Metody i techniki badawcze 2751-PL-S1-2-MiTB
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami metodologii badań w naukach społecznych (obserwacja, eksperyment, analiza konwersacyjna, socjolingwistyka, sondaż, metoda monograficzna, metoda historyczna, metoda dokumentów osobistych), począwszy od klasycznych ujęć zaproponowanych przez antropologię społeczną i Webera po metody współczesne.
Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi narzędzi służących do:
- analizowania, badania i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym świecie społecznym.
- analizowania, badania i interpretacji dokumentów i źródeł o charakterze trwałym (teksty, przekazy internetowe, prasa) i nietrwałym (program telewizyjny, radiowy),
- oceny mechanizmów rządzących zachowaniem jednostki i większych grup społecznych w kontekście prowadzonych badań społecznych
- rozumienia zmian zachodzących w zachowaniach jednostek w przedziałach czasowych;
- rozumienia i interpretacji roli badacza w sytuacji badania oraz zachowywania etyki w prowadzonych badaniach
- rozumienia i samodzielnej interpretacji sytuacji badawczych.
Podczas zajęć wprowadzone zostają podstawowe pojęcia i kategorie metodologiczne (pochodzące z nauk społecznych: socjologii, nauk o polityce i nauk o komunikowaniu) stosowane w badaniach społecznych i medioznawczych: obserwacja, eksperyment, analiza konwersacyjna, socjolingwistyka, sondaż, metoda monograficzna, metoda historyczna, metoda dokumentów osobistych.
Kategorie metodologiczne zostają wprowadzone w oparciu o najistotniejsze z historycznego punktu widzenia szkoły badań społecznych i medioznawczych. Jednocześnie wskazywane są główne kierunki rozwoju metodologii nauk społecznych. Istotnym elementem zajęć jest charakterystyka i interpretacja zachowań współczesnego społeczeństwa polskiego w kategoriach wyborów, reakcji na działania podejmowane przez polityków oraz działań mediów i dziennikarzy kształtujących opinię publiczną.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- pomiaru w terenie
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- stolików eksperckich
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU
Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej.
Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy:
-zapisani są na zajęcia w syst. USOS,
-uzyskali pozytywną ocenę z ćwiczeń
Egzamin obejmuje wiedzę uzyskaną w toku wykładów, materiał z ćwiczeń oraz pozycje z zestawu lektur. Co więcej, będzie sprawdzał nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim umiejętności jej zastosowania w praktyce.
Aby zaliczyć ćwiczenia należy:
zaliczyć mini projekty badawcze -przygotowywane w prach lub samodzielnie (35%)
zaliczyć duży projekt badawczy - przygotowywany w grupie (35%)
przygotowywać systematycznie zadania domowe oraz być brać czynny udział w zajęciach (30%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Babbie Earl, „Badania społeczne w praktyce”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Banks Marcus, „Materiały wizualne w badaniach jakościowych”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Braun Virginia, Victoria Clarek, „Analiza tematyczna. Praktyczny przewodnik”. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2024.
Buttolph Johnson Janet, Henry Reynolds, Jason Mycoff, „Metody badawcze w naukach politycznych”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Flyvbjerg B., Pięć mitów o badaniach typu studium przypadku, „Studia Socjologiczne”, 2005, 2 (107), s. 41-69.
Frankfort-Nachmias Chava, David Nachmias, „Metody badawcze w naukach społecznych”, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Groble Lawrence, „Sztuka wywiadu”, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2006.
Kubisz-Muła Łukasz, Podstawy sondażowych badań opinii publicznej, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała 2015.
Maison Dominika, Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.
Marsh David, Gerry Stoker, „Teorie i metody w naukach politycznych”, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.
Metodologia badań politologicznych. PTNP Warszawa 2016, www.ptnp.org.pl (zasób dostępny online).
Nicpoń Małgorzata, Radosław Marzęcki, Pogłębiony wywiad indywidualny w badaniach politologicznych. w: „Przeszłość-teraźniejszość-przyszłość. Problemy badawcze młodych politologów”. D. Mikucka-Wójtowicz (red.). Kraków 2010, s. 245-252.
Olejnik Iwona, Mirosława Kaczmarek, Agnieszka Springer, „Badania jakościowe. Metody i zastosowanie”. CeDeWu, Warszawa 2021.
Silverman David, „Prowadzenie badań jakościowych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.
Taylor L., A. Willis, Medioznawstwo, Kraków 2006.
Wejland Andrzej, Kwestionariusz, w: „Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów”, oprac. Marian Malikowski i Marian Niezgoda, WSSG, Tyczyn 1997, tom I, s. 370-390.
Wincławska Maria, Barbara Brodzińska, Wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamie telewizyjnej na początku lat dziewięćdziesiątych i dziś, w: M. Jeziński, M. Wincławska, B. Brodzińska (red.), „Konteksty kultury popularnej”, Toruń, 2010, wyd. Adam Marszałek, s. 80-95.
Wincławska Maria, Kultura polityczna studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, w: M. Jeziński (red.), „Postawy studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wobec dorosłości”, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 224-246.
Wincławska Maria, Sondaże, prognozy wyborcze i co z nich wynika. Analiza na przykładzie wyborów parlamentarnych 2011, w: A. Turska-Kawa, W. Wojtasik (red.), „Wybory parlamentarne 2011”, Katowice 2012, REMAR.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: