Bezpieczeństwo Europy 2751-BW-S1-2-BEu
Dzięki temu przedmiotowi Studenci bezpieczeństwa wewnętrznego zyskają możliwość poznania kluczowych wyzwań i zagrożeń stojących przed Europą, z bardzo szerokiego spektrum. Założona formuła prowadzenia kolejnych spotkań spowoduje, że Studenci wcielą się zarówno w rolę ekspertów, przybliżając konkretne zagadnienie reszcie grupy (wystąpienie + prezentacja multimedialna), jak również w rolę komentatorów w zakresie poszczególnych zagrożeń. Ćwiczone i oceniane będą zatem przeróżne elementy dyskusji: argumentacja, retoryka, kultura wystąpień publicznych itp.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- referatu
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Stopień końcowy z ćwiczeń będzie wypadkową 1) obecności na zajęciach, 2) przygotowania i wygłoszenia prezentacji; 3) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz ewentualnie 4) sukcesu na teście końcowym.
1. Obecność
Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności = konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 3-5). 6 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna.
IOS – ustalany indywidualnie, choć termin testu obowiązuje.
2. Prezentacja
W toku zajęć każda osoba przygotuje i przedstawi prezentację dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez Prowadzącego. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po jej wysłuchaniu Prowadzący przedmiot musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła o tym ciekawie opowiedzieć. Koniecznie mają to być wystąpienia, a nie odczyty!
Każda prezentacja musi zostać dostarczona (w wersji elektronicznej) do Prowadzącego w nieprzekraczalnym terminie końca zajęć dydaktycznych w semestrze.
Referaty wygłaszamy w wyznaczonym terminie - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z Prowadzącym. Gdy Student bez takiej konsultacji nie przyjdzie na zajęcia - konieczność wygłoszenia, w późniejszym terminie, drugiej prezentacji.
Uwaga: 3 najciekawsze, zdaniem Prowadzącego, prezentacje = ocena końcowa podwyższona o jeden stopień (warunek: ocena pozytywna z testu).
3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Może się to okazać niezwykle ważne przy wystawianiu ocen końcowych z kursu, gdyż stanowić może - lecz tylko w rozsądnych granicach!!! - podstawę negocjacji.
a) Minimum 6 aktywności = ocena końcowa podwyższona o jeden stopień (warunek: ocena pozytywna z testu).
b) Minimum 11 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą
Uwaga: jedna osoba może uzyskać podwyższenie oceny zarówno za aktywność jak i prezentację (warunek: ocena pozytywna z testu).
4. Test końcowy
Po spełnieniu powyższych warunków (pkt 1, 2 i 3a) Studenci dopuszczeni zostaną do pisania testu końcowego. Test ten składać się będzie z 25 zamkniętych pytań jednokrotnego wyboru. Prowadzący nie przewiduje jakichkolwiek punktów ujemnych za udzielanie błędnych odpowiedzi, w związku z tym, gdy dojdzie do sytuacji, że ktoś czegoś nie wie, warto będzie „strzelać” - może się uda…
Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 punktów. 1 pytanie = 1 punkt
Niepowodzenie na teście = „dwója” z przedmiotu (bez wyjątków!!!)
Przybycie na wyznaczony termin pisania testu końcowego jest obowiązkowe - nie można samemu decydować, kiedy pisać! Jeżeli bez konsultacji z Prowadzącym Student nie przyjdzie na test = ocena niedostateczna w pierwszym terminie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Przykładowa literatura:
- Banasik M., Zdolności NATO do działań ekspedycyjnych w przyszłym środowisku bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 2015.
- Barcik J., Wentkowska A., Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2014.
- Barcz J. (red.), Polityki Unii Europejskiej: polityki społeczne. Aspekty prawne, Warszawa 2010.
- Bolechów B., Terroryzm: aktorzy, statyści, widownie, Warszawa 2010.
- Bryła J. (red.), Unia Europejska we współczesnym świecie, Poznań 2009.
- Ciupiński A., Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej. Geneza – Rozwój – Funkcjonowanie, Warszawa 2013.
- Coleman K. P., International organisations and peace enforcement: the politics of international legitimacy, Cambridge 2007.
- Dukiewicz T. (red.), Operacje stabilizacyjne i wsparcia pokoju, Wrocław 2010.
- Fiszer J. M., Olszewski P. (red.), System euroatlantycki w wielobiegunowym ładzie międzynarodowym, Warszawa 2013.
- Goban-Klas T., Media i terroryści. Czy zastrzaszą nas na śmierć?, Kraków 2009.
- Jurkowska A., Skoczny T. (red.), Polityki Unii Europejskiej: Polityki sektorów infrastrukturalnych. Aspekty prawne, Warszawa 2010.
- Kosta R. A., Terroryzm jako zagrożenie dla bezpieczeństwa cywilizacji zachodniej w XXI wieku, Toruń 2012.
- Kozieł A., Gajlewicz K. (red.), Media masowe woec przemocy i terrryzmu, Warszawa 2009.
- Kozub M., Panek B., Siły zbrojne jako narzędzie polityki bezpieczeństwa międzynarodowego, Łódź-Warszawa 2010.
- Kromołowski H., Kukowska K., Kwiatek A. (red.), Bezpieczeństwo pozamilitarne w XX-XXI wieku. Zagrożenia – wyzwania – koncepcje, Częstochowa 2018.
- Kulczycki M., Armed forces in the system of international security, Wrocław 2013.
- Liedel K., Mocka S. (red.), Terroryzm w medialnym obrazie świata, Warszawa 2010.
- Liedel K., Piasecka P. (red.), Terroryzm wczoraj i dziś, Warszawa 2015.
- Madej M., Zagrożenia asymetryczne. Ich natura i znaczenie dla państw transatlantyckich, Warszawa 2007.
- Marszałek M., Operacje reagowania kryzysowego NATO. Istota – uwarunkowania – planowanie, Warszawa 2013.
- Marszałek M., Operacje utrzymania i wymuszania pokoju w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego. Geneza – stan obecny – perspektywy, Warszawa 2014.
- Marszałek M., Limanowski J. T. (red.), Zwalczanie terroryzmu, Warszawa 2014.
- McCormick J., Zrozumieć Unię Europejską, Warszawa 2010.
- Moustakis F., German T., Securing Europe: western interventions towards a new security community, Londyn-Nowy Jork 2009.
- Norheim-Martinsen P. M., The European Union and Military Force. Governance and Strategy, Cambridge 2013.
- Oleksiewicz I., Polityka antyterrorystyczna Unii Europejskiej, Lublin 2013.
- Oleksiewicz I., Górka M., Bezpieczeństwo pozamilitarne i quasi-militarne Europy Zachodniej, Toruń 2019.
- Olszewski M., Wybrane zagadnienia integracji europejskiej, Radom 2011.
- Parzymies S. (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009.
- Poboży M. (red.), Polityki sektorowe Unii Europejskiej, Warszawa 2010.
- Popławski D., Starzyk-Sulejewska J., Outsiderzy integracji europejskiej. Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Warszawa 2012.
- Przybylska-Maszner B. (red.), Misje cywilne Unii Europejskiej, Poznań 2010.
- Przybylska-Maszner B. (red.), Operacje wojskowe Unii Europejskiej w Afryce, Poznań 2014.
- Rawski A. Z., Misje serc, Warszawa 2012.
- Świstak M., Tkaczyński J. W. (red.), Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy, Kraków 2015.
- Whitman R. G., Wolff S. (red.), The European Union as a Global Conflict Manager, Londyn-Nowy Jork 2012.
- Willa R., Unia Europejska na arenie międzynarodowej – wybrane relacje bilateralne, Toruń 2013.
- Zając J., Role Unii Europejskiej w regionie Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, Warszawa 2010.
- Zajączkowski J., Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2006.
Dopuszcza się, a nawet zaleca, poszukiwanie innych źródeł (książek, artykułów, tekstów internetowych, materiałów dziennikarskich) dotyczących poszczególnych zagadnień.
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Brak. |
W cyklu 2022/23Z:
Brak. |
W cyklu 2023/24Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: