Filozofia 2751-PL-S1-1-F
Celem jest zapoznanie studentów z historią filozofii, myślenia filozoficznego i zasadniczymi problemami filozofii. Wykład obejmuje główne kierunki i szkoły myślenia filozoficznego od starożytności do czasów współczesnych oraz analizę podstawowych problemów filozoficznych. Problemowe i historyczne ukazanie dziejów filozofii począwszy od starożytnej Grecji aż po współczesność.
1. Status filozofii.
2. Filozofia starożytna: era przedsokratejska i Sokrates.
3. Filozofia starożytna: Platon.
4. Filozofia starożytna: Arystoteles.
5. Filozofia starożytna: epoka hellenistyczna.
6. Filozofia średniowieczna.
7. Filozofia nowożytna: renesans i humanizm.
8. Filozofia nowożytna: oświecenie.
9. Filozofia nowożytna: XIX wiek (część 1).
10. Filozofia nowożytna: XIX wiek (część 2).
11. Filozofia współczesna: nurty przedwojenne.
12. Filozofia współczesna: okres powojenny (część 1).
13. Filozofia współczesna: okres powojenny (część 2).
14. Filozofia współczesna: okres powojenny (część 3).
15. Problemy współczesnej filozofii.
|
W cyklu 2022/23Z:
Filozofia stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badań nad problemami dotyczącymi inter alia tego, co i w jaki sposób istnieje w naszym wszechświecie (np. czy istnieją tylko konkretne ciała fizyczne, czy również byty abstrakcyjne takie jak relacje pomiędzy nimi czy własności owych ciał); czy i jak możliwa jest wiedza na temat tego, co istnieje oraz kiedy nasze przekonania dotyczące świata są uzasadnione; czym jest narzędzie tego poznania, czyli umysł człowieka, jakie ma on charakterystyki i w jakiej pozostaje relacji do mózgu; czy i jak istnieją wartości – dobro, sprawiedliwość, piękno etc. – czym się charakteryzują oraz czy i jak możemy je poznawać etc. Najogólniej rzecz ujmując, filozofia bada metodami rozumowymi (w przeciwieństwie do metod empirycznych) zagadnienia bytu, poznania i wartości a jej główne działy to, odpowiednio, ontologia (metafizyka), epistemologia (gnozeologia) i aksjologia. Niniejszy kurs filozofii stawia sobie za zadanie przedstawienie wybranych najważniejszych teorii filozoficznych (ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych) w perspektywie historyczno-problemowej. Kurs kończy się egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru. Podstawą dla wykładu i egzaminu jest Historia filozofii Fredericka Coplestona w zakresie filozofów i teorii analizowanych na wykładzie. |
W cyklu 2023/24Z:
Filozofia stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badań nad problemami dotyczącymi inter alia tego, co i w jaki sposób istnieje w naszym wszechświecie (np. czy istnieją tylko konkretne ciała fizyczne, czy również byty abstrakcyjne takie jak relacje pomiędzy nimi czy własności owych ciał); czy i jak możliwa jest wiedza na temat tego, co istnieje oraz kiedy nasze przekonania dotyczące świata są uzasadnione; czym jest narzędzie tego poznania, czyli umysł człowieka, jakie ma on charakterystyki i w jakiej pozostaje relacji do mózgu; czy i jak istnieją wartości – dobro, sprawiedliwość, piękno etc. – czym się charakteryzują oraz czy i jak możemy je poznawać etc. Najogólniej rzecz ujmując, filozofia bada metodami rozumowymi (w przeciwieństwie do metod empirycznych) zagadnienia bytu, poznania i wartości a jej główne działy to, odpowiednio, ontologia (metafizyka), epistemologia (gnozeologia) i aksjologia. Niniejszy kurs filozofii stawia sobie za zadanie przedstawienie wybranych najważniejszych teorii filozoficznych (ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych) w perspektywie historyczno-problemowej. Kurs kończy się egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru. Podstawą dla wykładu i egzaminu jest Historia filozofii Fredericka Coplestona w zakresie filozofów i teorii analizowanych na wykładzie. |
W cyklu 2025/26Z:
Filozofia stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badań nad problemami dotyczącymi inter alia tego, co i w jaki sposób istnieje w naszym wszechświecie (np. czy istnieją tylko konkretne ciała fizyczne, czy również byty abstrakcyjne takie jak relacje pomiędzy nimi czy własności owych ciał); czy i jak możliwa jest wiedza na temat tego, co istnieje oraz kiedy nasze przekonania dotyczące świata są uzasadnione; czym jest narzędzie tego poznania, czyli umysł człowieka, jakie ma on charakterystyki i w jakiej pozostaje relacji do mózgu; czy i jak istnieją wartości – dobro, sprawiedliwość, piękno etc. – czym się charakteryzują oraz czy i jak możemy je poznawać etc. Najogólniej rzecz ujmując, filozofia bada metodami rozumowymi (w przeciwieństwie do metod empirycznych) zagadnienia bytu, poznania i wartości a jej główne działy to, odpowiednio, ontologia (metafizyka), epistemologia (gnozeologia) i aksjologia. Niniejszy kurs filozofii stawia sobie za zadanie przedstawienie wybranych najważniejszych teorii filozoficznych (ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych) w perspektywie historyczno-problemowej. Kurs kończy się egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru. Podstawą dla wykładu i egzaminu jest Historia filozofii Fredericka Coplestona w zakresie filozofów i teorii analizowanych na wykładzie. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny:
Część I: Pytania z treści omówionych podczas wykładów
- pojęcia filozoficzne
- koncepcje filozoficzne
- filozofowie i ich dzieła
Część II: Pytania z wybranej lektury
- zobrazowanie głównego problemu filozoficznego zawartego w lekturze
- omówienie szczegółowego zagadnienia lub pojęcia używanego w lekturze
- ukazanie aktualności wskazanego problemu filozoficznego we współczesności
Spełnienie wymagań egzaminacyjnych na określone oceny:
DST - 51% punktów
DST+ - 65% punktów
DB - 75% punktów
DB+ - 85% punktów
BDB - 91% punktów
Literatura
Podręczniki akademickie (do wyboru przez studenta):
Bartnik Cz. S., Historia filozofii, Lublin 2001.
Copleston F., Greece and Rome, London 1951.
Czarnecki P., Historia filozofii, Warszawa 2011.
Ferber R., Podstawowe pojęcia filozoficzne, t. 1-2, Kraków 2008.
Kotarbiński T., Historia filozofii, Wrocław 1995.
Hoffe O., Mała historia filozofii, Kraków 2005.
Magee B., Historia filozofii, Warszawa 2000.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, 1-4, Lublin 2001.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii,1-3, Warszawa 2010.
Wykaz lektur egzaminacyjnych (1 lektura do wyboru przez studenta):
Arendt Hannah, O rewolucji, Warszawa 2020.
Arystoteles, Polityka [dowolne wydanie].
Augustyn, Wyznania [dowolne wydanie].
Bauman Zygmunt, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
Cassirer Ernst, Esej o człowieku [dowolne wydanie].
Foucault Michel, Nadzorować i karać [dowolne wydanie].
Freud Zygmunt, Wstęp do psychoanalizy [dowolne wydanie].
Fromm Erich, Mieć czy być [dowolne wydanie].
Hayek Friedrich-August von, Konstytucja wolności [dowolne wydanie].
Locke John, Dwa traktaty o rządzie [dowolne wydanie].
Nietzsche Friedrich, Tako rzecze Zaratustra [dowolne wydanie].
Nietzsche Friedrich, Wola mocy [dowolne wydanie].
Platon, Państwo [dowolne wydanie].
Rawls John, Prawo ludów, Warszawa 2001.
Rawls John, Teoria sprawiedliwości [dowolne wydanie].
Rawls John, Wykłady z historii filozofii polityki, Warszawa 2010.
Rousseau Jean-Jacques, O umowie społecznej [dowolne wydanie].
Scheler Max, Resentyment a moralność, Warszawa 2008.
Singer Peter, Etyka praktyczna, Warszawa 2007.
Singer Peter, Karol Marks. Jego życie i środowisko, Warszawa 1999.
Singer Peter, Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2018.
Stirner Max, Jedyny i jego własność [dowolne wydanie].
Strauss Leo, O tyranii, Kraków 2009.
Strauss Leo, Sokratejskie pytania, Warszawa 1998.
Szahaj Andrzej, Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej, Warszawa 2010.
Śpiewak Paweł, W stronę wspólnego dobra, Warszawa 1998.
Środa Magdalena, Indywidualizm i jego krytycy, Warszawa 2003.
Tocqueville Alexis de, O demokracji w Ameryce [dowolne wydanie].
Warnock Mary, Egzystencjalizm, Poznań 1999.
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 1-7, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1998-2006. Obowiązuje wyłącznie w zakresie teorii i filozofów omawianych na wykładzie (spis zagadnień poniżej). Książka dostępna również online w języku angielskim. |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 1-7, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1998-2006. Obowiązuje wyłącznie w zakresie teorii i filozofów omawianych na wykładzie (spis zagadnień poniżej). Książka dostępna również online w języku angielskim. |
W cyklu 2024/25Z:
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura obowiązkowa: Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 1-7, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1998-2006. Obowiązuje wyłącznie w zakresie teorii i filozofów omawianych na wykładzie (spis zagadnień poniżej). Książka dostępna również online w języku angielskim. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: