Polityka i media 2751-KON-PM
Materiały do zajęć (teksty obligatoryjne, analizy przypadków) MOODLE UMK- Hasło do kursu: Borgen
TEMATY ZAJEĆ
1. Zajęcia organizacyjne
2. Relacje media - polityka
modele instrumentalizacji, zależności, funkcjonalny, przyczynowy, antagonistyczny, input-output
Zadanie domowe:
Borgen o. 1 s. 1
3. Systemy polityczne i medialne
Model śródziemnomorski, północnoeuropejski, liberalny
Borgen o. 4 s. 1
4. Media a demokracja
oznaki i przejawy kryzysu mediów masowych, komodyfikacja, tabloidyzacja, sprzeczność uwarunkowań demokracji i nowych technologii komunikacyjnych, fakty i obawy na przyszłość
5. Wydarzenia medialne
Cechy wydarzenia medialnego, Wydarzenie medialne a wydarzenie zmediatyzowane, Koronacje, konkwisty, konkursy, cykle wydarzeń, pseudowydarzenia medialne
Borgen o. 8 s. 2
6. Teorie wpływu mediów na społeczeństwo
Ramowanie, Torowanie, Agenda Setting Effect, Spirala milczenia
Borgen o. 8 s. 2
7. Socjotechniki w polityce
Efekty sondażowe, Społeczny dowód słuszności, technika irradiacji, technika ingracjacji, świadome insynuacje, technika identyfikacji, symplifikacja, ośmieszanie przeciwnika, sterotypizacja
dokument Rodzina Królewska v. Paparazzi
8. Emocje w polityce
emocjoholizm, determinanty silnego nacechowania emocjonalnego polityki, profesjonalizacja zarządzania strachem, nadzieja jako emocja pożądana dla porządku społecznego
9. Internetowe formy politycznej komunikacji
Hejt, Inwigilacja. Phising, Fake news. Wirusy
film Dylemat Społeczny
10. Social media - wsparcie dla demokracji? czy autokracji?
pozytywy, obietnica globalnego triumfu demokracji?, bezpieczeństwo ontologiczne, głosowanie negatywne i taktyczne, efekt potwierdzenia, toksyczne pozbawienie zahamowań, sollucionizm, mikrotargetowanie
11. Telewizyjne serwisy informacyjne
podstawowe pojęcia wiążące się z serwisami informacyjnymi (news, spiegiel, michałki, ozdobniki itd.), budowanie narracji, produkcja wiadomości, infotainment)
12. Konsultanci polityczni ("Spindoktorzy")
modele kampanii wyborczych ze szczególnym uwzględnieniem modelu amerykańskiego wyjątku, typologie konsultantów wyborczych, organizacje zrzeszające konsultantów wyborczych)
Borgen o 9 i 10 s. 3
13. Polityka i media w filmach i serialach
filmy i seriale jako narzędzie edukacji politycznej, typologia, tematyka, stereotypy polityków, ramy filmów i seriali, cechy political fiction, case studies
14. Dziennikarze i media polityczne w państwach niedemokratyczych
WorldPressFreedom Index, cenzura, prześladowania dziennikarzy case stuides, dziennikarze na usługach reżimów
15. Kolokwium
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- punktowana
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
System punktowy:
1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)
2. Kolokwium 0 – 25 punktów
Suma punktów:
0 – 35 niedostateczny
36 – 39 dostateczny
40 – 45 dostateczny plus
46 – 53 dobry
54 – 59 dobry plus
60 – 70 bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa
Wybrane fragmenty (udostępnione na platformie Moodle UMK)
Barllet Jamie, (2018), Ludzie przeciw technologii. Jak internet zabija demokracje, Katowice: Wyd. Sonia Draga.
Curtice, J., Mezzanzanica, M., & Bailey, K. (2025, June 25). Scrolling politics – engagement, trust and polarisation in the digital age (BSA 42 | Politics and social media). National Centre for Social Research (NatCen).
Dayan D., Katz E., (2008) Wydarzenia medialne. Historia transmitowana
na żywo, Warszawa
Hallin D.C, Mancini P, (2007), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu i porównawczym, Kraków: Wyd. UJ.
Harari Yuval Noah, (2024), Nexus. Krótka historia informacji. Od epoki kamienia do sztucznej inteligencji, Warszawa: Wyd. Literackie.
Jakubowicz K. (2013), Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa: Wyd. Poltex.
Maguś Wojciech, 2016, Obraz doradców politycznych w filmach fabularnych, „e-Politikon", nr 18/2016, s. 211-233;
Maguś Wojciech , 2015, Seriale political fiction jako źródło wiedzy o polityce [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Medialny obraz świata, Tom 1. Zagadnienia teoretyczne, Lublin, s. 235-249;
Migalski M., Kaczmarzyk M., (2020), Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry, Katowice: Sonia Draga.
Schulz W., (2006), Komunikacja polityczna, Kraków: Wyd. UJ.
Seklecka A., (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Toruń: Wyd. UMK.
Siewierska-Chmaj A., (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokracje, Toruń: Wyd. Adam Marszałek
Wang, B. (2025, January 7). American Politics in the Age of Social Media: Influence, Challenges, and Economic Effects. Advances in Economics, Management and Political Sciences, 160, 208–213. DOI:10.54254/2754-1169/2025.19810
Literatura uzupełniająca:
Kolczyński Mariusz, Myśliwiec Małgorzata, Perez Del Pozo Jose, (2017), 2015 Elections in Poland and Spain, Katowice: Wyd. UŚ.
Krasowski R., (2022), Michnik, Warszawa: Wyd. Czerwone i Czarne.
Maguś Wojciech, 2018, Donald Trump kontra media, "Res Rhetorica",Vol 5, No 2/2018, s. 14-28;
Wojtasik W., (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero.
Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji.
Seriale:
Borgen (Rząd) - sezon 1 - o. 1 i 4; sezon 2 - o. 8 i 9; sezon 3 - odcinki 2, 9 i 10; sezon 4 - odcinki 1, 6 i 8
Black Mirror - s. 1 o. 1; s. 2. o 3.; s. 3 o. 6; s. 5 o. 2
Na cały głos - odc. 1, 2, 3
Ekipa - odc. 3, 4, 6
Wotum nieufności - 1. 4
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: