Podstawy statystyki 2751-PL-S1-2-PSt
Problematyka zajęć
1. Zajęcia organizacyjne
a. Przedstawienie programu zajęć.
b. Warunki zaliczenia przedmiotu.
c. Zalecana literatura.
d. Przedmiot i definicja statystyki. Do czego jest ona przydatna?
2. Podstawowe pojęcia z zakresu statystyki
a. Historia rozwoju badań statystycznych. Funkcje statystyki.
b. Działy statystyki i ich charakterystyka. Statystyka społeczna i jej specyfika.
c. Struktura badania statystycznego.
d. Próby i ich rodzaje. Jednostka statystyczna, próba, populacja.
e. Zmienne i ich rodzaje. Pomiar. Dane statystyczne.
f. Rozkład wartości zmiennych i rodzaje rozkładów. Szeregi liczbowe szczegółowe, punktowe i matryce wartości zmiennych. Przedziały klasowe. Rozkłady typowe i nietypowe, jedno-, bi- i wielomodalne, rozkład normalny.
3. Statystyka opisowa (opis statystyczny)
a. Rozkłady wartości zmiennej (częstości, frakcje) – wartości bezwzględne i względne (procentowe – sposób obliczania), wartości skumulowane.
b. Miary tendencji centralnej i miary pozycyjne – średnia i jej rodzaje, dominanta (wartość modalna), mediana, kwantyle (kwartyle, decyle, centyle itd.).
c. Miary zmienności (dyspersji) – rozstęp, odchylenie przeciętne, wariancja, odchylenie standardowe, odchylenie ćwiartkowe, współczynniki zmienności.
d. Rozkłady symetryczne i asymetryczne. Asymetria prawo- i lewostronna. Miary asymetrii.
e. Rozkłady platokurtyczne i leptokurtyczne. Miary koncentracji.
4. Prezentacja graficzna danych i wyników analiz
a. Reguły wyboru miar statystycznych.
b. Zasady tworzenia tabel i wykresów, rodzaje wykresów i ich zastosowanie. Zasady umieszczania tabel i wykresów w tekstach pisanych.
5. Miary korelacji
a. Istota korelacji. Korelacje a zależności przyczynowe. Korelacje pozorne.
b. Podstawowe współczynniki korelacji i zasady ich stosowania. Zasady interpretacji wyników.
6. Wspomaganie komputerowe statystycznej analizy danych – podstawy programu SPSS.
7. Wprowadzenie do podstaw statystyki indukcyjnej i problematyki weryfikacji hipotez statystycznej
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie obejmuje 3 części składowe:
• praca zaliczeniowa - wykorzystanie narzędzi statystycznych do analiz opartych na danych zastanych
• rozliczenie obecności na zajęciach – dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze
• ocena aktywności i przygotowania do zajęć
Praktyki zawodowe
n.d.
Literatura
Zalecana literatura
H.M. Blalock, Statystyka dla socjologów, PWN, Warszawa 1975.
G. Wieczorkowska, P. Kochański, M. Eljaszuk, Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
Z. Rogoziński, Statystyka społeczna – opis statystyczny, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1964.
P. Francuz, R. Mackiewicz, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.
M. Nawojczyk, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2005.
A. Malarska, Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, SPSS Polska, Kraków 2005.
T.W. Pavkov, K.A. Pierce, Do biegu, gotowi – start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
M. Sobczyk, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
M. Zieliński, Wstęp do metod statystycznych w naukach społecznych. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2011.
H. Augustyniak, Statystyka opisowa z elementami demografii, Ars Boni Et Aequi, Poznań 2003.
D.M. Lane et al., Online Statistics Education: An Interactive Multimedia Course of Study, http://onlinestatbook.com/index.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: