The Role of History in Contemporary Politics 2751-KONJA-TRH
Kurs rozpocznie się od teoretycznego wprowadzenia, podczas którego zostaną zaprezentowane najważniejsze aspekty tak klasycznej, jak i współczesnej refleksji nad tematyką historii, wyobrażeń zbiorowych oraz polityki pamięci. W dalszej kolejności, studenci będą proszeni o dokonanie kwerendy źródłowej celem wyłonienia tematów ich indywidualnych prezentacji. Podczas dalszych zajęć, poszczególne tematy będą prezentowane i dyskutowane. Uwaga zostanie skupiona nie tyle na przytaczaniu szczegółowych faktów historycznych, ale na ich odbiorze, reinterpretacjom oraz wykorzystywaniu tak samych faktów, jak i wyobrażeń z nimi związanych. Główny zamysł stanowi uświadomienie studentów w kwestii znaczenia historii we współczesnym świecie, w tym takich kwestii jak ich używanie i nadużywanie przez aktorów politycznych oraz tego, jak status historii jako dziedziny nauki może zostać zagrożony przez współczesne zagadnienia polityczne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowym wymogiem zaliczenia kursu jest przedstawienie prezentacji na temat uzgodniony z prowadzącym w trakcie kursu. Ocena będzie uzależniona od jakości prezentacji, w tym jej wnikliwości, walorów edukacyjnych, jak i poziomu analizy zaprezentowanego tematu. Ocena może zostać podniesiona zależnie od zaangażowania studenta w zajęcia, jak branie udziału w dyskusji nad innymi prezentowanymi tematami.
Literatura
Karen Till, Places of memory, in Agnew, J., Mitchell, K. and Toel, G. (eds) Companion to Political Geography. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2003.
Chris Weedon and Glenn Jordan, Collective memory: theory and politics, Social Semiotics Vol. 22, No. 2, April 2012.
Joe Moran, History, memory and the everyday, Rethinking History Vol. 8, No. 1, March 2004.
D. Viejo-Rose, Reconstructing Spain. Cultural Heritage and Memory after Civil War, Brighton-Chicago-Toronto 2014.
Patryk Wawrzyński and Ralph Schattkowsky, Attitudes towards the Government's Remembrance Policy in Poland: Results of an Experimental Study, Politics in Central Europe (ISSN: 1801 3422) Vol. 11, No. 2.
B. Forest, J. Johnson & K. Till, Post-totalitarian national identity: public memory in Germany and Russia, „Social & Cultural Geography”, Vol. 5, No. 3, September 2004.
Beth C. Rubin, Hana Cervinkova, Challenging Silences: Democratic Citizenship Education and historical Memory in Poland and Guatemala, Anthropology & Education Quarterly, 51.
Mark A. Wolfgram, A Model for Comparative Collective Memory Studies - Regime Types, Cultural Traditions, and Difficult Histories, Croatian Political Science Review, Vol. 51, No. 5, 2014.
Y. He, Comparing Post-War (West) German-Polish and Sino-Japanese Reconciliation - A Bridge Too Far?, „Europe-Asia Studies” Vol. 63, No. 7, September 2011.
History, collective memory, and the decision to use the bomb, Diplomatic History, Vol. 19, No. 2 (Spring 1995).
D. R. Marples, History, Memory, and the Second World War in Belarus, „Australian Journal of Politics and History”, 2012.
W. Hatch, Bloody Memories - Affect and Effect of World War II Museums in China and Japan, „A Journal of Peace Research”, Vol. 39, No. 3, July 2014.
L. David, Dealing with the contested past in Serbia - decontextualisation of the war veterans memories, „Nations and Nationalism” 21 (1), 2015.
Ch. L. Duckworth, History, Memory, and Peace Education - History's Hardest Questions in the Classroom, „A Journal of Peace Research”, Vol. 40, No. 2, April 2015.
Stephen P. Hanna, A Slavery Museum - Race, Memory, and Landscape in Fredericksburg, Virginia, Southeastern Geographer, 48(3) 2008.
P. Farrugia, Convenient Truths - History, Memory, and Identity in Brantford, Ontario, „Journal of Canadian Studies”, Vol. 46, No. 2, Spring 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: