zewnętrznymi w kampaniach wyborczych
modele kampanii wyborczych ze szczególnym uwzględnieniem modelu amerykańskiego wyjątku, typologie konsultantów wyborczych, organizacje zrzeszające konsultantów wyborczych)
Zadanie Projekt
Zgromadzenie informacji w aspekcie sytuacji wyjściowej kandydata cd.
6. Metody i techniki badań rynku wyborczego
Źródła danych nt. rynku politycznego (wewnętrzne i zewnętrzne), określanie pozycji podmiotów na rynku politycznym, ilościowe metody i techniki badania rynku wyborczego, jakościowe metody i techniki badania rynku wyborczego (SWOT, BCI, FGI), neuromarketing, kampania test
Zadanie Projekt
Zgromadzenie informacji w aspekcie sytuacji wyjściowej kandydata cd.
7. Analiza strategiczna rynku wyborczego (w tym podmiotów konkurencyjnych)
Segmentacja, targeting, pozycjonowanie (skalowanie jednowymiarowe, skalowanie wielowymiarowe, skalowanie z uwzględnieniem emocji)
Projekt: analiza głównych konkurentów i środków masowego przekazu
8. Zarządzanie kryzysem w czasie kampanii
(rodzaje kryzysów, metody i techniki zarządzania, tworzenie instrukcji zarządzania kryzysowego)
Projekt: przygotowanie planu walki z kryzysem zewnętrznym. Opracowanie instrukcji zarządzania kryzysowego
9. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej
Modelowe ujęcie ofert programowych (liberalna, konserwatywna, socjaldemokratyczna, chadecka, nacjonalistyczna, agrarna)
Istota programu w komunikowaniu politycznym, komunikowanie na temat programu
Projekt: przygotowanie dokumentu programowego kampanii
10. Strategia finansowa kampanii wyborczej
Metody i techniki konstruowania budżetu, akcje zbierania środków przez media społecznościowe
Projekt: przygotowanie budżetu kampanii
11-12 Strategia komunikacyjna – dobór narzędzi wyborczej promocji
metody komunikacji na rynku politycznym, socjotechniki, ramowanie, torowanie, szczególny nacisk na negatywne techniki wpływu społecznego
Zadanie Projekt
Dobór narzędzi marketingu politycznego
13. Harmonogram kampanii wyborczej
Metody i techniki tworzenia harmonogramu kampanii wyborczych
Projekt: stworzenie szczegółowego harmonogramu kampanii
14. Rozliczanie kampanii wyborczych
Prawne determinanty, przygotowanie dokumentu sprawozdania, komunikacja z kandydatami i doradcami, współpraca z audytorami, zarządzanie dokumentacją)
Projekt: prezentacja projektu
15. Podsumowanie kursu
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
System punktowy:
1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)
2. Kolokwium o 0 – 30 punktów
Suma punktów:
0 – 37 niedostateczny
38 – 43 dostateczny
44 – 49 dostateczny plus
50 – 55 dobry
56 – 63 dobry plus
64 – 75 bardzo dobry
System punktowy - opcja z projektem zespołowym :
1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)
2. Kolokwium o 0 – 45 punktów
Suma punktów:
0 – 45 niedostateczny
45 – 53 dostateczny
54 – 62 dostateczny plus
63 – 71 dobry
72 – 80 dobry plus
81 – 90 bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112 z późn. zm.).
Burton, M. J., & Shea, D. M. (2016). Campaign Craft: The Strategies, Tactics, and Art of Political Campaign Management. Praeger / Bloomsbury Academic.
Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, System wyborczy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2011, Wolters Kluwers.
Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia (red.), Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa 2004, LTW.
Trzeciak Sergiusz, Drzewo kampanii wyborczej 2.0, Warszawa 2023, Sergiusz Trzeciak Consulting.
Literatura uzupełniająca:
Arango Espinal, B. A., Henao Holguín, L. A., & Valencia, J. (2021). Political advertising research: a bibliometric analysis. Guillermo de Ockham, 19(2), 295–311.
Böttcher, L., Herrmann, H. J., & Gersbach, H. (2018). Clout, Activists and Budget: The Road to Presidency. Royal Society Open Science, 5(3), 172055.
Bartlett Jamie (2018), Ludzie przeciw technologii. Jak Internet zabija demokrację, Katowice: Wyd. Sonia Draga.
Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna
Cwalina Wojciech, Falkowski Andrzej, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP.
Dobek – Ostrowska Bogusława, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006, PWN.
Farrell David, Kolodny Robert, Medvic Steven (2001), Parties and Campaign
Professionals in a Digital Age. Political Consultants in the United States, „Press/
Politics”, nr 6 (4), s. 11–30.
Harari Yuval Noah, (2024), Nexus. Krótka historia informacji. Od epoki kamienia do sztucznej inteligencji, Warszawa: Wyd. Literackie.
Jabłoński Andrzej, Sobkowiak Leszek (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002, UW.
Jeziński Marek, Marketing wyborczy a procesy akulturacyjne, Toruń 2004, UMK.
Jaśniok Michał, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków 2007, Walters Kluwer Polska.
Kepplinger Hans M. (2006), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wyd. UJ.
Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego
Kolczyński Mariusz, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007, Wydawnictwo UŚ.
Kolczyński Mariusz (2014), Newralgiczne obszary doradztwa politycznego, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 6 (42), nr 1, s. 21–37.
Kolczyński Mariusz (2015), Substitute Candidate in Polish Campaign Practice,
„Political Preferences”, nr 11, s. 19–34.
Krasowski Robert (2019), O demokracji w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo
Czerwone i Czarne.
Łódzki Bartłomiej (2019), Rola big data w kampaniach wyborczych, „Media, Kultura, Komunikacja Społeczna”, t. 2, nr 15, s. 41–52.
Maguś Wojciech (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych
z otoczeniem, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 62, nr 4 (240), s. 63–92.
Mazur Marek, Marketing polityczny, studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2004, PWN.
Mazur Marek (2014), Polityka z twarzą. Personalizacja parlamentarnych kampanii wyborczych w Polsce w latach 1993–2011, Katowice: Wydawnictwo
Naukowe UŚ.
Migalski M., Kaczmarzyk M., (2020), Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry, Katowice: Sonia Draga.
Peszyński W., (2023), Prezydencjalizacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005-2019, Toruń: Wyd. UMK.
Piertaś Jacek Zeimowit, Decydowanie polityczne, Warszawa – Kraków 2000, PWN.
Potz Maciej (2008), Amerykańskie prawybory, „Studia Wyborcze”, t. 6, s. 95–112.
Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK
Siewierska-Chmaj A., (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokracje, Toruń: Wyd. Adam Marszałek
Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Wyd. Ridero.
Wojtkowski Łukasz (2012), Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: