Polskie kino polityczne 2751-KON-PKP
Szczegółowy wykaz realizowanych tematów badawczych:
1/ Obrachunki z mitami narodowymi Andrzeja Wajdy.
2/ „Rejs” Marka Piwowskiego jako satyra polityczna epoki Władysława Gomułki.
3/ „Kino moralnego niepokoju” jako wyraz przesłania politycznego i metapolitycznego: twórczość Krzysztofa Zanussiego.
4/ „Kino moralnego niepokoju” jako wyraz przesłania politycznego i metapolitycznego: twórczość Krzysztofa Kieślowskiego.
5/ Stanisław Bareja – twórca komedii politycznych.
6/ Człowiek – ofiara polityki. Wokół twórczości Ryszarda Bugajskiego.
7/ Obraz przełomu politycznego w filmie „Psy” Władysława Pasikowskiego.
8/ Historia i polityka. Debata wokół twórczości Antoniego Krauzego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1/ Udział w konwersatorium (dopuszczalne są 2 nieobecności, pozostałe wymagają usprawiedliwienia w formie zwolnienia lekarskiego).
2/ Przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej na temat wybranego reżysera oraz jego twórczości filmowej.
3/ Aktywny udział w dyskusji.
Praktyki zawodowe
Brak wymogu praktyk zawodowych.
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu:
1/ Marcin Adamczak, Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.
2/ Filip Gańczak, Filmowcy w matni bezpieki, Warszawa 2011.
3/ Kino klasyczne, Historia Kina, t. 2, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011.
4/ Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna, red. Agnieszka Wiśniewska, Piotr Marecki, Warszawa 2010.
5/ Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009.
6/ Tadeusz Lubelski, Historia niebyła kina PRL, Kraków 2012.
7/ Kamil Minkner, O filmach politycznych. Między polityką, politycznością i ideologią, Warszawa 2012.
8/ Anna Misiak, Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Krakó 2006.
9/ Maciej Replewicz, Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła, Poznań 2009.
10/ Samotność Fausta. Krzysztof Zanussi w rozmowie z Jackiem Moskwą, Kraków 2019.
11/ Dorota Skotarczak, Stanisław Bareja. Jego czasy i filmy, Łódź 2023.
12/ Piotr Śmiałowski, „Proszę to wyciąć”, czyli historia scen wyciętych z polskich filmów w pierwszym ćwierćwieczu PRL, Kraków 2024.
Filmy:
1/ Kanał, 1956, reżyseria: Andrzej Wajda
2/ Popiół i diament, 1958, reżyseria: Andrzej Wajda
3/ Rok pierwszy, 1960, reżyseria: Aleksander Ścibor-Rylski
4/ Ręce do góry, 1967, reżyseria: Jerzy Skolimowski
5/ Rejs, 1970, reżyseria: Marek Piwowski
6/ Człowiek z marmuru, 1976, reżyseria: Andrzej Wajda
7/ Barwy ochronne, 1976, reżyseria: Krzysztof Zanussi
8/ Hotel klasy lux, 1979, reżyseria: Ryszard Ber
9/ Miś, 1980, reżyseria: Stanisław Bareja
10/ Człowiek z żelaza, 1981, reżyseria: Andrzej Wajda
11/ Dreszcze, 1981, Polska, reżyseria: Wojciech Marczewski
12/ Krótki dzień pracy, 1981, reżyseria: Krzysztof Kieślowski
13/ Przypadek, 1981, reżyseria: Krzysztof Kieślowski
14/ Przesłuchanie, 1982, reżyseria: Ryszard Bugajski
15/ Alternatywy 4, 1983, reżyseria: Stanisław Bareja
16/ Bez końca, 1984, reżyseria: Krzysztof Kieślowski
17/ Rok spokojnego słońca, 1984, reżyseria: Krzysztof Zanussi
18/ Ostatni prom, 1989, reżyseria: Waldemar Krzystek
19/ Psy, 1992, reżyseria: Władysław Pasikowski
20/ Gry uliczne, 1996, reżyseria: Krzysztof Krauze
21/ Czarny czwartek, 2010, reżyseria: Antoni Krauze
22/ Układ zamknięty, 2013, reżyseria: Ryszard Bugajski
23/Jack Strong, 2014, reżyseria: Władysław Pasikowski
24/ Smoleńsk, 2016, reżyseria: Antoni Krauze
25/ Powidoki, 2016, reżyseria: Andrzej Wajda
26/ Solid Gold, 2019, reżyseria: Jacek Bromski
27/ Figurant, 2023, reżyseria: Robert Gliński
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: