Język francuski
2751-IP-S2-1-JF
Zajęcia na kursie j. francuskiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.
Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat.
Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z tekstem specjalistycznym.
Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym.
Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego (słownictwo specjalistyczne) oraz aspekty kulturowe w krajach francuskojęzycznych.
Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę).
Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia jest praca indywidualna studenta (poza godzinami zorganizowanymi) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
W cyklu 2023/24L:
e j. francuskiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat. Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego (słownictwo specjalistyczne) oraz aspekty kulturowe w krajach niemieckojęzycznych. Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę). Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia jest praca indywidualna studenta (poza godzinami zorganizowanymi) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
|
W cyklu 2024/25L:
e j. niemieckiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat. Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego (słownictwo specjalistyczne) oraz aspekty kulturowe w krajach niemieckojęzycznych. Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę). Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia jest praca indywidualna studenta (poza godzinami zorganizowanymi) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
|
Całkowity nakład pracy studenta
120 godzin w cyklu - godziny kontaktowe,
30 godzin w cyklu - czas na przygotowanie się studenta do ćwiczeń, sprawdzianów oraz do egzamin
Efekty uczenia się - wiedza
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
W01 ma opanowany w pełni zasób słów i zdań związanych z konkretnymi sytuacjami odnoszącymi się do różnych, szeroko rozumianych obszarów ludzkiej egzystencji –
K_W31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_W16 (Historia); K_W20 (Ochrona dóbr kultury); K_W29 (Ochrona Środowiska);
W02 zna podstawowe struktury gramatyczne w zakresie morfologii
i składni –
K_W31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_W16 (Historia); K_W20 (Ochrona dóbr kultury); K_W29 (Ochrona Środowiska);
W03 zna podstawowe zasady fonetyczne –
K_W31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_W16 (Historia); K_W20 (Ochrona dóbr kultury); K_W29 (Ochrona Środowiska);
Bezpieczeństwo narodowe - Ma opanowany szeroki zasób słownictwa, wyrażeń i zwrotów pozwalających na płynną komunikację w języku obcym w sytuacjach zarówno ogólnych jak i związanych z kierunkiem studiów Zna struktury gramatyczne w zakresie morfologii i składni. Zna podstawowe zasady fonetyczne i słowotwórcze.
Efekty uczenia się - umiejętności
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
U01 rozumie ustne i pisemne przekazy w postaci poleceń, wskazówek i informacji oraz dłuższe wypowiedzi i wykłady na tematy ogólne, zawodowe oraz związane z dziedziną studiów.
K_U9,10,11 (Administracja); K_U 07,10 (archeologia); K_U 08,11;
Architektura Informacji K_U 11; Architektura Wnętrz K_U24; K_U 08,11 K_U16,31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_U09,10,11 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_U13 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U11,14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U15,16 (Filozofia); K_U9,10,12 (Geografia); K_U 09 (Gospodarka Przestrzenna) _U09 (Grafika); K_U11,12,13,16 (Historia); K_U11,12 (Historia Sztuki); K_U19 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_U11 (Malarstwo); K_U04,15 (Nauki o Rodzinie); K_U25 (Ochrona Dóbr Kultury); K_U26 (Ochrona Środowiska); K_U04 (Pedagogika);K_U 04,08 (Pedagogika Medialna); K_U07 (Pedagogika specjalna); K_U13 (Praca Socjalna); K_U 9,10,11 (Prawo); K_U12 (Studia Miejskie); K_U14 (Studia Wschodnie); K_U16,17,18,20 (Teologia); K_U15 (Turystyka i rekreacja);
K_U8,11 (Wojskoznawstwo); K_U11,12,13 (Zarządzanie informacją i bibliologia)
U02 Potrafi porozumiewać się w języku francuskim przy użyciu rożnych kanałów i technik na tematy ogólne, zawodowe i związane z dziedzina studiów.
K_U9,10,11 (Administracja); K_U 07,10 (archeologia); K_U 08,11 Architektura Informacji; K_U24 (Architektura Wnętrz; K_U16,31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_U09,10,11 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_U13 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U11,14 (Etnologia – antropologia kulturowa); K_U15,16 (Filozofia); K_U9,10,12 (Geografia);K_U 09 (Gospodarka Przestrzenna) _U09 (Grafika); K_U11,12,13,16 (Historia); K_U11,12 (Historia Sztuki); K_U19 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_U11 (Malarstwo); K_U 04,15 (Nauki o Rodzinie); K_U25 (Ochrona Dóbr Kultury); K_U26 (Ochrona Środowiska); K_U02 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_U04 (Pedagogika); K_U 04,08 (Pedagogika Medialna);K_U07 (Pedagogika specjalna); K_U13 (Praca Socjalna); K_U9,10,11 (Prawo); K_U05,6 K_U08,09,10,11; K_U12 (Studia Miejskie); K_U14 (Studia Wschodnie); K_U16,17,18,20 (Teologia); K_U15 (Turystyka i rekreacja);
K_U8,11 (Wojskoznawstwo); K_U11,12,13 (Zarządzanie informacją i bibliologia)
U03 Potrafi czytać i słuchać ze zrozumieniem, tłumaczyć, analizować i interpretować różnego rodzaju teksty, i komunikaty słowne w języku francuskim oraz znajdować w nich informacje potrzebne do funkcjonowania w życiu codziennym, zawodowym oraz środowisku akademickim –
K_U9,10,11 (Administracja); K_U 07,10 (archeologia); K_U 08,11
Architektura Informacji; K_U24 (Architektura Wnętrz; K_U08,11(Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_U16,31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_U09,10,11 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_U13 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U11,14 (Etnologia – antropologia kulturowa); K_U15,16 (Filozofia); K_U9,10,12 (Geografia); K_U 09 (Gospodarka Przestrzenna);_U09 (Grafika); K_U11,12,13,16 (Historia); KU-11,12 (Historia Sztuki); K_U19 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_U11 (Malarstwo); K_U04,15 (Nauki o Rodzinie); K_U25 (Ochrona Dóbr Kultury); K_U26 (Ochrona Środowiska); K_U14 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_U04 (Pedagogika);K_U 04,08 (Pedagogika Medialna); K_U07 (Pedagogika specjalna); K_U13 (Praca Socjalna); K_U9,10,11 (Prawo); K_U12 (Studia Miejskie); K_U14 (Studia Wschodnie); K_U16,17,18,20 (Teologia); K_U15 (Turystyka i rekreacja);
K_U8,11 (Wojskoznawstwo); K_U11,12,13 (Zarządzanie informacją i bibliologia)
U04 Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych dla celów akademickich i zawodowych
K_U9,10,11 (Administracja); K_U 07,10 (archeologia); K_U 08,11; K_U24 (Architektura Wnętrz; K_U16,31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_U09,10,11 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_U13 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U11,14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U15,16 (Filozofia); K_U9,10,12 (Geografia); K_U 09 (Gospodarka Przestrzenna);_U09 (Grafika); K_U11,12,13,16 (Historia); KU-11,12 (Historia Sztuki); K_U19 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_U11 (Malarstwo); K_U 04,15 (Nauki o Rodzinie); K_U25 (Ochrona Dóbr Kultury); K_U26 (Ochrona Środowiska); K_U02,10,14 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_U04 (Pedagogika); K_U 04,08 (Pedagogika Medialna);K_U07 (Pedagogika specjalna); K_U13 (Praca Socjalna); K_U9,10,11 (Prawo); K_U05,6 K_U12 (Studia Miejskie); K_U14 (Studia Wschodnie); K_U16,17,18,20 (Teologia); K_U15 (Turystyka i rekreacja);
K_U8,11 (Wojskoznawstwo); K_U11,12,13 (Zarządzanie informacją i bibliologia)
Bezpieczeństwo narodowe - Rozumie ustne i pisemne przekazy w języku obcym oraz dłuższe wypowiedzi i wykłady na tematy związane z dziedziną studiów Potrafi porozumiewać się w języku obcym przy użyciu rożnych kanałów i technik na tematy ogólne i związane z dziedzina studiów wschodnich Potrafi czytać i słuchać ze zrozumieniem, tłumaczyć, analizować i interpretować różnego rodzaju teksty, i komunikaty słowne w języku obcym oraz znajdować w nich informacje potrzebne do funkcjonowania w życiu codziennym oraz środowisku akademickim. Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych dla celów akademickich w zakresie języka ogólnego oraz zagadnień właściwych dla studiowanego kierunku.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem swojej grupy student:
K01 Rozumie potrzebę znajomości języka obcego we współczesnym
świecie.
K_K01 (archeologia); K_K01; K_K01 (Filozofia); K_K04 (Historia Sztuki);
K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia.
K_K01 (Administracja); K_K01 (archeologia); K_K01 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_K01 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_K04 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_K14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_K14 (Etnologia – antropologia kulturowa); K_K01 (Filozofia); K_K01,05 (Geografia); K_K01 (Grafika); K_K01 (Historia); K_K05 (Historia Sztuki); K_K01 (kognitywistyka); K_K05 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_K01 (Malarstwo); K_K01 (Nauki o Rodzinie); K_K01 (Ochrona Dóbr Kultury); K_K01 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_K01 (Pedagogika); K_K01 (Pedagogika specjalna); K_K01 (Praca Socjalna); K_K01 (Prawo); K_K01 (Studia Miejskie); K_K01 (Studia Wschodnie); K_K01 (Teologia); K_K01 (Turystyka i rekreacja);
K_K01 (Wojskoznawstwo); K_K01 (Zarządzanie informacją i bibliologia)
K03 Doskonali umiejętności poprzez samokształcenie.
K_K01 (Administracja); K_K01(archeologia); K_K01 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_K01 (Grafika); K_K01 (Nauki o Rodzinie); K_K01 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_K01 ((Pedagogika); K_K01 (Pedagogika specjalna); K_K06 (Praca Socjalna); K_K01,06 (Prawo); K_K02 (Teologia); K_K01 (Etnologia-antropologia kulturowa)
K04 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
K_K (archeologia); K_K02 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_K02 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_K02 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych) K_K02 (Geografia); K_K02 (Historia); K_K06 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_K02 (Ochrona Dóbr Kultury); K_K02 (Praca Socjalna); K_K02 (Studia Miejskie); K_K02 (Studia Wschodnie); K_K03 (Teologia); K_K02 (Turystyka i rekreacja); K_K02 (Wojskoznawstwo); K_K02 (Zarządzanie informacją i bibliologia)
K05 Jest przygotowany do funkcjonowania w otoczeniu kulturowo i językowo odmiennym.
Bezpieczeństwo narodowe - Rozumie potrzebę znajomości języka obcego we współczesnym świecie. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy językowej i potrzebę ciągłego doskonalenia umiejętności językowych. Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej rożne role. Jest przygotowany do funkcjonowania w otoczeniu kulturowo i językowo odmiennym.
Metody dydaktyczne
Na zajęciach stosowane są:
- metoda komunikacyjna – rozwija kompetencje komunikatywne umożliwiające praktyczne zastosowanie języka w autentycznych sytuacjach
- metoda audiowizualna – wspiera proces nauczania języka obrazami, przeźroczami, filmami, muzyką
- metody aktywizujące – praca zespołowa, asocjogram, projekt, fiszki, stacje zadaniowe, prezentacje, dyskusja, interpretacja wykresu, lektura.
Wymagania wstępne
Poziom A1 – brak wstępnych wymagań
Poziom A2 – wymagana wstępna znajomość języka na poziomie A1
Poziom B1 – wymagana wstępna znajomość języka na poziomie A2
Poziom B2 - wymagana wstępna znajomość przedmiotu na poziomie B1
Poziom C1 - wymagana wstępna znajomość przedmiotu na poziomie B2
Opis wymagań na poszczególnych poziomach językowych znajduje się pod adresem: http://www.spnjo.umk.pl/strefa_studenta/lektoraty/poziom_bieglosci/tabela_samooceny_dla_poziomow.pdf
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę semestralną składają się:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, odrabianie zadań domowych oraz aktywność na zajęciach )
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne obejmujące sprawdzenie opanowanych przez studenta zagadnień
- prace pisemne
- wypowiedzi ustne
Ocena semestralna jest średnią z poszczególnych elementów.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, tzn. obowiązkowe wykonywanie zadań i testów w wyznaczonych terminach, udział w zajęciach
Skala ocen:
100% - 92% bdb
91% - 84% db+
83%- 76% db
75% - 68% dst+
67% - 60% dst
59% i mniej ndst.
System oceniania wypowiedzi ustnych:
bdb – rozmowa lub wypowiedź wyczerpuje temat, jest płynna z nielicznymi błędami językowymi, poprawna pod względem akcentu i melodii, urozmaicone słownictwo i struktury językowe
db – błędy gramatyczne, leksykalne lub w akcencie i melodii częściowo zakłócają osiągnięcie celu wypowiedzi lub rozmowy. Stosowane słownictwo i struktury gramatyczne ogólnie zadawalające.
dst – ubogie słownictwo, liczne błędy gramatyczne i fonetyczne w dużym stopniu zakłócają komunikat, ale jest on nadal w miarę zrozumiały dla odbiorcy. Brak płynności spowodowany zastanawianiem się i przerwami.
ndst – student nie realizuje celu komunikacji z powodu bardzo ograniczonej umiejętności w zakresie gramatyki, słownictwa i fonetyki. Brak komunikacji.
Literatura
Podręczniki do nauki j. francuskiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, nagrania, filmy, materiały z prasy i Internetu, zbiory ćwiczeń, materiały autorskie wykładowcy, gry dydaktyczne.
Szczegółowy spis literatury obowiązującej u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka francuskiego i jest przedstawiany na zajęciach na początku danego etapu nauki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: