Etyka zawodowa funkcjonariuszy publicznych 2751-BW-S1-2-EZFP
Zajęcia składają się z trzech części: 1/wprowadzenia do etyki ogólnej i zawodowej, 2/ aksjologii życia publicznego, 3/deontologii zawodowej funkcjonariusza publicznego. Elementy etyki ogólnej spełniają funkcję wprowadzenia obejmującego podstawowe pojęcia i teorie etyczne oraz przegląd problemów etyki szczegółowej, zwłaszcza etyki zawodowej. Aksjologia życia publicznego zawiera analizę podstawowych wartości zawartych w systemie prawa, ważnych dla praktyki zawodowej (dobro wspólne, dobro obywatela, wolność, sprawiedliwość, odpowiedzialność, godność osobowa i zawodowa, profesjonalizm). Deontologia zawodowa funkcjonariusza publicznego koncentruje się na analizie kodyfikacji etycznych życia publicznego.
Szczegółowe treści obejmują:
1. Pojęcie i przedmiot etyki. Płaszczyzny i piętra refleksji etycznej: etyka normatywna, etyka opisowa, metaetyka, filozofia moralności, teologia moralna. Funkcje etyki. Etyka ogólna a etyka szczegółowa (ekoetyka, bioetyka, etyka osobowa, etyka seksualna, małżeńska i rodzinna, etyka biznesu, etyka socjalna, etyka życia publicznego i etyka komunikacyjna. Przedmiotowe znaczenie etyk szczegółowych dla zawodów prawniczych.
2. Etyka zawodowa, jej status społeczny. Różnice między etyką ogólną a zawodową. Etyka indywidualna (etyka cnót i celów osobistych) a etyka społeczna (relacje do innego, etyka obowiązków). Etyka kodeksowa a etyka sytuacyjna. Typy teorii etycznych.
3. Moralność – etyka – prawo - państwo. Analiza przeżyć, zachowań, języka i sankcji w moralności w kontekście kodyfikacji etycznych i prawa. Konsekwencje praktyczne różnych ujęć relacji prawa i moralności. Historyczne typy etyki kształtującej tradycję i ich wpływ na współczesne typy argumentacji etycznej, na uzasadnianie postaw, rozwiązywanie konfliktów moralnych. Etyka absolutna i etyka realizmu sytuacyjnego, utylitaryzm i rygoryzm Kanta.
4. Aksjologia życia publicznego. Elementarne pojęcia aksjologii (wartość, dobro, orientacje aksjologiczne, system wartości).Dobro indywidualne (prywatne) a dobro publiczne (wspólne). Wolność w perspektywie indywidualnej i społecznej. Wolność a odpowiedzialność. Prawo jako dobro publiczne. Aksjologia państwa i jego administracji
5. Sprawiedliwość w życiu publicznym. Klasyczne i współczesne ujęcia sprawiedliwości. Sprawiedliwość a zasada życzliwości. Legalność a moralność. Formalizm a zrozumienie ducha prawa. Aksjologia odpowiedzialności. Odpowiedzialność w perspektywie prawa i moralności. Drogi kształtowania odpowiedzialnego działania.
6. Profesjonalizm (miejsce ethosu w profesjonalizmie). Etyka osobista a wartości profesjonalne. Godność naturalna, moralna i zawodowa. Konflikty sumienia w pełnieniu ról zawodowych. Deontologia zawodowa funkcjonariusza publicznego. Status społeczno-etyczny i misje zawodów publicznych. Ogólne zasady etyki prawniczej i urzędniczej. Problemy unikania konfliktu interesów w pełnieniu ról zawodowych.
7. Europejskie i polskie kodyfikacje etyczne w zakresie dobrej administracji i życia publicznego: przegląd wspólnych zasad etycznych i form egzekwowania postaw etycznych. Podstawy i problemy etyki zawodowej w świetle kodeksu etyki służby cywilnej, etyki zawodowej policjanta i innych służb mundurowych. Deontologia służby.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- oxfordzka
- SWOT
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem etyki, odróżniać problemy moralne, etyczne oraz prawne, rozpoznawać ich znaczenie w życiu prywatnym, zawodowym i publicznym. Poznaje podstawowe teorie etyczne i narzędzia analizy etycznej słuszności postępowania, potrafi w konsekwencji właściwie analizować konflikty sumienia występujące w życiu publicznym i podejmować właściwe decyzje jako przyszły funkcjonariusz
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z zajęć jest średnią arytmetyczną uzyskaną z dwóch ocen cząstkowych. Oceny cząstkowe student otrzymuje za:
1) aktywność na zajęciach - ocena wystawiana jest na podstawie liczby plusów za aktywność zgromadzonych podczas całego semestru zajęć; podczas każdych zajęć możliwe jest uzyskanie przez studenta jednego plusa z aktywności,
2) kolokwium końcowe - kolokwium pisemne, które odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze, które obejmować będzie wszystkie teksty obowiązkowe omawiane podczas zajęć, a także treści zrealizowane podczas wprowadzających wykładów problemowych.
Literatura
Teksty obowiązkowe do zajęć:
1. Brak tekstu obowiązkowego.
2. Brak tekstu obowiązkowego.
3. M. Castells, P. Himanen, Dobrobyt narodu. Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu, [w:] Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009, s. 95-119.
4. M. Kulesza, M. Niziołek, Korupcja, [w:] Etyka służby publicznej, Warszawa 2010, s. 218-234.
5. W. Chudy, Kłamcy profesjonalni? Praca dyplomaty i szpiega w ujęciu etyki, Kraków - Tychy 2004.
6. P. Bourdieu, Scena i jej kulisy, [w:] O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa 2009, s. 37-63.
7. Brak tekstu do zajęć.
8. Kolokwium końcowe.
Wykaz literatury uzupełniającej:
1.Bogucka I, Pietrzykowski T., Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009
2.Etyka zawodów prawniczych. Etyka prawnicza, red. H. Izdebski, P. Skuczyński, Wydawnictwo Prawnicze „LexisNexis”, Warszawa 2006.
3.Hołówka Jacek, Etyka w działaniu, Warszawa 2001
4.I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Pisma wybrane, Wrocław 1993
5.Kowalewski Stanisław, Etyka zawodowa w administracji, Warszawa 2001
6.Izdebski Hubert, Etyka prawnicza. Stanowiska i perspektywy. LexisNexis, Warszawa 2008
7.Kudrycka B, Dębicki M., Etyczne administrowanie. Wyzwanie dla samorządu terytorialnego, Warszawa 2000
8.Kudrycka Barbara, Neutralność polityczna urzędników, Warszawa 1999
9.Kudrycka Barbara, Dylematy urzędników administracji publicznej, Białystok 1995
10.Kulesza Michał, Niziołek Magdalena [red], Etyka służby publicznej, Lex a Wolters Kluwer, Warszawa 2010
11.Nowak Ewa, Cern Karolina M., Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008
12.Pope J., Rzetelność życia publicznego. Metody zapobiegania korupcji, Warszawa 1999.
13.Tokarczyk Roman, Etyka prawnicza, LexisNexis, Warszawa 2005
W cyklu 2021/22L:
Wykaz lektur do kolokwium (aktualizacja: jesień 2017): Bakan J., Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawa 2013. |
W cyklu 2022/23L:
Wykaz lektur do kolokwium (aktualizacja: jesień 2017): Bakan J., Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawa 2013. |
W cyklu 2023/24L:
Wykaz lektur do kolokwium (aktualizacja: jesień 2017): Bakan J., Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawa 2013. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: