Postępowanie karne
2751-BW-s1-2-PoK
1 Proces karny. Źródła i struktura.
2 Cele procesu karnego.
3 Naczelne zasady procesu karnego
4 Zasady regulujące wszczęcie procesu karnego - zasada legalizmu i oportunizmu, umorzenie absorpcyjne, zasada skargowości.
5 Zasady dotyczące praw oskarżonego.
6 Zasady gwarancyjne i gwarancyjny charakter art. 45 Konstytucji RP.
7 Zasady poznania dowodowego
8 Zasady regulujące przebieg procesu
9 Przesłanki procesowe
10 Uczestnicy procesu karnego
11 Czynności procesowe
12 Dowody
13 Czynności dowodowe.
14 Środki przymusu
15 Postępowanie przygotowawcze.
16 Postępowanie międzyinstancyjne (przejściowe)
17 Postępowanie główne (pierwszoinstancyjne)
18 Postępowanie odwoławcze
19 Postępowanie w przedmiocie nadzwyczajnych środków zaskarżenia.
20 Postępowania następcze: podjęcie postępowania warunkowo umorzonego, ułaskawienie, odszkodowanie za niesłuszne skazanie, tymczasowe aresztowanie i zatrzymanie, wyrok łączny.
Całkowity nakład pracy studenta
Wykłady (30 godzin) – podczas wykładów student zdobywa wiedzę teoretyczną na temat podstawowych zasad, źródeł i struktur postępowania karnego, a także uczestników procesu, praw oskarżonego, procedur dowodowych oraz poszczególnych etapów postępowania karnego (przygotowawczego, głównego, odwoławczego, nadzwyczajnych środków zaskarżenia i postępowań następczych).
Ćwiczenia (15 godzin) – w ramach ćwiczeń studenci analizują kazusy, rozwiązują problemy prawne związane z postępowaniem karnym, dyskutują i przeprowadzają symulacje procesów, co pozwala na praktyczne zastosowanie poznanych zasad i procedur.
Praca własna (około 50 godzin) – poza zajęciami, student powinien poświęcić czas na samodzielną naukę, która obejmuje: przegląd literatury i materiałów źródłowych, przygotowanie się do zajęć, rozwiązywanie kazusów, przygotowanie do egzaminu oraz opracowanie prezentacji na tematy związane z postępowaniem karnym. Praca własna umożliwia utrwalenie zdobytej wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania przepisów prawa karnego.
Efekty uczenia się - wiedza
1.Student nabywa wiedzę o strukturze i przebiegu postępowania karnego oraz charakterystyce jego instytucji.
2.Student nabywa wiedzę o uprawnieniach i obowiązkach uczestników postępowania karnego, ich roli procesowej i roli społecznej.
3. Student zapoznaje się z treścią kodeksu postępowania karnego, pozostałych ustaw regulujących najważniejsze kwestie proceduralnei umie odnaleźć przepisy mające zastosowanie w danej sytuacji procesowej.
4. Student zapoznaje się z poglądami piśmiennictwa i orzecznictwem sądowym w zakresie problemów procedury karnej i umie zastosować je do rozwiązania problemów prawnych.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
- określić warunki dopuszczalności procesu karnego a także wskazać uczestników postępowania karnego i ich role procesowe.
-omówić kwestię zdolności procesowej i legitymacji do procesu karnego
- dokładnie scharakteryzować strony procesu karnego, ich
przedstawicieli procesowych
-opisać system organów procesu karnego i związane z ich
funkcjonowaniem podstawowe zasady ustrojowo-organizacyjne.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest zdolny do prawidłowego identyfikowania praw i obowiązków uczestników postępowania karnego oraz ciążącej na nich odpowiedzialności wynikającej ze społecznego kontekstu ich działań.
Student jest gotów do rozstrzygania dylematów związanych ze stosowaniem prawa z uwzględnieniem norm pozaprawnych, zwłaszcza norm społecznych.
Student ma świadomość podwyższonych standardów ciążących na profesjonalnych uczestnikach postępowania karnego – organach procesowych oraz pełnomocnikach.
Student umie komunikować swoje poglądy publicznie przed grupą osób oraz przedstawiać propozycje rozstrzygania sytuacji spornych na drodze dyskursu i konsensusu.
Student umie pracować w grupie i rozstrzygać kwestie prawne z uwzględnieniem kontekstu społecznego danej sprawy karnej.
Student jest świadomy potrzeby ciągłego kształcenia się i aktualizowania posiadanych informacji z zakresu postępowania karnego.
Metody dydaktyczne
W ramach przedmiotu "Postępowanie karne" stosowane będą następujące metody dydaktyczne:
Wykład – przedstawienie teorii postępowania karnego, zasad oraz struktur procesu karnego, omówienie regulacji prawnych, źródeł i uczestników postępowania. Wykłady umożliwiają studentom zapoznanie się z podstawowymi instytucjami prawa karnego procesowego oraz jego praktycznymi aspektami.
Ćwiczenia praktyczne – rozwiązywanie kazusów, analiza przypadków z życia codziennego oraz przeprowadzanie symulacji procesów karnych, w tym ocena dowodów, zastosowanie przepisów i ocena zachowań uczestników procesu. Celem ćwiczeń jest rozwój umiejętności stosowania teorii w praktyce.
Dyskusje i analiza przypadków – prowadzenie otwartych dyskusji nad kontrowersyjnymi kwestiami prawnymi oraz wyrokami sądów, które pozwolą na rozwijanie umiejętności argumentacji i krytycznego myślenia.
Praca indywidualna – samodzielne rozwiązywanie kazusów, przygotowanie się do zajęć oraz przyswajanie literatury źródłowej, co pozwala na pogłębienie wiedzy i umiejętności praktycznych.
Symulacje procesów – odgrywanie ról procesowych (np. obrońcy, prokuratora, sędziego) w celu lepszego zrozumienia roli uczestników postępowania karnego.
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza w zakresie prawoznawstwa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin z przedmiotu "Postępowanie karne" będzie przeprowadzony w formie ustnej, w trakcie którego student będzie musiał odpowiedzieć na trzy zagadnienia o charakterze opisowym, sprawdzających wiedzę z zakresu omawianych tematów. Zagadnienia będą dotyczyć podstawowych instytucji i zasad postępowania karnego, procedur związanych z poszczególnymi etapami procesu karnego oraz roli uczestników procesu, w tym praw oskarżonego, zasad dowodowych oraz zasad regulujących przebieg postępowania karnego.
Alternatywnie, egzamin może przyjąć formę testu z pytaniami zamkniętymi, które będą dotyczyć materiału wykładowego. Z kolei zaliczenie ćwiczeń będzie polegało na aktywnym udziale studenta w zajęciach oraz zaliczeniu w formie ustnej, podobnie jak w przypadku wykładu. Celem egzaminu i zaliczenia jest ocena zdolności studenta do precyzyjnego wyjaśnienia i zastosowania przepisów prawa karnego procesowego w praktyce.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Skorupka (red.), Postępowanie karne. Część ogólna, Warszawa 2012
J. Skorupka (red.), Postępowanie karne. Część szczególna, Warszawa 2013
J. Skorupka (red.), Postępowanie karne. Materiały do ćwiczeń, Warszawa 2011
Akty Prawne:
KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 kwietnia 1997 r.
KODEKS POSTĘPOWANIA KARNEGO z dnia 6 czerwca 1997
USTAWA O PROKURATURZE z dnia 20 czerwca 1985 r. (Dz.U. Nr 270, poz. 1599, ze zm.)
USTAWA O ŚWIADKU KORONNYM z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U. Nr 114, poz. 738) tj. z dnia 2 grudnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 1801)
USTAWA O ODPOWIEDZIALNOŚCI PODMIOTÓW ZBIOROWYCH ZA CZYNY ZABRONIONE POD GROŹBĄ KARY z dnia 28 października 2002 r. tj. z dnia 31 lipca 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1212)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: