Marketing polityczny 2751-PL-S1-1-MP
Materiały do zajęć (teksty obligatoryjne, analizy przypadków) MOODLE UMK
Hasło do kursu: kampania2021
1. Zajęcia wprowadzające
2. Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego
Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP, s. 7-54.
Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65.
Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa, s. 88-127.
Zadanie Projekt
Podział na grupy (4-5 osób)
3. Modele zachowań wyborczych z uwzględnieniem sondaży
Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP, s. 55-104.
Peszyński Wojciech, Seklecka Aleksandra, (2010), Sondaże w kampanii prezydenckiej 2010 roku. „Studia wyborcze” nr X.
Zadanie Projekt
Wybór kandydata
Harmonogram pracy sztabu – podział zadań
4. Determinanty i badania rynku wyborczego
Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122.
Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s..
Wenzel M., (2004), Badania ilościowe i jakościowe w kampanii wyborczej [w:] Ferenc W., Mrówka R., Wilkos S., Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 17-52.
Zadanie Projekt
Życiorys kandydata
Analizy SWOT promowanego kandydata Analiza SMART
5. Zasady wyborów Prezydenta RP w kontekście projektowania strategii marketingowej
Chmaj M., Skrzydło W., (2011), System wyborczy w RP, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 128-144.
Glajcar Rafał (2016), Dwadzieścia pięć lat powszechnych wyborów w Polsce. Potrzeba rewizji?, „Studia Politologiczne”, nr 41, s. 13–34.
Zadanie Projekt
Analizy SWOT i Analiza SMART konkurenta
Określenie przekazu wyborczego
6. Analiza marketingowa (segmentacja, targeting, pozycjonowanie)
Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s. 105-146.
Łódzki Bartłomiej (2019), Rola big data w kampaniach wyborczych, „Media, Kultura, Komunikacja Społeczna”, t. 2, nr 15, s. 41–52.
Zadanie Projekt
Wybór grup docelowych, zidentyfikowanie grup docelowych konkurentów, pozycjonowanie
7. Wizerunek polityczny
Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP
r
Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK
Zadanie projekt
Wybór konkretnego typu wizerunku kandydata/kandydatki
8. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej i strategia finansowa
Muszyński J., (2004), Teoria marketingu politycznego, Warszawa: WSP TWP, s. 112-168.
Stępińska A., (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań: WN INPiD UAM, s. 293-350.
Siewierska-Chmaj A., (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokracje, Toruń: Wyd. Adam Marszałek, s. 123-155.
Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Warszawa: Zysk i S-ka, s. 105–112.
Zadanie Projekt
Przygotowanie manifestu programowego kandydata
Przygotowanie budżetu kandydata
9. Socjotechniki w kampanii wyborczej
Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374.
Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion, s. 155–196.
Zadanie Projekt
Dobór narzędzi promocji
10. Emocje w kampaniach wyborczych
Jeziński M., (2004), Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 176-217.
Siewierska-Chmaj A., (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokracje, Toruń: Wyd. Adam Marszałek, s. 213-283.
Wojtasik W., (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Ridero, s. 237-336.
Zadanie Projekt
Stworzenie harmonogramu kampanii wyborczych
11. Media tradycyjne w kampaniach wyborczych
Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 19-66.
Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 121-186.
Zadanie Projekt
Przygotowanie projektów materiałów wyborczych
12. Social media w kampaniach wyborczych
Wojtasik W., (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Ridero, s. 299-336.
Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223.
13. Debaty telewizyjne
Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN, s. 122-133.
Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206.
Zadanie projekt
Przygotowanie kandydata do debaty
14. Debata kandydatów
15. Prezentacja projektu
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- sytuacyjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
System punktowy:
1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)
2. Projekt 0 – 45 punktów
3. Ponadwymiarowe nieobecności - minus 7 pkt. za każdą ponadwymiarową nieobecność (dopuszczalne 2 nieobecności na semestr). Każdą ponadwymiarową nieobecność można odrobić na dyżurze
4. Kolokwium karne (od -10 do 0 punktów) - za nieprzygotowanie się grupy do zajęć
Suma punktów:
0 – 45 niedostateczny
45 – 53 dostateczny
54 – 62 dostateczny plus
63 – 71 dobry
72 – 80 dobry plus
81 – 90 bardzo dobry
Literatura
Allan Stuart (2006), Kultura newsów, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Bartlett Jamie, (2019), Ludzie przeciw technologii, Katowice: Wyd. Sonia Draga.
Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał, (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Cichosz M., (2007), (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60-69.
Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122.
Coleman Stephen, red. (2020), Television Election Debates, Houndmills–Basingstoke–Hempshire–Londyn: Palgrave Macmillan.
Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP
Helms Ludger (2021), Chancellor Wanted! The 2021 German Chancellor Candidates in Contex, „OZP – Austrian Journal of Political Science”, nr 50 (2), s. 15–21.
Holtz-Bacha Christina (2018), Political Advertising – a Research Overview, „Central European Journal of Communications”, nr 2, s. 166–176.
Jabłoński A. W., Sobkowiak L., red. (2002), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr
Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Kepplinger Hans M. (2006), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kolanko Michał red., (2022) Game Changer. Za kulisami polityki, Poznań: Wyd. Rebis.
Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374.
Kolczyński Mariusz, Myśliwiec Małgorzata, Perez Del Pozo Jose, (2017), 2015 Elections in Poland and Spain, Katowice: Wyd. UŚ.
Lees-Marshment Jennifer, (2009), Political Marketing. Pronciples and Applications, New York: Routledge.
Maguś Wojciech, (2017), Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015 roku [w:] M. Kolczyński (red.), Polskie wybory 2014-2015. Kontekst krajowy i międzynarodowy - przebieg rywalizacji - konsekwencje polityczne, Tom 1, Katowice, s. 82-102;
Maguś Wojciech, (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem, "Zeszyty Prasoznawcze", tom 62 nr 4 (240).
Mazur M., (2004), Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: PWN
Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion.
Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206.
Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Siewierska-Chmaj Anna, (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokrację , Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stopel Anna, (2020), Nowe media w polityce, Poznań: WN FNCE.
Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Sopot: GWP.
West Darrell M., (2010), Air Wars. Television Advertising. In Election Campaigns, Washington D.C.: SAGE.'
Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65.
Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero.
Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa.
Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223.
Zybertowicz A., Zybertowicz K., (2024), AI Eksploracja, Warszawa: Wyd. ZonaZero.
Strony
PR oto, proto.pl
The Living Room Candidate, http://www.livingroomcandidate.org/
Polecane filmy i seriale:
Brexit (The Uncivil War) - HBO
Na cały głos - HBO
Projekt Jelcyn (Spinning Boris)
Rząd (Borgen) - (CDA, Netflix)
Zmiana w grze (Game Change)
Portale naukowe:
Academia Edu
Research Gate
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: