Filozofia techniki 2751-BW-S1-1-FT
Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką. Podczas poszczególnych zajęć analizie zostaną poddane mechanizmy postrzegania techniki i technologii, ich wpływu na dokonywana przez człowieka samorefleksję antropologiczną, jak również formy redefinicji człowieczeństwa przez współczesnego człowieka w kontekście zmian zachodzących w świecie go otaczającym. Podczas konwersatorium zostanie podjęta próba odpowiedzi na pytania, dlaczego technika, technologia i nauka nie jest dla człowieka zawsze najwyższą wartością, dlaczego człowiek współczesny pozwala się tak łatwo podporządkować się technologii, dlaczego potrzebne jest mu większe poczucie niezależności od wynalazków współczesnego świata. Podczas konwersatorium dominującym zagadnieniem będzie fenomen techniki i technologii oraz to, jak człowiek dobrowolnie poddaje się zniewoleniu przez te wynalazki, w jaki sposób buduje swoje poczucie bezpieczeństwa w oparciu o nie. Narzędziem refleksji będą najważniejsze teksty filozoficzne dotyczące roli techniki, technologii i nauki w świecie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- stolików eksperckich
- oxfordzka
- SWOT
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskaną z dwóch ocen cząstkowych. Oceny cząstkowe student otrzymuje za:
1) aktywność na zajęciach - ocena wystawiana jest na podstawie liczby plusów za aktywność zgromadzonych podczas całego semestru zajęć; podczas każdych zajęć możliwe jest uzyskanie przez studenta jednego plusa z aktywności,
2) kolokwium końcowe - kolokwium pisemne, które odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze, które obejmować będzie wszystkie teksty obowiązkowe omawiane podczas zajęć, a także treści zrealizowane podczas wprowadzających wykładów problemowych.
Literatura
Wykaz tekstów obowiązkowych do poszczególnych zajęć:
1. Brak tekstu do przeczytania.
2. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4).
3. Fromm E., Czy możemy tego dokonać?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.
3. Platon, Księga VII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania].
4. Arystoteles, Księga III, [w:] Etyka nikomachejska, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1995 [dostępne również inne wydania].
5. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000
6. Cyceron, Księga IV, [w:] Mowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 [dostępne również inne wydania].
7. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.
8. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.
9. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? (1-4), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.
10. Fromm E., Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.
11. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1).
12. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14.
13. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59.
14. Fromm E., Na rozdrożu i Nadzieja, [w:] tegoż, Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000, s. 23-48.
15. Kolokwium końcowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: