Challenges to Peace in the Contemporary World 2751-KONJA-CPCW
Pierwsze zajęcia poświęcone zostaną na omówienie kwestii organizacyjnych: omówienie przez prowadzącego zasad prowadzenia zajęć, organizacji debat, jakie będą prowadzone, a także kryteriów oceniania.
Kolejne zajęcia będą poświęcone rozmaitym aspektom związanym ze współczesnymi wyzwaniami dla pokoju. Tematy proponowane będą przez samych studentów. Każdy temat będzie dyskutowany w formie debaty oksfordzkiej, podczas której dwie czteroosobowe drużyny będą wyznaczane z wyprzedzeniem jako krytycy bądź obrońcy ustalonej wcześniej tezy. Debaty będą składać się z wymiany zdań między uczestnikami (po 5 minut na kolejne wypowiedzi każdego uczestnika, a następnie max 15-minutowa seria polemik). Po nich nastąpi seria pytań ze strony publiczności, złożonej z pozostałych uczestników zajęć. Całość zostanie podsumowana we wspólnej dyskusji na temat oceny samej debaty, stosowanych podczas niej argumentów oraz alternatywnych, niewykorzystanych przez uczestników możliwych wariantów jej przebiegu.
W przeciwieństwie do klasycznej debaty oksfordzkiej, debata nie będzie oceniana poprzez rozbudowaną skalę punktową, mającą na celu wyłonienie zwycięzcy. Podstawowym celem zajęć jest wzajemne uczenie się konstruowania argumentów, prowadzenia rzeczowej rozmowy, a także rozwijanie swoich kompetencji językowych i poznawanie specjalistycznego słownictwa.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- oxfordzka
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest udział w minimum dwóch debatach organizowanych na przestrzeni semestru.
Kryteriami podwyższającymi ocenę są:
- przygotowanie autorskiej propozycji debaty (niezależnie czy zostanie ona wykorzystana podczas zajęć): 2 pkt.
- aktywność podczas zajęć w roli publiczności (pytania do debatujących, udział w dyskusjach podsumowujących): po 0,5 pkt za aktywność, max 2 pkt
- wyróżniający się na tle grupy udział w debatach: 0,5-1 pkt na debatę, max 2 pkt
Ocena końcowa na podstawie zdobytych punktów:
dst - 0 pkt (po spełnieniu warunku niezbędnego dla zaliczenia semestru)
dst+ - 1 pkt
db - 2 pkt
db+ - 3 pkt
bdb - 4 pkt
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bradley G., Whitehouse D. (2012). Challenges to Peace in the 21st Century: Working towards a Good Information and Communication Society, Conference Paper in IFIP Advances in Information and Communication Technology · September 2012, DOI: 10.1007/978-3-642-33332-3_25.
Bar-Tal, D. (2011). Challenges for constructing peace culture and peace education. In E. Matthews, D. Newman, & M. Dajani (Eds.), The Israeli-Palestinian conflict: Parallel discourses (pp. 209-223). London: Rutledge.
Reychler L. (2006). International Journal of Peace Studies, Volume 11, Number 1, Spring/Summer 2006, Challenges of Peace Research.
Simons C., Zanker, F. (2012), Finding the Cases that Fit: Methodological Challenges in Peace Research, GIGA Working Papers, No. 189.
Oxford-style debate. Training for Judges, Arizona Board of Regents, https://azregents.edu/sites/default/files/2024-01/Oxford_2022.pdf
Moszoro M., Oxford-style Debate, http://www.moszoro.net/docs/Oxford_debate_guidelines.pdf
Oxford Style Debate, United States Courts, https://www.uscourts.gov/about-federal-courts/educational-resources/about-educational-outreach/activity-resources/oxford-style-debate
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: