Marketing polityczny 2751-PL-S1-1-MP
Materiały do zajęć (teksty obligatoryjne, analizy przypadków) MOODLE UMK
Hasło do kursu: kampania2021
1. Zajęcia wprowadzające
2. Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego
Rynek gospodarczy a rynek polityczny; marketing polityczny a konwencjonalny; polityczny marketing-mix 4P i 4C; koncepcje marketingu politycznego
Zadanie Projekt
Podział na grupy (4-5 osób)
3. Modele zachowań wyborczych z uwzględnieniem sondaży
Klient na rynku politycznym, socjologiczne model zachowań wyborczych, ekonomiczny model zachowań wyborczych, psychologiczny model (ze szczególnym uwzględnieniem roli emocji w komunikacji wyborczej)
Zadanie Projekt
Wybór kandydata
Harmonogram pracy sztabu – podział zadań
4. Determinanty i badania rynku wyborczego
Źródła danych nt. rynku politycznego (wewnętrzne i zewnętrzne), określanie pozycji podmiotów na rynku politycznym, ilościowe metody i techniki badania rynku wyborczego, jakościowe metody i techniki badania rynku wyborczego (SWOT, BCI, FGI), neuromarketing, kampania test
Zadanie Projekt
Życiorys kandydata
Analizy SWOT promowanego kandydata Analiza SMART
5. Zasady wyborów Prezydenta RP w kontekście projektowania strategii marketingowej
Rejestracja kandydatów, finansowanie kampanii, prawa i obowiązki kandydatów w aspekcie agitacji
Zadanie Projekt
Analizy SWOT i Analiza SMART konkurenta
Określenie przekazu wyborczego
6. Analiza marketingowa
Segmentacja, targeting, pozycjonowanie (skalowanie jednowymiarowe, skalowanie wielowymiarowe, skalowanie z uwzględnieniem emocji)
Zadanie Projekt
Wybór grup docelowych, zidentyfikowanie grup docelowych konkurentów, pozycjonowanie
7. Wizerunek polityczny
definicje wizerunku politycznego, wymiary wizerunku politycznego, komponenty wizerunku politycznego, typologia wizerunków politycznych, zawodowi doradcy (spin doktorzy)
Zadanie projekt
Wybór konkretnego typu wizerunku kandydata/kandydatki
8. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej i strategia finansowa
Modelowe ujęcie ofert programowych (liberalna, konserwatywna, socjaldemokratyczna, chadecka, nacjonalistyczna, agrarna)
Metody i techniki konstruowania budżetu, akcje zbierania środków przez media społecznościowe
Zadanie Projekt
Przygotowanie manifestu programowego kandydata
Przygotowanie budżetu kandydata
9. Komunikacja na rynku politycznym
metody komunikacji na rynku politycznym, socjotechniki, ramowanie, torowanie, szczególny nacisk na negatywne techniki wpływu społecznego
Zadanie projekt:
Tworzenie harmonogramu kampanii
Tworzenie strategii komunikacyjnej wybranego kandydata cz. 1
10. Emocje w kampaniach wyborczych
Strach jako podstawowa kategoria budowania preferencji politycznych, teoria spirali milczenia, bezpieczeństwo ontologiczne, efekty związane z psychologicznymi funkcjami sondaży wyborczych, nadzieja jako emocja pożądana
Zadanie Projekt
Tworzenie strategii komunikacyjnej wybranego kandydata cz. 2
11. Media tradycyjne w kampaniach wyborczych
Serwisy informacyjne, 24godzinne stacje informacyjne, radio, agenda setting effect, ramowanie, torowanie
Zadanie Projekt
Przygotowanie projektów materiałów wyborczych
12. Internet w kampaniach wyborczych
media społecznościowe, mikrotargetowanie, algorytmy, AI, trolling, hejt,
13. Debaty telewizyjne
negocjacje, format debaty, gadżety, ubiór kandydata, strategie debatowania, wykorzystanie mediów społecznościowych w czasie debat,
Zadanie projekt
Wypracowanie zasad debaty i Przygotowanie kandydata do debaty
14. Debata kandydatów
Debata ma miejsce w sali wykładowej, w czasie zajęć, w obecności kamery (debata odbywa się na zasadach ustalonych na poprzednich zajęciach)
Zadanie projekt:
Przygotowanie do prezentacji projektu (storytelling)
15. Prezentacja projektu
Studenci prezentują swój projekt na ostatnich zajęciach. Każda grupa ma 20 minut, z wykorzystaniem technik storytelligowych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- sytuacyjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
System punktowy:
1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)
2. Projekt 0 – 45 punktów
3. Ponadwymiarowe nieobecności - minus 7 pkt. za każdą ponadwymiarową nieobecność (dopuszczalne 2 nieobecności na semestr). Każdą ponadwymiarową nieobecność można odrobić na dyżurze
4. Kolokwium karne (od -10 do 0 punktów) - za nieprzygotowanie się grupy do zajęć
Suma punktów:
0 – 45 niedostateczny
45 – 53 dostateczny
54 – 62 dostateczny plus
63 – 71 dobry
72 – 80 dobry plus
81 – 90 bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bartlett Jamie, (2019), Ludzie przeciw technologii, Katowice: Wyd. Sonia Draga.
Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP
Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Lees-Marshment Jennifer, (2009), Political Marketing. Pronciples and Applications, New York: Routledge.
Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Siewierska-Chmaj Anna, (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokrację , Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Literatura uzupełniająca:
Allan Stuart (2006), Kultura newsów, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał, (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Cichosz M., (2007), (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60-69.
Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122.
Coleman Stephen, red. (2020), Television Election Debates, Houndmills–Basingstoke–Hempshire–Londyn: Palgrave Macmillan.
Helms Ludger (2021), Chancellor Wanted! The 2021 German Chancellor Candidates in Contex, „OZP – Austrian Journal of Political Science”, nr 50 (2), s. 15–21.
Holtz-Bacha Christina (2018), Political Advertising – a Research Overview, „Central European Journal of Communications”, nr 2, s. 166–176.
Jabłoński A. W., Sobkowiak L., red. (2002), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr
Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Kepplinger Hans M. (2006), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kolanko Michał red., (2022) Game Changer. Za kulisami polityki, Poznań: Wyd. Rebis.
Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374.
Kolczyński Mariusz, Myśliwiec Małgorzata, Perez Del Pozo Jose, (2017), 2015 Elections in Poland and Spain, Katowice: Wyd. UŚ.
Maguś Wojciech, (2017), Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015 roku [w:] M. Kolczyński (red.), Polskie wybory 2014-2015. Kontekst krajowy i międzynarodowy - przebieg rywalizacji - konsekwencje polityczne, Tom 1, Katowice, s. 82-102;
Maguś Wojciech, (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem, "Zeszyty Prasoznawcze", tom 62 nr 4 (240).
Mazur M., (2004), Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: PWN
Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion.
Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206.
Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stopel Anna, (2020), Nowe media w polityce, Poznań: WN FNCE.
Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Sopot: GWP.
West Darrell M., (2010), Air Wars. Television Advertising. In Election Campaigns, Washington D.C.: SAGE.'
Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65.
Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero.
Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa.
Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223.
Zybertowicz A., Zybertowicz K., (2024), AI Eksploracja, Warszawa: Wyd. ZonaZero.
Strony
PR oto, proto.pl
The Living Room Candidate, http://www.livingroomcandidate.org/
Polecane filmy i seriale:
Brexit (The Uncivil War) - HBO
Na cały głos - HBO
Projekt Jelcyn (Spinning Boris)
Rząd (Borgen) - (CDA, Netflix)
Zmiana w grze (Game Change)
Portale naukowe:
Academia Edu
Research Gate
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: