E-polityka i administracja cyfrowa 2751-PL-S1-2-AP-EPA
Założeniem przedmiotu jest to, że postępująca cyfryzacja staje się nieodłącznym elementem życia społecznego. Sprawne poruszanie w przestrzeni elektronicznej staje się czynnością niezbędną, a zatem podstawową i zasadniczo obligatoryjną dla każdego, kto chce pełnić funkcje publiczne i nie chce być wykluczonym z życia społecznego.
Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom tego fenomenu oraz nauczenie ich świadomego korzystania, a w przyszłości wdrażania i realizacji usług administracji publicznej za pomocą nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Aby zrealizować ten cel, w ramach przedmiotu wyjaśniane są między innymi modele administracji publicznej, prezentowane są akty prawne regulujące funkcjonowanie administracji cyfrowej w Polsce i cały katalog e-usług oraz projektów związanych z cyfryzacją. Student uczy się zatem o funkcjonowaniu administracji cyfrowej na różnych szczeblach w Polsce i w Unii Europejskiej oraz wie jak korzystać z oferowanych przez administrację usług lub gdzie szukać informacji na ich temat. W ramach każdego z tematów student poznaje podstawowe regulacje, założenia , sposoby działania instytucji oraz uczestniczy w konwersacjach, studiach przypadków mających na celu zobrazowanie i zrozumienie omawianych zagadnień. Student uczestniczący w zajęciach uczy się poruszania w obszarze administracji cyfrowej i usług związanych z polityką, tym samym zwiększając swoje kompetencje zawodowe i społeczne.
Tematy zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Czym jest administracja cyfrowa? Definicje, rozwój.
3. Podstawy prawne elektronicznej administracji.
4. Bezpieczeństwo danych w administracji i bazy danych.
5. Portale rządowe i platformy internetowe. Omówienie najważniejszych portali rządowych i wybranych platform umożliwiających korzystanie z e-usług. Przykłady i zastosowanie popularnych e-usług.
6. E-administracja w UE. Miejsce Polski na tle innych państw członkowskich
7. Projekty związane z wdrażaniem e-administracji na szczeblu ogólnopolskim i regionalnym.
8. E-polityka. Teoria, zarys, pojęcia.
9. Europejskie organizacje polityczne i internet.
10. ICT a kampanie wyborcze.
11. Wykorzystywanie mediów społecznościowych w polityce.
12. E-voting i i-voting.
13. Wady i zalety e-administracji. Dyskusja na temat korzyści, możliwości i zagrożeń e-administracji. Lub dyskusja na inny temat zaproponowany przez studentów.
14. Zajęcia podsumowujące.
15. Kolokwium zaliczeniowe.
|
W cyklu 2025/26L:
Założeniem przedmiotu jest to, że postępująca cyfryzacja staje się nieodłącznym elementem życia społecznego. Sprawne poruszanie w przestrzeni elektronicznej staje się czynnością niezbędną, a zatem podstawową i zasadniczo obligatoryjną dla każdego, kto chce pełnić funkcje publiczne i nie chce być wykluczonym z życia społecznego. Tematy zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunki pozytywnej oceny końcowej i uzyskania zaliczenia:
a)Obecność.
b) Przygotowanie prezentacji ustnej.
c) Zaliczenie kolokwium końcowego.
d)Aktywność na zajęciach.
e) Zaliczone ewentualne wejściówki.
f) Czytanie wyznaczonych przez prowadzącego tekstów związanych z tematem.
2. Obecność:
a) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
b) Prowadzący dopuszcza dwie nieobecności w semestrze.
c) Trzecią i czwartą nieobecność należy „odrobić” na dyżurze – odpowiedź ustna z zakresu materiału zrealizowanego na opuszczonych przez studenta zajęciach.
d) Piąta nieobecność skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.
3. Kolokwium
a) Prowadzący przewiduje w semestrze kolokwium końcowe.
b) Kolokwium składa się z czterech pytań otwartych.
4. Prezentacja ustna:
a) Każdy student zobowiązany jest do zaprezentowania wybranego przez siebie tematu, którego zakres merytoryczny pokrywa się z tematyką zajęć w formie ustnej.
b) Prowadzący wyznacza tematy referatów.
c) Każdy referat musi spełniać podstawowe wymogi dotyczące prezentowania m.in.:
-kultura wypowiedzi
-wysoki poziom merytoryczny
-wykorzystanie adekwatnych źródeł
d) Czas przeznaczony na referat to maksymalnie 20 minut.
e) Możliwość przygotowania prezentacji multimedialnej.
4.Przygotowanie do zajęć:
a) Student czyta wyznaczone przez prowadzącego teksty związane z tematem w celu aktywnego brania udziału w dyskusji.
5. Aktywność:
a) Prowadzący ocenia na każdych zajęciach aktywność studentów.
b) Student, który, zdaniem prowadzącego, wniesie istotny wkład do merytorycznej części zajęć może mieć podniesioną ocenę końcową o pół lub cały stopień. Reguła ta dotyczy jedynie osób, które otrzymały ocenę pozytywną.
c) Student, który wniesie wybitny wkład do merytorycznej części zajęć może zostać zwolniony z obowiązku pisania kolokwium końcowego.
6. Pozostałe:
a) Żaden student nie może zostać zwolniony z obowiązku zaprezentowania wybranego tematu w formie referatu.
b) Prowadzący dopuszcza możliwość przeprowadzenia tzw. wejściówek w sytuacji, gdy jego wątpliwości wzbudzi poziom merytorycznego przygotowania do zajęć lub niewłaściwe zachowanie studentów.
c) Niezaliczona wejściówka musi zostać poprawiona na dyżurze – odpowiedź ustna, jeśli poprawiających będzie mało, zaliczenie pisemne, jeśli poprawiających będzie wielu.
d) Niezaliczone nieobecności (trzecia i czwarta) oraz wejściówki skutkują brakiem możliwości napisania kolokwium w pierwszym terminie.
e) Kolokwium można zaliczyć wcześniej – forma zaliczenia: odpowiedź ustna, termin uzgadniany indywidualnie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Studenta obowiązują pozycje wyselekcjonowane przez prowadzącego. Wybrano literaturę absolutnie najważniejszą, niezbędną i precyzyjnie wyjaśniającą omawiane zjawiska. Literaturę uzupełniającą prowadzący zapewnia dynamicznie, w ramach zajęć i zależności kierunku dyskusji ze studentami.
1.Brążkiewicz D., Bezpieczeństwo danych osobowych w Unii Europejskiej od 2018 roku, „Rozprawy społeczne” 2018, nr 4, s. 39-45.
2. Demczuk A., Od raportu Bangemanna do Strategii Europa 2020.Rozwój społeczeństwa
informacyjnego w polityce Unii Europejskiej – bilans 15 lat, „Annales Universitatis Mariae
Curie-Skłodowska” 2016, nr 23(2), s. 25-44
3.Dygaszewicz J., Madejczyk M., Wolszczak J., Kraska M., Kawecki T., Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2015, red. V. Szymanek, Warszawa 2015.
4.Ejdys, J., Zaufanie do technologii w e-administracji, Białystok 2018.
5.Perdał R., Czynniki rozwoju elektronicznej administracji w samorządzie lokalnym w Polsce, Poznań 2014.
6.Pieczarka K., Polska e-administracja na tle państw członkowskich Unii Europejskiej w rankingu Indeksu Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego – DESI, „Prace Naukowe WSZIP. Samorząd Terytorialny. Organizacja. Funkcjonowanie i Kierunki Rozwoju” 2017, nr 41(2), s. 114-126.
7.Scholl H. ,E-Government: Information, Technology, and Transformation: Information, Technology, and Transformation, London, New York 2015.
8.Śledziewska K., Zięba D., E-administracja w Polsce na tle Unii Europejskiej, Digital Economy Lab UW, Warszawa 2016
9. Wattal S., Schuff D., Mandviwalla M., Williams B. C., Web 2.0 and Politics: The 2008 U.S. Presidential Election and an E-Politics Research Agenda, „MIS Quarterly” 2010, Vol. 34, No. 4, s. 669-688.
10.http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123-s137-147/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123-s137-147.pdf
11. E-administracja w Polsce: główne założenia, stan aktualny i perspektywy rozwoju, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 387, s. 123-135.
oraz:
12.Śledziewska K., Włoch R., Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020
13. Szumski, M., & Kotarba, M., Use of E-Government in Poland in Comparison to Other European Union Member States, "Information Systems in Management" 2016, vol. 5, no. 1, pp. 59-70.
14.Strategia Cyfryzacji Polski do 2035 roku, Ministerstwo Cyfryzacji, Warszawa 2024.
15. Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów, raport KPMG Poland, Warszawa 2025
|
W cyklu 2025/26L:
Studenta obowiązują pozycje wyselekcjonowane przez prowadzącego. Wybrano literaturę absolutnie najważniejszą, niezbędną i precyzyjnie wyjaśniającą omawiane zjawiska. Literaturę uzupełniającą prowadzący zapewnia dynamicznie, w ramach zajęć i zależności kierunku dyskusji ze studentami. 3.Dygaszewicz J., Madejczyk M., Wolszczak J., Kraska M., Kawecki T., Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2015, red. V. Szymanek, Warszawa 2015. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: