Marketing terytorialny 2751-KON-MT
1. Wprowadzenie
- omówienie zasad kursu (szczegóły dotyczące przygotowania projektu; literatura przedmiotu, case studies; aktywność, obecność etc.)
Zadania projekt:
Podział na grupy
2. Prawne i teoretyczne uwarunkowania marketingu terytorialnego (marketing, branding, promocja, wizerunek, tożsmość etc.)
Teksty obligatoryjne:
Glińska, Florek, Kowalewska 2009: 9-47
Florek, Augutyn 2011: 7-34
Sztuk, A. (2025). Key Research Areas in Territorial Marketing from 2020 to 2025. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 69(1).
Zadania Projekt:
Wybór przedmiotu strategii
3. „PR begins at home” - o komunikacji wewnątrz urzędu
Ciarczyńska A, PR w służbie samorządów, Kreowanie wizerunku miast, (w:)
(Red.) A. Grzegorczyk, A. Kochaniec,
Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2011
Serafin, K., Skuteczna komunikacja w podmiotach administracji publicznej
4. Strategia promocji miasta lub regionu (zasady projektowania)
(definicja strategii, błędy w konstruowaniu strategii, podejścia co do projektowania strategii, cechy zespołu, SMART+ER,)
Teksty obligatoryjne:
Florek, Augutyn 2011: 7-34
Zadania Projekt:
Przygotowanie harmonogramu prac nad strategią produktu terytorialnego
Zebranie informacji do analizy sytuacji wyjściowej
5. Analiza sytuacji wyjściowej
(analiza źródeł wewnętrznych i zewnętrznych; kategorie zasobów, analiza SWOT, analiza PEST)
Teksty obligatoryjne:
Florek, Augutyn 2011: 57-109
Glińska, Florek, Kowalewska 2009: 48-64
Projekt:
Analiza sytuacji wyjściowej wybranego produktu terytorialnego
6. Cele (kierunki) i grupy docelowe strategii promocji
(SMART+ER, cele strategiczne, cele taktyczne, prioretyzacja celów, parametry oceny wykonalności celów)
Teksty obligatoryjne:
Florek, Augutyn 2011: 117-168
Glińska, Florek, Kowalewska 2009: 87-102
Zadanie projekt:
Sprecyzowaniu celów strategicznych i operacyjnych oraz wybór grup docelowych
7. Pozycjonowanie strategii marketingowej
rodzaje badań rynkowych, skalowanie jednowymiarowe, skalowanie wielowymiarowe, emocje, portrety psychograficzne konsumentów, prioretyzacja, targeting, mikrotargetowanie)
Szromik 2016: 274 – 312
Zadanie projekt:
Pozycjonowanie promowanego produktu na tle konkurencyjnych
8. Budżet
- podejścia w konstruowaniu strategii finansowej projektu
Florek, Augustyn 2011: 209 – 232
Brańka (w:) Szromik red., (2015: 56-75
Zadanie projekt:
Sprecyzowanie budżetu i harmonogramu działań promocyjnych
9. Marketing relacji
Oleksy-Gębczyk Aneta, Niemczyk Agata, (2020), Wykorzystywanie instrumentów marketingu relacji w jednostkach samorządu terytorialnego, Warszawa: C.H. Beck, s. 39-60.
10. Event marketing
klasyfikacja eventów (megawydarzenia, wydarzenia specjalne, wydarzenia lokalne itd.), analizy przypadków
Zadanie projekt:
Plan działań komunikacyjnych (kontynuacja)
11. Social media w promocji miejsca
algorytmy, mikrotargetowanie, strategie komunikacyjne w SM
Tekst obligatoryjny:
Manczak (w:) Szromik red. 2015: 76-99
Zadanie projekt:
Analiza sytuacji i plan modyfikacji promocji działań jednostek samorządu terytorialnego w social media
12. City placement
- płaszczyzny SP, zalety i wady, SettJetting, determinanty skuteczności CP, hierarchia mierników)
Test obligatoryjny:
Szromik red. 2015: 100-158
Zadanie projekt:
Optymalizacja narzędzi promocji i projekt materiałów promocyjnych cd.
13. Sport jako narzędzie promocji miast i regionów
- wydarzenia, sponsoring personalny, sponsoring projektowy, wizerunek klubów/sportowca a wizerunek miasta, wady i zalety, promocja państwa poprzez sport
Tekst obligatoryjny:
Szromik 2016: 393-406
Zadanie projekt:
Optymalizacja narzędzi promocji i projekt materiałów promocyjnych cd.
14. Kontrola i ewaluacja
funkcje kontroli, zespół ds. monitoringu, cele ewaluacji, kryteria ewaluacji, wskaźniki długoterminowe i krótkoterminowe, kwestia mierzalności
Tekst obligatoryjny:
Florek, Augustyn
15. Prezentacja projektów
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
System punktowy:
1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)
2. Realizacja projektu zespołowego 0 – 45 punktów
3. Nieobecności - dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze, każda następna będzie skutkować odjęciem 3 punktów
Suma punktów:
<=0 – 45 niedostateczny
45 – 53 dostateczny
54 – 62 dostateczny plus
63 – 71 dobry
72 – 80 dobry plus
81 – 90 bardzo dobry
Literatura
Antonescu, A. (2019). The R(Evolution) of Territorial Marketing: Towards an Identity Marketing. Journal of Marketing Research and Case Studies, 2019, Article 944163. https://ibimapublishing.com/articles/JMRCS/2019/944163/
Cardinale, R., & Gualini, A. (2021). Place branding in a postindustrial medium-sized town: The case of Heerlen, the Netherlands. Cities, 113, 103140. https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103140
Dvořák, M. (2024). Methodological issues in the study of place marketing in small villages. Journal of Economic Culture, 21(1), 23–37. https://sciendo.com/article/10.2478/jec-2024-0013
Dziekański Paweł, (2015), Start do marketingu terytorialnego, Kielce: Wyd. UJK.
Domański Tomasz, (2014), Marketing miasta akademickiego. Rola uczelni wyższych w promocji Łodzi, Łódź: Wyd. UŁ
Duda Aneta (red.), (2010), Public relations miast i regionów, Warszawa: Wydawnictwo Difin,
Glińska Ewa, (2016), Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele, Warszawa: Wolter Kluwer.
Glińska Ewa, Florek Magdalena, Kowalewska Anna, (2009), Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia, Warszawa: Wolter Kluwers.
Florek Magdalena, (2007), Podstawy marketingu terytorialnego, Poznań: Wyd. AE.
Florek Magdalena, Augustyn Anna, (2011) Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, Warszawa: Best Place, Europejski Instytut Marketingu Miejsc.
Ilciów Adam, (2023), Nowoczesne technologie w rozwoju miasta.
Strategie – realizacje – oczekiwania, "Środkowoeuropejskie studia polityczne"
Kuć-Czajkowska K., Muszyńska K., (2016), Marketing jednostek terytorialnych. Przykłady z Polski, Lublin: Wyd. UMCS.
Oleksy-Gębczyk Aneta, Niemczyk Agata, (2020), Wykorzystywanie instrumentów marketingu relacji w jednostkach samorządu terytorialnego, Warszawa: C.H. Beck.
Romanowski Robert, Pawlicki Sławomir, (2019), Marketing terytorialny: innowacje społeczne, Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Szromik Andrzej, (2016), Marketing terytorialny, Warszawa: Wolter Kluwer.
Szromik Andndrzej red., (2015), Marketing terytorialny: nowe obszary i narzędzia, Kraków-Legionowo: Edu-Libri
Tworzydło Dariusz, Soliński Tomasz, (2005) Public Relations w jednostkach samorządu terytorialnego, Kraśnik: Urząd Miasta.
Witek Jolanta, (2011), Kreowanie marki regionu, Wałcz: PSZ.
Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty, „Zeszyty Naukowe” nr 35/824, Szczecin: Wyd. USz.
Strony internetowe:
Europejski Instytut Marketingu Miejsc, http://bestplaceinstytut.org/pl/blog/
PRoto: proto.pl
Marketing 101 - https://www.marketing101.pl/marketing-miejsc
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: