Polityka regionalna w UE 2751-KON-PRUE
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie z genezą, założeniami oraz sposobami wdrażania celów polityką regionalną UE. W trakcie zajęć rozwijana będzie umiejętność oceny roli instytucji i ich wpływu na prowadzenie polityki regionalnej UE. Studenci zostaną również zaznajomieni z dokumentami i aktami prawnymi dotyczącymi polityki regionalnej. Studenci będą także zdobywali umiejętność łączenia faktów z zakresu polityki regionalnej UE i wykorzystywania ich w praktyce.
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Informacje podstawowe: polityka regionalna/spójności/strukturalna; fundusze przedakcesyjne, fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, inicjatywy wspólnotowe, proces programowania.
3. Fundusze przedakcesyjne: PHARE, ISPA, SAPARD. Instrument Pomocy Przedakcesyjnej IPA I - III.
4. Fundusze strukturalne w perspektywie finansowej 2004-2006, 2007-2013 i 2014-2020 oraz Fundusz Spójności. Inicjatywy wspólnotowe. Europejski Fundusz Solidarności.
5/6. Fundusze strukturalne i spójności w perspektywie finansowej 2021-2027. Europejski Fundusz Solidarności.
7. Kompetencje instytucji UE w zakresie polityki regionalnej. Cele polityki regionalnej w perspektywach finansowych od 1988 r. Jednostki terytorialne w UE – NUTS.
8. Euroregiony – podstawowe zasady funkcjonowania i akty prawne.
9/10. Euroregiony w Polsce – wybrane przykłady (prezentacje przygotowywane przez studentów).
11. Polityka regionalna w województwie kujawsko-pomorskim.
12. Wybrane formy i przykłady współpracy regionalnej w UE.
13. Kolokwium zaliczeniowe.
14. Zajęcia końcowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).
2. Udział w dyskusji, przygotowanie i aktywność na zajęciach - tzw. ocenianie ciągłe (W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1).
3. Tzw. "wejściówki" (W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1).
4. Przygotowanie prezentacji z wybranego euroregionu (K1, K2)
5. Kolokwium zaliczeniowe.
Nadprogramowe nieobecności powinny być zaliczane na bieżąco na dyżurze.
Kwestie dot. indywidualnego zaliczenia (w tym m.in. warunki indywidualnego zaliczenia w związku z przyznaną IOS czy przepisanie oceny) należy zgłaszać najpóźniej w ciągu miesiąca od rozpoczęcia semestru.
Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (zajęcia na platformie Zoom - link wysyłany przed każdymi zajęciami).
Literatura
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl
https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/actions-topic/regional-policy_pl
https://mojregion.eu/
1. P. Churski, Czynniki rozwoju regionalnego i polityka regionalna w Polsce w okresie integracji z Unią Europejską, Poznań 2008
2. P. Dubel, Zarządzanie funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej a polityka rozwoju regionalnego. Warszawa 2021
3. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej, Warszawa 2012
4. M. Smętkowski, Rozwój regionów i polityka regionalna w krajach Europy Środkowo- Wschodniej w okresie transformacji i globalizacji, Warszawa 2013
5. J.W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, Fundusze Unii Europejskiej 2007-2013. Cele - Działania - Środki, Kraków 2008.
6. J.W. Tkaczyński, M. Świstak, Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: