Komunikacja społeczna 2751-PL-S1-1-KS
Tematyka zajęć:
1. Komunikowanie jako proces (etymologia terminu ‘komunikowanie’; definicje komunikowania; elementy procesu komunikowania; poziomy procesu komunikowania).
2. Sposoby porozumiewania się ludzi: komunikowanie interpersonalne-bezpośrednie a komunikowanie pośrednie-masowe.
3. Formy komunikowania: werbalne, niewerbalne. Rola zmysłów w komunikowaniu. Język naturalny jako narzędzie komunikacji.
4. Typy komunikowania: informacyjne, perswazyjne (tu: reklama jako komunikat).
5. Etyka w komunikowaniu (kłamstwo, pogłoska, plotka, insynuacja). Komunikaty sytuujące się poza kategorią prawdy i fałszu.
6. Grzeczność w komunikowaniu. Etykieta w komunikowaniu międzynarodowym. Inwektywy w komunikowaniu politycznym.
7. Modele komunikacyjne (modele podstawowe; modele przepływu informacji; modele efektu długoterminowego; modele semiotyczne; inne).
8. System komunikowania politycznego a inne systemy.
Istota, definicje i podejścia badawcze komunikowania politycznego. Typy, formy komunikowania politycznego. Uczestnicy komunikowania politycznego: politycy i instytucje polityczne, media, obywatele – relacje między nimi. Strategie komunikacyjne. Profesjonalizacja komunikowania politycznego.
9. Kultura a komunikacja; komunikacja międzykulturowa; typy kultur narodowych w perspektywie komunikacyjnej; koncepcja G. Hofstede.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin ustny, student odpowiada poprawnie na każde z trzech pytań. Pytania nawiązują do grup zagadnień, które są przedstawione poniżej:
1.Komunikowanie społeczne: etymologia i definicja pojęcia. (źródło wiedzy - np. Dobek-Ostrowska)
2.Funkcje komunikatu. (Jakobson)
3.Komunikowanie interpersonalne-bezpośrednie a komunikowanie pośrednie-masowe. (Dobek-Ostrowska)
4.Formy komunikowania: werbalne i niewerbalne. Język naturalny jako narzędzie komunikowania - perspektywa współczesna i historyczna. (m.in. Pease, Krupa, Nowak)
5.Grupy sygnałów w komunikowaniu niewerbalnym (klasyfikacja, charakterystyka). (m.in. Pease, Orzechowski, Krupa)
6.Wykorzystanie czasu jako sygnału komunikacyjnego. (m.in. Mikułowski-Pomorski, Orzechowski, Krupa)
7.Wpływ dystansu i relacji przestrzennych na porozumienie. (np. Mikułowski-Pomorski, Orzechowski, Krupa)
8.Kolor w komunikowaniu. (np. Fras)
9.Rola mowy ciała w kreowaniu wizerunku polityka. (np. Jeziński)
10.Problem genezy i rozwoju języka (jako narzędzia komunikacji). (Wierzbicka)
11.Znaczenie języka w poznawaniu rzeczywistości i w komunikowaniu (Searle, Grice, Wittgenstein).
12.Rola zmysłów w komunikowaniu.
13.Płeć a komunikowanie.
14.Typy komunikowania: informacyjne i perswazyjne. (Dobek-Ostrowska)
15.Rodzaje komunikatów informacyjnych. (Dobek-Ostrowska, Morreale)
16.Czynniki wzmagające skuteczność komunikatów informacyjnych. (Dobek-Ostrowska)
17.Problemy z definiowaniem? Retoryka, erystyka, perswazja, manipulacja.
18.Fazy procesu komunikowania perswazyjnego (McGuire). (Dobek-Ostrowska)
19.Rodzaje perswazji. (np. Korolko)
20.Tricki i techniki perswazyjne. (Cialdini)
21.Czynniki determinujące skuteczność komunikowania perswazyjnego. (Dobek-Ostrowska, Cialdini)
22.Etyka w komunikowaniu (kłamstwo, pogłoska, plotka, insynuacja).
23.Modele komunikacyjne (modele podstawowe; modele przepływu informacji). (Goban-Klas)
24.Systemy komunikowania: system komunikowania politycznego; system komunikowania masowego. (Dobek-Ostrowska, Sokołowski)
25.Komunikator masowy (nadawca medialny), aktor komunikowania masowego, organizacja medialna, instytucja medialna, system medialny. (Dobek-Ostrowska, McQuail)
26.Kultura a komunikacja. (Hofstede, Mikułowski-Pomorski)
27.Determinanty komunikacji międzykulturowej. (m.in. Hofstede)
28.Różnice kulturowe – wymiary kultury wg Geerta Hofstede. (Hofstede, Wąsikiewicz-Firlej)
29.Wpływ stereotypów, uprzedzeń itp. na komunikację między Polakami a innymi nacjami (kulturami narodowymi). (Peisert)
30.Komunikacja międzykulturowa: szok kulturowy. (Chutnik)
31. Grzeczność i agresja - bieguny komunikacji językowej. (Kamińska-Szmaj)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego*,
B. Dobek-Ostrowska, Wprowadzenie do zagadnień komunikacji społecznej,
J. Mikułowski-Pomorski, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym,
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne,
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe,
A. Pease, B. Pease, Mowa ciała
M. Chutnik, Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie
Literatura uzupełniająca:
T. Nowak, Język w świetle odkryć nauki, Kraków 2011,
I. Kamińska-Szmaj, Agresja językowa w życiu publicznym, Wrocław 2007,
J. Eicher, Sztuka komunikowania się,
J. Fras, Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków wypowiedzi,
I.Krupa, Mowa ciała,
S. W. Orzechowski, Komunikacja niejęzykowa a wiarygodność,
M. Peisert, Nazwy narodowości i ras we współczesnej polszczyźnie, [w:] Język a kultura. Potoczność w języku i kulturze, Wrocław 1992, s. 209-223,
G. Hofstede, G. I .Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu,
E. Wąsikiewicz-Firlej, The concept of ‘culture’ in communication studies, [w:] Społeczeństwo – kultura – język. W stronę interakcyjnej architektury komunikacji, red. S. Puppel, Poznań 2007, s.115 -146.
S. P. Morreale i in., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności,
J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem,
E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym,
E. Laskowska (red.), Skuteczność słowa w działaniach politycznych i społecznych,
L.Rasiński (red.), Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej,
I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji,
J. Wasilewski, Retoryka dominacji,
R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi,
E. Aronson, Człowiek – istota społeczna,
M.Głowiński (wybór), Język i społeczeństwo,
D. McQuail, Teoria komunikowania masowego,
M.Sokołowski (red.), Media a komunikowanie polityczne
P. Francuz, S. Jędrzejewski (red.), Nowe media i komunikowanie wizualne
*Zalecane są najbardziej aktualne wydania ww. książek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: