Filozofia 2751-PL-S1-1-F
Celem jest zapoznanie studentów z historią filozofii, myślenia filozoficznego i zasadniczymi problemami filozofii. Wykład obejmuje główne kierunki i szkoły myślenia filozoficznego od starożytności do czasów współczesnych oraz analizę podstawowych problemów filozoficznych. Problemowe i historyczne ukazanie dziejów filozofii począwszy od starożytnej Grecji aż po współczesność.
1. Status filozofii.
2. Filozofia starożytna: era przedsokratejska i Sokrates.
3. Filozofia starożytna: Platon.
4. Filozofia starożytna: Arystoteles.
5. Filozofia starożytna: epoka hellenistyczna.
6. Filozofia średniowieczna.
7. Filozofia nowożytna: renesans i humanizm.
8. Filozofia nowożytna: oświecenie.
9. Filozofia nowożytna: XIX wiek (część 1).
10. Filozofia nowożytna: XIX wiek (część 2).
11. Filozofia współczesna: nurty przedwojenne.
12. Filozofia współczesna: okres powojenny (część 1).
13. Filozofia współczesna: okres powojenny (część 2).
14. Filozofia współczesna: okres powojenny (część 3).
15. Problemy współczesnej filozofii.
W cyklu 2021/22Z:
Filozofia stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badań nad problemami dotyczącymi inter alia tego, co i w jaki sposób istnieje w naszym wszechświecie (np. czy istnieją tylko konkretne ciała fizyczne, czy również byty abstrakcyjne takie jak relacje pomiędzy nimi czy własności owych ciał); czy i jak możliwa jest wiedza na temat tego, co istnieje oraz kiedy nasze przekonania dotyczące świata są uzasadnione; czym jest narzędzie tego poznania, czyli umysł człowieka, jakie ma on charakterystyki i w jakiej pozostaje relacji do mózgu; czy i jak istnieją wartości – dobro, sprawiedliwość, piękno etc. – czym się charakteryzują oraz czy i jak możemy je poznawać etc. Najogólniej rzecz ujmując, filozofia bada metodami rozumowymi (w przeciwieństwie do metod empirycznych) zagadnienia bytu, poznania i wartości a jej główne działy to, odpowiednio, ontologia (metafizyka), epistemologia (gnozeologia) i aksjologia. Niniejszy kurs filozofii stawia sobie za zadanie przedstawienie wybranych najważniejszych teorii filozoficznych (ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych) w perspektywie historyczno-problemowej. Kurs kończy się egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru. Podstawą dla wykładu i egzaminu jest Historia filozofii Fredericka Coplestona w zakresie filozofów i teorii analizowanych na wykładzie. |
W cyklu 2022/23Z:
Filozofia stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badań nad problemami dotyczącymi inter alia tego, co i w jaki sposób istnieje w naszym wszechświecie (np. czy istnieją tylko konkretne ciała fizyczne, czy również byty abstrakcyjne takie jak relacje pomiędzy nimi czy własności owych ciał); czy i jak możliwa jest wiedza na temat tego, co istnieje oraz kiedy nasze przekonania dotyczące świata są uzasadnione; czym jest narzędzie tego poznania, czyli umysł człowieka, jakie ma on charakterystyki i w jakiej pozostaje relacji do mózgu; czy i jak istnieją wartości – dobro, sprawiedliwość, piękno etc. – czym się charakteryzują oraz czy i jak możemy je poznawać etc. Najogólniej rzecz ujmując, filozofia bada metodami rozumowymi (w przeciwieństwie do metod empirycznych) zagadnienia bytu, poznania i wartości a jej główne działy to, odpowiednio, ontologia (metafizyka), epistemologia (gnozeologia) i aksjologia. Niniejszy kurs filozofii stawia sobie za zadanie przedstawienie wybranych najważniejszych teorii filozoficznych (ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych) w perspektywie historyczno-problemowej. Kurs kończy się egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru. Podstawą dla wykładu i egzaminu jest Historia filozofii Fredericka Coplestona w zakresie filozofów i teorii analizowanych na wykładzie. |
W cyklu 2023/24Z:
Filozofia stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badań nad problemami dotyczącymi inter alia tego, co i w jaki sposób istnieje w naszym wszechświecie (np. czy istnieją tylko konkretne ciała fizyczne, czy również byty abstrakcyjne takie jak relacje pomiędzy nimi czy własności owych ciał); czy i jak możliwa jest wiedza na temat tego, co istnieje oraz kiedy nasze przekonania dotyczące świata są uzasadnione; czym jest narzędzie tego poznania, czyli umysł człowieka, jakie ma on charakterystyki i w jakiej pozostaje relacji do mózgu; czy i jak istnieją wartości – dobro, sprawiedliwość, piękno etc. – czym się charakteryzują oraz czy i jak możemy je poznawać etc. Najogólniej rzecz ujmując, filozofia bada metodami rozumowymi (w przeciwieństwie do metod empirycznych) zagadnienia bytu, poznania i wartości a jej główne działy to, odpowiednio, ontologia (metafizyka), epistemologia (gnozeologia) i aksjologia. Niniejszy kurs filozofii stawia sobie za zadanie przedstawienie wybranych najważniejszych teorii filozoficznych (ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych) w perspektywie historyczno-problemowej. Kurs kończy się egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru. Podstawą dla wykładu i egzaminu jest Historia filozofii Fredericka Coplestona w zakresie filozofów i teorii analizowanych na wykładzie. |
W cyklu 2024/25Z:
Filozofia stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badań nad problemami dotyczącymi inter alia tego, co i w jaki sposób istnieje w naszym wszechświecie (np. czy istnieją tylko konkretne ciała fizyczne, czy również byty abstrakcyjne takie jak relacje pomiędzy nimi czy własności owych ciał); czy i jak możliwa jest wiedza na temat tego, co istnieje oraz kiedy nasze przekonania dotyczące świata są uzasadnione; czym jest narzędzie tego poznania, czyli umysł człowieka, jakie ma on charakterystyki i w jakiej pozostaje relacji do mózgu; czy i jak istnieją wartości – dobro, sprawiedliwość, piękno etc. – czym się charakteryzują oraz czy i jak możemy je poznawać etc. Najogólniej rzecz ujmując, filozofia bada metodami rozumowymi (w przeciwieństwie do metod empirycznych) zagadnienia bytu, poznania i wartości a jej główne działy to, odpowiednio, ontologia (metafizyka), epistemologia (gnozeologia) i aksjologia. Niniejszy kurs filozofii stawia sobie za zadanie przedstawienie wybranych najważniejszych teorii filozoficznych (ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych) w perspektywie historyczno-problemowej. Kurs kończy się egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru. Podstawą dla wykładu i egzaminu jest Historia filozofii Fredericka Coplestona w zakresie filozofów i teorii analizowanych na wykładzie. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Część I: Pytania z wykładów
Pytanie 1: Pojęcie filozoficzne
Pytanie 2: Filozof i jego koncepcje
Część II: Pytania z wybranej lektury
Pytanie 3: Zobrazowanie problemu filozoficznego
Pytanie 4: Szczegółowe zagadnienie lub pojęcie
Literatura
Bartnik Cz. S., Historia filozofii, Lublin 2001.
Copleston F., Greece and Rome, London 1951.
Czarnecki P., Historia filozofii, Warszawa 2011.
Ferber R., Podstawowe pojęcia filozoficzne, t. 1-2, Kraków 2008.
Kotarbiński T., Historia filozofii, Wrocław 1995.
Hoffe O., Mała historia filozofii, Kraków 2005.
Magee B., Historia filozofii, Warszawa 2000.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, 1-4, Lublin 2001.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii,1-3, Warszawa 2010.
Wykaz lektur egzaminacyjnych:
Arendt Hannah, O rewolucji, Warszawa 2020.
Arystoteles, Polityka [dowolne wydanie].
Augustyn, Wyznania [dowolne wydanie].
Bauman Zygmunt, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
Cassirer Ernst, Esej o człowieku [dowolne wydanie].
Foucault Michel, Nadzorować i karać [dowolne wydanie].
Freud Zygmunt, Wstęp do psychoanalizy [dowolne wydanie].
Fromm Erich, Mieć czy być [dowolne wydanie].
Hayek Friedrich-August von, Konstytucja wolności [dowolne wydanie].
Locke John, Dwa traktaty o rządzie [dowolne wydanie].
Nietzsche Friedrich, Tako rzecze Zaratustra [dowolne wydanie].
Nietzsche Friedrich, Wola mocy [dowolne wydanie].
Platon, Państwo [dowolne wydanie].
Rawls John, Prawo ludów, Warszawa 2001.
Rawls John, Teoria sprawiedliwości [dowolne wydanie].
Rawls John, Wykłady z historii filozofii polityki, Warszawa 2010.
Rousseau Jean-Jacques, O umowie społecznej [dowolne wydanie].
Scheler Max, Resentyment a moralność, Warszawa 2008.
Singer Peter, Etyka praktyczna, Warszawa 2007.
Singer Peter, Karol Marks. Jego życie i środowisko, Warszawa 1999.
Singer Peter, Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2018.
Stirner Max, Jedyny i jego własność [dowolne wydanie].
Strauss Leo, O tyranii, Kraków 2009.
Strauss Leo, Sokratejskie pytania, Warszawa 1998.
Szahaj Andrzej, Teoria krytyczna szkoły frankforckiej, Warszawa 2010.
Śpiewak Paweł, W stronę wspólnego dobra, Warszawa 1998.
Środa Magdalena, Indywidualizm i jego krytycy, Warszawa 2003.
Tocqueville Alexis de, O demokracji w Ameryce [dowolne wydanie].
Warnock Mary, Egzystencjalizm, Poznań 1999.
W cyklu 2021/22Z:
Literatura obowiązkowa: Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 1-7, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1998-2006. Obowiązuje wyłącznie w zakresie teorii i filozofów omawianych na wykładzie (spis zagadnień poniżej). Książka dostępna również online w języku angielskim. |
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 1-7, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1998-2006. Obowiązuje wyłącznie w zakresie teorii i filozofów omawianych na wykładzie (spis zagadnień poniżej). Książka dostępna również online w języku angielskim. |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 1-7, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1998-2006. Obowiązuje wyłącznie w zakresie teorii i filozofów omawianych na wykładzie (spis zagadnień poniżej). Książka dostępna również online w języku angielskim. |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 1-7, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1998-2006. Obowiązuje wyłącznie w zakresie teorii i filozofów omawianych na wykładzie (spis zagadnień poniżej). Książka dostępna również online w języku angielskim. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: