Broń masowego rażenia i jej wpływ na bezpieczeństwo międzynarodowe 2751-KON-BMR
Proponowane tematy zajęć:
1. Podstawy broni masowego rażenia (BMR) - definicja, klasyfikacja i charakterystyka BMR: broń nuklearna, biologiczna, chemiczna, radiologiczna
2. Broń nuklearna: historia i rozwój - geneza, Projekt Manhattan, rola w zimnej wojnie i współczesne wyzwania
3.Skutki użycia broni nuklearnej - bezpośrednie i długoterminowe konsekwencje dla środowiska i ludzi. Przypadek Hiroszimy i Nagasaki
4. Broń biologiczna i broń chemiczna - od historii do współczesnych konfliktów, historia i rozwój
5. Kontrola zbrojeń i rozbrojenie nuklearne - kluczowe traktaty i porozumienia, takie jak Traktat o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT), Nowy START.
6. Globalne reżimy kontroli BMR - rola organizacji międzynarodowych: MAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej), OPCW (Organizacja ds. Zakazu Broni Chemicznej). Działania Rady Bezpieczeństwa ONZ i jej rezolucje
7. Zagrożenie terroryzmem BMR - analiza ryzyka i scenariusze użycia BMR przez organizacje terrorystyczne
8. Dylematy państw posiadających BMR - wpływ na strategie odstraszania i stabilność regionalną, np. Indie i Pakistan, Izrael
9. Przypadek Korei Północnej - analiza programu nuklearnego i rakietowego KRLD oraz jego wpływ na bezpieczeństwo w Azji Wschodniej
10. Iran i jego program nuklearny - kompleksowa analiza irańskiego programu, porozumienia międzynarodowe i ich konsekwencje.
11. Polityka Rosji wobec BMR - nowa doktryna nuklearna, potencjalne zagrożenia dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej
12. Przypadek odstraszania nuklearnego w Ukrainie - Analiza roli, jaką broń nuklearna odegrała w kontekście agresji Rosji na Ukrainę
13. Broń BMR w kulturze masowej - analiza, jak filmy i seriale (np. "Czarnobyl") kształtują percepcję publiczną na temat BMR. Etyczne i moralne aspekty użycia BMR
14. Przyszłość BMR i nowe technologie - nowe zagrożenia, w tym sztuczna inteligencja w systemach dowodzenia i kontroli
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną na podstawie:
- aktywnego udział w dyskusji (ocena ciągła) - 25% oceny końcowej;
- przygotowania projektu indywidualnego - 25% oceny końcowej;
- test sprawdzające wiedzę - 50% oceny końcowej (by zaliczyć przedmiot konieczne jest otrzymanie oceny pozytywnej z kolokwium)
Literatura
Acton, J. M. (2020). Reimagining Nuclear Arms Control. Washington, D.C.: Carnegie Endowment for International Peace.
Bisconti, A. S. (2021). Nuclear Choices for the Twenty-First Century: Managing the Global Threat. New York: Oxford University Press.
Czulda, R. (2020). Współczesne zagrożenia asymetryczne a bezpieczeństwo globalne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Fryc, M. (red.) (2021). Broń masowego rażenia we współczesnym środowisku bezpieczeństwa. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej.
Fryc, M., & Zaborowski, Ł. (red.) (2023). Nuklearne odstraszanie i kontrola zbrojeń w XXI wieku. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej.
Futter, A., & Zala, B. (2024). Strategic Risk and the Future of Nuclear Order. London: Routledge.
Korda, M., & Kristensen, H. M. (2022). Global Nuclear Arsenals: Trends and Developments. Washington, D.C.: Federation of American Scientists.
Koziej, S. (2022). Bezpieczeństwo militarne w epoce nowych zagrożeń strategicznych. Warszawa: Difin.
Kuźniar, R. (2021). Bezpieczeństwo międzynarodowe w dobie rywalizacji mocarstw. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Lewis, J., & Williams, H. (2023). Nuclear Deterrence and Strategic Stability in the 21st Century. London: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: