Fundusze i programy pomocowe 2751-KON-FPP
Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii. W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać będą się: 1) obecność na zajęciach, 2) przygotowanie i przedstawienie prezentacji, 3) aktywne uczestnictwo w zajęciach, a także 4) test końcowy.
1. Obecność
Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności - konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 3-5). 6 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna.
2. Prezentacja
W toku zajęć każda osoba przygotuje i przedstawi prezentację dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez Prowadzącego. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po jej wysłuchaniu Prowadzący konwersatorium musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła o tym ciekawie opowiedzieć. Koniecznie mają to być wystąpienia, a nie odczyty!
Każda prezentacja musi zostać dostarczona (w wersji elektronicznej) do Prowadzącego do czasu zamknięcia systemu USOS.
Referaty wygłaszamy w wyznaczonym terminie - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z Prowadzącym. Gdy Student bez takiej konsultacji nie przyjdzie na zajęcia - konieczność wygłoszenia, w późniejszym terminie, drugiej prezentacji.
Uwaga: 3 najciekawsze, zdaniem Prowadzącego, prezentacje = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu).
3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach.
Minimum 3 aktywności = dopuszczenie do pisania testu końcowego (0-2 aktywności = ndst)
Minimum 6 aktywności = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu).
Minimum 11 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą
Uwaga: jedna osoba może uzyskać podwyższenie oceny zarówno za aktywność jak i prezentację (warunek: ocena pozytywna z testu).
4. Test
Po spełnieniu powyższych warunków Studenci dopuszczeni zostaną do testu końcowego. Przybierze on formę: testu pisemnego jednokrotnego wyboru, i odbędzie się na platformie Moodle w uzgodnionym z grupą terminie.
Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 z 25 punktów. 1 pytanie = 1 punkt, bez punktów ujemnych.
Niepowodzenie na teście = ocena niedostateczna z zajęć (bez wyjątków!!!) i "warunek".
Jeżeli bez konsultacji z prowadzącym Student nie podejdzie do testu w wyznaczonym terminie = ocena niedostateczna i "warunek".
Praktyki zawodowe
brak.
Literatura
Przykładowa literatura:
- Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007.
- Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003.
- Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008.
- Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009.
- Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015.
- Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012.
- Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008.
- Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008.
- Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009.
- Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011.
- strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw.
- rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe.
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
brak. |
W cyklu 2024/25L:
brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: