Podstawy statystyki i demografii 2751-BW-S1-1-PSiD
Sposoby prezentacji danych statystycznych. Podstawowe charakterystyki statystyczne: średnia, dominanta, mediana, wariancja, współczynnik zmienności, współczynnik asymetrii, kurtoza i ich interpretacja. Zmienna losowa, podstawowe rozkłady zmiennych losowych. Analiza współliniowości. Metody badania korelacji i regresji. Wyznaczanie współczynnika korelacji liniowej Pearsona, współczynnika korelacji rang Spearmana, badanie współzależności między cechami jakościowymi. Analiza dynamiki zjawisk. Nieparametryczne testy statystyczne i ich zastosowania w sytuacjach praktycznych. Zastosowanie Excela w analizie statystycznej, źródła informacji statystycznej i demograficznej w Internecie.
Obszar zainteresowań demografii, źródła danych demograficznych, badania procesów demograficznych. Metody analiz demograficznych – analiza przekrojowa i kohortowa. Rozwój demograficzny, teoria przejścia demograficznego, drugie przejście demograficzne. Proces zawierania i rozpadu małżeństw, dzietność, umieralność, przyczyny zgonów, migracje wewnętrzne i zewnętrzne– pomiar i analiza. Rodzina i gospodarstwo domowe. Prognozowanie demograficzne. Demograficzne uwarunkowania rynku pracy i gospodarki publicznej. Polity-ka ludnościowa. Zmiany struktur demograficznych i społecznych w Polsce, w Europie i na świecie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Konwersatorium: dwa elementy na zaliczenie: kolokwium + pięć zadań rozwiązywanych w trakcie semestru. Za kolokwium można zdobyć maksymalnie 50 punktów, za zadania 5 po 10 punktów. Ocena zależy od zdobytych punktów.
(50;60> dostateczny
(60;70> dostateczny plus
(70;80> dobry
(80;90> dobry plus
(90;100> bardzo dobry
Zaliczenie z wykładu odbywa się w formie pisemnej, aby zaliczyć należy zdobyć co najmniej 50% punktów.
Punktacja
(50%;60%> dostateczny
(60%;70%> dostateczny plus
(70%;80%> dobry
(80%;90%> dobry plus
(90%;100%> bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Warszawa 2001
Kędelski M., Paradysz J., Demografia, Poznań 2006
Malarska A., Statystyka w zadaniach nie tylko dla psychologów i pedagogów, Łódź 1999Diagnoza społeczna 2007, Warszawa 2007
Jóźniak
Mały Rocznik Statystyczny 2017, Warszawa 2017 oraz wydania wcześniejsze
Rocznik demograficzny 2017, Warszawa 2017 oraz wydania wcześniejsze
Rutkowski T., Statystyka, Poznań 2004
Sobczyk M., Statystyka. Podstawy teoretyczne-przykłady-zadania, Lublin 2000
Statystyka Międzynarodowa, wybrane numery kwartalnika
Statystyka. Zbiór zadań, Warszawa 2001
Studia Demograficzne, wybrane numery kwartalnika
Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany, Warszawa 2002
http://www.stat.gov.pl
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/
http://www.diagnoza.com
http://www.tnsglobal.pl
http://www.cbos.pl
http://eurostat.eu
http://cia.gov
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, zestaw zadań publikowany na platformie moodle.umk.pl oraz tablice statystyczne, które student może wykonać sam. |
W cyklu 2023/24Z:
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, zestaw zadań publikowany na platformie moodle.umk.pl oraz tablice statystyczne, które student może wykonać sam. |
W cyklu 2024/25Z:
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, zestaw zadań publikowany na platformie moodle.umk.pl oraz tablice statystyczne, które student może wykonać sam. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: