European Integration and Values in Political and Social Life
2751-KONJA-EIV
Zajęcia rozpoczną się od ogólnych rozważań na temat znaczenia wartości w życiu politycznym i społecznym. Następnie przedstawiony zostanie proces kształtowania się wspólnych europejskich wartości, w tym w ramach integracji europejskiej. Kolejne zajęcia będą zaś koncentrowały się na poszczególnych wskazanych wyżej wartościach. Osobny temat dyskusji stanowią również: tolerancja, sprawiedliwość społeczna, solidarność oraz różnorodność kulturowa. W ramach zajęć jest też mowa o mechanizmach zapewnienia przestrzegania tych wartości, w tym o tych, które obowiązują w UE.
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia rozpoczna się od ogólnych rozważań na temat znaczenia wartości w życiu politycznym i społecznym. Następnie przedstawiony zostanie proces kształtowania się wspólnych europejskich wartości, w tym w ramach integracji europejskiej. Kolejne zajęcia będą zaś koncentrowały się na takich wartościach, jak godność ludzka, wolność, demokracja, rządy prawa, poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Osobny temat dyskusji bedą stanowiły również: tolerancja, sprawiedliwość społeczna, solidarność oraz różnorodność kulturowa. W ramach zajęć będzie też mowa o mechanizmach zapewnienia przestrzegania tych wartości, w tym o tych, które obowiązują w UE.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w dyskusji lub kontakt z prowadzącym - 30 godzin
Godziny samodzielnej pracy:
- przygotowanie do dyskusji - 20 godzin
- czytanie literatury - 30 godzin
- przygotowywani zadanych projektów (plakaty lub mapy myśli) - 20 godzin
- przygotowanie do testu - 50 godzin
Razem: 150 godzin (5 punktów ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: dysponuje wiedzą dotyczącą wartości i zasad prawnych w Unii Europejskiej - K_W06 (SM II stopień)
W2: ma uporządkowaną wiedzę o procesach globalizacji i regionalizacji w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach, dotyczących europejskich wartości - K_W04 (SM II stopień)
W3: zna główne wolności uregulowane Karcie Praw Podstawowych UE i ich możliwe ograniczenia
W4: zna różne formy dyskryminacji oraz kryteria zakazanej dyskryminacji
W5: zna definicje i główne elementy demokracji oraz rządów prawa
W6: zna główne kategorie i funkcje praw człowieka oraz znaczenie takich koncepcji, jak sprawiedliwość społeczna, tolerancja i różnorodność kulturowa
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi w sposób spójny i przejrzysty wypowiadać się ustnie i na piśmie, w tym w języku obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, o zagadnieniach stanowiących przedmiot zajęć, w tym potrafi uzasadnić swoje twierdzenia - K_U05 (SM II stopień)
U2: wyszukuje, ocenia i przetwarza informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz interpretuje je z punktu widzenia życia politycznego i społecznego - K_U01 (SM II stopień)
U3: potrafi interpretować postanowienia podstawowych aktów prawnych dotyczących wartości
U4: potrafi analizować znaczenie poszczególnych wartości i ich wzajemne oddziaływanie
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i jest gotowy do podjęcia nowych wyzwań - K_K03 (SM II stopień)
K2: potrafi myśleć i działać w sposób twórczy i przedsiębiorczy K_K05 (SM II stopień)
k3: jest otwarty na nowe wyzwania
Metody dydaktyczne
Zastosowanie znajdą zróżnicowane metody dydaktyczne:
1. metody podające związane z przyswajaniem wiedzy (zapamiętywaniem) - prezentacje Power Point lub artykuły do przeczytania lub filmy wideo do obejrzenia na początku lub przed spotkaniem
2. aktywna praca z tekstem - fragmenty tekstu prawniczego będą czytane przez wykładowcę lub studenta, a pozostali będą zadawać pytania na jego temat w celu zrozumienia jego treści, przeanalizowania i zastosowania w praktyce
3. metody poszukujące - w związku z omawianiem różnych wartości studenci prezentują swoje stanowiska m.in. przy pomocy metody traffic lights, polega ona na tym, że uczestnicy zajęć otrzymują zielone i czerwone karty i odpowiadają na zadane pytania „tak” lub „nie”, podnosząc jeden z nich; osoby, które stanowią mniejszość w grupie, wyjaśniają swoje odmienne stanowisko, w ten sposób pozostali uczestnicy zajęć uczą się tolerancji dla różnych opinii na dany temat
metoda kuli śnieżnej (snowball), polegająca na opracowaniu stanowiska najpierw samodzielnie, następnie w parach, potem w grupach kilkuosobowych, a wreszcie w całej grupie ćwiczeniowej, uczy, jak znaleźć kompromisowe rozwiązania akceptowalne przez wszystkich lub przynajmniej większość
inteligentne zgadywanie (inteligent guesswork) stanowi metodę poszukującą, która pozwala studentom przedstawiać własne rozwiązania problemów, a następnie porównać je z dominującym w społeczeństwie stanowiskiem potwierdzonym, np. przy pomocy statystyk, i w ten sposób je pozytywnie lub negatywnie zweryfikować; rozwija to umiejętności przewidywania pewnych zjawisk lub opinii dominujących w danym państwie czy społeczeństwie.
4. metoda problemowa, w której uczniowie będą próbowali znaleźć przyczyny zaistniałej sytuacji
5. dodatkowo zostaną wykorzystane metody referatu i studium przypadku
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- panelowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Dla pełnego opanowania treści objętych przedmiotem European Integration and Values in Political and Social Life student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat historii Europy po II wojnie światowej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. obecność i aktywność studentów w czasie zajęć, włączając w to udział studentów w dyskusji na dany temat, udział w tzw. inteligentnym zgadywaniu oraz trafifc lights (30 punktów, 3 punkty za aktywność na jednym spotkaniu) - U2, U3, U4, K3
2. przygotowanie czterech plakatów lub mapy myśli na dany temat (10 punktów za każdy plakat lub mapę myśli, razem 40 punktów) - U1, K1, K2, K3
3. test końcowy (30 punktów) - W1,W2, W3, W4, W5, W6
Kryteria oceny:
oceny za aktywność, za plakaty lub mapy myśli, za test końcowy.
Punkty za te aktywności zostaną na koniec zsumowane.
Oceny będą wystawiane w następujący sposób
niedostateczny (2)- 0-51 pkt (51 % lub mniej)
dostateczny (3) - 52-60 pkt (52-60 %)
dostateczny+ (3+)- 61-69 pkt (61-69 %)
dobry (4) – 70-82 pkt (70-82 %)
dobry plus (4+)- 83-91 pkt (83-91 %)
bardzo dobry (5) – 92-100 pkt (92-100%)
Praktyki zawodowe
Literatura
Selected books and articles:
1. W.Arts, L. Halman (2004), European Values at the Turn of the Millenium, Leiden- Boston.
2. S. Lucarelli & I. Manners (red.) (2006)Values and Principles in European Union Foreign Policy, Routledge.
3. J. Richardson (2002), The European Union in the World — A Community of Values, Fordham International Law Journal, 26,1: 12-35.
4. R. Kołatek (2018), The principle of human dignity in the primary and secondary legislation of the European Union, Zeszyty Prawnicze, 2(58): 29–44.
5. S. Fredman (2016), Substantive equality revisited, International Journal of Constitutional Law, 14, 3: 712–738.
6. F. Hendriks (2010), Vital Democracy A Theory of Democracy in Action, Oxford Univeristy Press.
7. A. Magen, L. Pech (2018), The rule of law and the European Union [in:] Handbook on the rule of law, eds. Ch. May, A. Winchester, Edward Elgar Publishing, pp. 235-256.
8. S. D. Scott (2011), The European Union and Human Rights after the Treaty of Lisbon, Human Rights Law Review, 11, 4: 645-682.
9. K. Nicolaidis, J. Viehoff (2015) Social justice in the European Union: the puzzles of solidarity, reciprocity and choice [in:] Europe’s Justice Deficit?, eds. D. Kochenov, G.de Búrca, A. Williams, Hart Publishing, pp.277-294.
10. Gabriel N. Toggenburg (2008), The Debate on European Values and the Case of Cultural Diversity, Minorities Research, 2: 109-129.
W cyklu 2024/25L:
Selected books and articles:
1. W.Arts, L. Halman (2004), European Values at the Turn of the Millenium, Leiden- Boston. 2. S. Lucarelli & I. Manners (red.) (2006)Values and Principles in European Union Foreign Policy, Routledge. 3. J. Richardson (2002), The European Union in the World — A Community of Values, Fordham International Law Journal, 26,1: 12-35. 4. R. Kołatek (2018), The principle of human dignity in the primary and secondary legislation of the European Union, Zeszyty Prawnicze, 2(58): 29–44. 5. S. Fredman (2016), Substantive equality revisited, International Journal of Constitutional Law, 14, 3: 712–738. 6. F. Hendriks (2010), Vital Democracy A Theory of Democracy in Action, Oxford Univeristy Press. 7. A. Magen, L. Pech (2018), The rule of law and the European Union [in:] Handbook on the rule of law, eds. Ch. May, A. Winchester, Edward Elgar Publishing, pp. 235-256. 8. S. D. Scott (2011), The European Union and Human Rights after the Treaty of Lisbon, Human Rights Law Review, 11, 4: 645-682. 9. K. Nicolaidis, J. Viehoff (2015) Social justice in the European Union: the puzzles of solidarity, reciprocity and choice [in:] Europe’s Justice Deficit?, eds. D. Kochenov, G.de Búrca, A. Williams, Hart Publishing, pp.277-294. 10. Gabriel N. Toggenburg (2008), The Debate on European Values and the Case of Cultural Diversity, Minorities Research, 2: 109-129.
|
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
wszystkie materiały potrzebne do zajęć będą wstawiane na platformie moodle
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: