Global Challenges in European Perspective 2751-KONJA-GCEP
Global Challenges in European Perspective
Przedmiot Global Challenges in European Perspective oferuje dogłębną analizę kluczowych wyzwań globalnych, rozpatrywanych przez pryzmat specyfiki europejskiej, z uwzględnieniem ich wpływu na politykę, społeczeństwo, gospodarkę oraz relacje międzynarodowe w Europie. Kurs koncentruje się na zrozumieniu złożoności takich zagadnień jak zmiany klimatyczne, kryzysy migracyjne, bezpieczeństwo międzynarodowe, nierówności społeczno-ekonomiczne, transformacja cyfrowa, a także narastające napięcia geopolityczne, które mają szczególne znaczenie dla Unii Europejskiej i jej państw członkowskich. Studenci zgłębiają, w jaki sposób globalne problemy kształtują europejskie polityki publiczne, procesy decyzyjne oraz strategie współpracy międzynarodowej, a także jak Europa pozycjonuje się jako aktor na arenie globalnej.
Program przedmiotu łączy podejście teoretyczne z praktycznym, umożliwiając studentom nie tylko zrozumienie przyczyn i skutków globalnych wyzwań, ale także rozwijanie umiejętności analizy ich wpływu na różnorodne aspekty funkcjonowania społeczeństw europejskich. Poprzez szczegółowe studia przypadków, interaktywne debaty, analizę aktualnych wydarzeń oraz symulacje procesów decyzyjnych studenci uczą się identyfikować kluczowe problemy, oceniać skuteczność istniejących polityk oraz proponować innowacyjne rozwiązania. Kurs kładzie szczególny nacisk na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, zdolności do formułowania spójnych argumentów oraz projektowania strategii politycznych, które mogą być stosowane zarówno na poziomie regionalnym, jak i globalnym. W ramach zajęć studenci poznają również mechanizmy współpracy międzynarodowej, role instytucji europejskich oraz wyzwania związane z harmonizacją polityk w obliczu globalnych zmian, co przygotowuje ich do świadomego uczestnictwa w debatach na temat przyszłości Europy w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Tematy:
1/ Wprowadzenie
2/ Zmiany klimatyczne, czysta woda, zrównoważony rozwój
3/ Wielkość populacji światowej i zasoby
4/ Prawa człowieka i demokratyzacja
5/ Bezpieczeństwo w internecie
6/ Zdrowie - biotechnologia i bioetyka
7/ Migracje
8/ Współczesna edukacja
9/ Wojny i przesiedlenia
10/ Rasizm
11/ Przyszłość
12/ Przepaść między bogatymi i biednymi
13/ Atomizacja we współczesnych miastach
14/ Prezentacja końcowa 1
15/ Prezentacja końcowa 2
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- gry i symulacje
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Punkty przyznawane są za :
- aktywne uczestnictwo w dyskusjach, grach symulacyjnych, itp.
- mowę końcową.
- jeden punkt na zajęcia
- max 5 punktów za mowę końcową
Punkty są odbierane za:
- niezaliczenie małego testu sprawdzającego znajomość słownictwa (jeśli będzie przeprowadzony)
Skala ocen
0-7 p.: 2
8 p.:3
9 p.:3+
10 p.: 4
11 p.: 4+
12-17 p.: 5
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bibliografia
Oreskes, N. (2004). The Scientific Consensus on Climate Change. Science, 306(5702), 1686. https://doi.org/10.1126/science.1103618
Dimick, D. (2014, October 21). As World’s Population Booms, Will Its Resources Be Enough for Us? National Geographic. https://www.nationalgeographic.com/news/2014/9/140920-population-11billion-demographics-anthropocene/
European Union. (2018). EU Annual Report on Human Rights and Democracy in the World 2018 (pp. 19–40). https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/2018_annual_report_on_hr_e-version.pdf
Byrne, J., & Burton, P. (2017). Children as Internet Users: How Can Evidence Better Inform Policy Debate? Journal of Cyber Policy, 2(1), 39–52. https://doi.org/10.1080/23738871.2017.1291698
Ahmad, H., et al. (2015). Ethical Issues of Biotechnology, Possible Risks and Their Management. Journal of Biology, Agriculture and Healthcare, 5(11), 120–129. https://www.researchgate.net/publication/280094592_Ethical_Issues_of_Biotechnology_Possible_Risks_and_Their_Management
Kushminder, K. (2019). At Europe’s Frontline: Factors Determining Migrants’ Decision Making for Onwards Migration from Greece and Turkey. Migration and Development, 9(2), 188–207. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21632324.2019.1601829
Fatkullina, F., Morozkina, E., & Suleimanova, A. (2015). Modern Higher Education: Problems and Perspectives. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 214, 571–577. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.757
Lombard, L., & Picco, E. (2019). Distributive Justice at War: Displacement and Its Afterlives in the Central African Republic. Journal of Refugee Studies, 32(4), 517–535. https://doi.org/10.1093/jrs/fez012
Grosfoguel, R. (2016). What is Racism? Journal of World-Systems Research, 22(1), 9–15. https://doi.org/10.5195/jwsr.2016.609
Sotala, K. (2018). Disjunctive Scenarios of Catastrophic AI Risk. In R. V. Yampolskiy (Ed.), Artificial Intelligence Safety and Security (pp. 315–337). CRC Press. https://www.academia.edu/40127592/Disjunctive_Scenarios_of_Catastrophic_AI_Risk
Keeley, B. (2015). The Gap Between Rich and Poor. OECD Publishing. https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/sites/default/files/generated/document/en/0115391e.pdf
Ronald, R. (2009). Atomizing the Urban: Social Change, Single Households and Spatial Transformations in Tokyo. In Proceedings of the International Forum on Urbanism (IFoU) Conference: The Urbanized Society (pp. 1–10). http://ifou.org/conferences/2009delft/proceedings/3%20The%20Urbanized%20Society/full%20papers/B029_Ronald_Richard_%20Atomizing%20the%20Urban.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: