Global Challenges in European Perspective 2751-KONJA-GCEP
Celem kursu jest zaprezentowanie i analiza głównych problemów globalnych. Uczestnikom przedstawione zostaną zostaną podstawowe dane na temat wyzwań, którym ludzkość musi stawić czoła. Ich zadaniem będzie dyskusja na temat możliwych dróg i strategii wobec tychże problemów.
Uczestnicy winni brać udział w swobodnych dyskusjach moderowanych przez prowadzącego, jak również w małych zadaniach grupowych, które pojawią się na przestrzeni zajęć.
Program kończy krótka, indywidualna prezentacja na jeden z wybranych problemów, który pojawił się w toku zajęć. Prezentujący winien przedstawić wówczas własne stanowisko wobec zagadnienia.
Tematy:
1/ Wprowadzenie
2/ Zmiany klimatyczne, czysta woda, zrównoważony rozwój
3/ Wielkość populacji światowej i zasoby
4/ Prawa człowieka i demokratyzacja
5/ Bezpieczeństwo w internecie
6/ Zdrowie - biotechnologia i bioetyka
7/ Migracje
8/ Współczesna edukacja
9/ Wojny i przesiedlenia
10/ Rasizm
11/ Przyszłość
12/ Przepaść między bogatymi i biednymi
13/ Atomizacja we współczesnych miastach
14/ Prezentacja końcowa 1
15/ Prezentacja końcowa 2
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- gry i symulacje
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Punkty przyznawane są za :
- aktywne uczestnictwo w dyskusjach, grach symulacyjnych, itp.
- mowę końcową.
Punkty są odbierane za:
- niezaliczenie małego testu sprawdzającego znajomość słownictwa (jeśli będzie przeprowadzony)
Skala ocen
0-7 p.: 2
8 p.:3
9 p.:3+
10 p.: 4
11 p.: 4+
12-14 p.: 5
Literatura
2/ N. Oreskes, The Scientific Consensus on Climate Change, Science Vol. 306, Issue 5702 2004, pp. 1686, https://science.sciencemag.org/content/306/5702/1686/tab-pdf
3/ D. Domick, As World’s Population Booms, Will Its Resources Be Enough for Us?, nationalgeographic.com, 21.10.2014, https://www.nationalgeographic.com/news/2014/9/140920-population-11billion-demographics-anthropocene/
4/ EU Annual Report on Human Rights and Democracy in the World 2018, European Union 2018, p. 19-40, https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/2018_annual_report_on_hr_e-version.pdf
5/ J. Byrne, P. Burton, Children as Internet users: how can evidence better inform policy debate?, Journal of Cyber Policy, Vol. 2, 2017, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23738871.2017.1291698?hootPostID=1753d7ca474ab7a748bcee5f22ffe65e
6/ H. Ahmad et. al., Ethical Issues of Biotechnology, Possible Risks and Their Management, Journal of Biology, Agriculture and Healthcare, Vol.5, No.11, 2015, https://www.researchgate.net/publication/280094592_Ethical_Issues_of_Biotechnology_Possible_Risks_and_Their_Management
7/ K. Kushminder, At Europe’s frontline: factors determining migrants decision making for onwards migration from Greece and Turkey, Migration and Development, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21632324.2019.1601829
8/ F. Fatkullina, E. Morozkina, A. Suleimanova, Modern Higher Education: Problems and Perspectives, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 214, 5 December 2015, Pages 571-577, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815061170
9/ L. Lombard, E. Picco, Distributive Justice at War: Displacementand Its Afterlives in the Central AfricanRepublic, Journal of Refugee Studies, https://academic.oup.com/jrs/advance-article/doi/10.1093/jrs/fez012/5369187
10/ R. Grosfoguel, What is Racism?, Journal of World Systems Research, https://jwsr.pitt.edu/ojs/index.php/jwsr/article/view/609
11/ K. Sotala, Disjunctive Scenarios of Catastrophic AI Risk, Artificial Intelligence Safety and Security, https://www.academia.edu/40127592/Disjunctive_Scenarios_of_Catastrophic_AI_Risk?auto=download
12/ B. Keeley, The Gap Between Rich And Poor, https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/sites/default/files/generated/document/en/0115391e.pdf
13/ R. ROnald, Atomizing the Urban: Social Change, Single Households and Spatial Transformations in Tokyo, http://ifou.org/conferences/2009delft/proceedings/3%20The%20Urbanized%20Society/full%20papers/B029_Ronald_Richard_%20Atomizing%20the%20Urban.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: