Filozofia człowieka 2751-BW-S1-1-FC
Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii człowieka (antropologii filozoficznej) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii człowieka (antropologii filozoficznej) od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnego człowieka oraz wpływających na niego wzajemnych zależności czynników psychologicznych i socjologicznych. Podczas poszczególnych zajęć analizie zostaną poddane mechanizmy postrzegania człowieka i człowieczeństwa, samorefleksji antropologicznej, jak również formy ucieczki człowieka współczesnego od świata otaczającego, a także zostanie podjęta próba odpowiedzi na pytania, dlaczego wolność nie jest dla człowieka wartością absolutną, dlaczego człowiek współczesny pozwala się tak łatwo podporządkować i zniewolić, dlaczego potrzebny mu jest wódz i poczucie identyfikacji z grupą. Podczas konwersatorium dominującym zagadnieniem będzie fenomen współczesnego człowieka, który dobrowolnie poddaje się każdemu zniewoleniu, które daje mu poczucie bezpieczeństwa i oddala poczucie samotności. Narzędziem refleksji będą najważniejsze teksty filozoficzne dotyczące roli człowieka w świecie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- stolików eksperckich
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- SWOT
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- oxfordzka
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskaną z dwóch ocen cząstkowych. Oceny cząstkowe student otrzymuje za:
1) aktywność na zajęciach - ocena wystawiana jest na podstawie liczby plusów za aktywność zgromadzonych podczas całego semestru zajęć; podczas każdych zajęć możliwe jest uzyskanie przez studenta jednego plusa z aktywności,
2) kolokwium końcowe - kolokwium pisemne, które odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze, które obejmować będzie wszystkie teksty obowiązkowe omawiane podczas zajęć, a także treści zrealizowane podczas wprowadzających wykładów problemowych.
Literatura
Teksty obowiązkowe do poszczególnych zajęć:
1. Brak tekstu do przeczytania.
2. Brak tekstu do przeczytania.
3. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4).
4. Platon, Księga VIII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania].
5. Andrzejuk I., Przyjaźń w ujęciu Arystotelesa i Tomasza z Akwinu jako przykład teologicznego poszerzenia problematyki filozoficznej, "Studia Leopoliensia. Czasopismo filozoficzno-teologiczne", nr 2/2009, s. 81 – 88. http://www.katedra.uksw.edu.pl/publikacje/izabella_andrzejuk/przyjazn_w_ujeciu_arystotelesa_i_tomasza.pdf.
6. Drozdowicz Z., Czym był filozoficzny sceptycyzm i kto był sceptykiem, "Humaniora. Czasopismo internetowe" 2016, nr 2 (14).
7. Augustyn, Księga IV, [w:] Wyznania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 [dostępne również inne wydania].
8. Tomasz z Akwinu, Księga II [tom III], [w:] Suma teologiczna, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 2004 [dostępne również inne wydania].
9. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1).
10. Szymaniec P., Heglowski model nowoczesnego państwa, Biblioteka Cyfrowa: http://bibliotekacyfrowa.pl/Content/24595/003.pdf.
11. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14.
12. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59.
13. Fromm E., Narodziny jednostki i dwuznaczność wolności, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011.
14. Fromm E., Wolność w epoce reformacji: Dziedzictwo średniowiecza a odrodzenie, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011.
15. Kolokwium końcowe.
W cyklu 2022/23Z:
Teksty obowiązkowe do poszczególnych zajęć: 1. Brak tekstu do przeczytania. 2. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4). 3. Platon, Księga VIII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania]. 4. Arystoteles, Księga III, [w:] Etyka nikomachejska, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1995 [dostępne również inne wydania]. 5. Drozdowicz Z., Czym był filozoficzny sceptycyzm i kto był sceptykiem, "Humaniora. Czasopismo internetowe" 2016, nr 2 (14). 6. Augustyn, Księga IV, [w:] Wyznania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 [dostępne również inne wydania]. 7. Tomasz z Akwinu, Księga II [tom III], [w:] Suma teologiczna, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 2004 [dostępne również inne wydania]. 8. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1). 9. Szymaniec P., Heglowski model nowoczesnego państwa, Biblioteka Cyfrowa: http://bibliotekacyfrowa.pl/Content/24595/003.pdf. 10. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14. 11. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59. 12. Fromm E., Narodziny jednostki i dwuznaczność wolności, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 13. Fromm E., Wolność w epoce reformacji: Dziedzictwo średniowiecza a odrodzenie, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 14. Fromm E., Wolność w epoce reformacji: Okres reformacji, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 15. Kolokwium końcowe. |
W cyklu 2023/24Z:
Teksty obowiązkowe do poszczególnych zajęć: 1. Brak tekstu do przeczytania. 2. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4). 3. Platon, Księga VIII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania]. 4. Arystoteles, Księga III, [w:] Etyka nikomachejska, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1995 [dostępne również inne wydania]. 5. Drozdowicz Z., Czym był filozoficzny sceptycyzm i kto był sceptykiem, "Humaniora. Czasopismo internetowe" 2016, nr 2 (14). 6. Augustyn, Księga IV, [w:] Wyznania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 [dostępne również inne wydania]. 7. Tomasz z Akwinu, Księga II [tom III], [w:] Suma teologiczna, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 2004 [dostępne również inne wydania]. 8. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1). 9. Szymaniec P., Heglowski model nowoczesnego państwa, Biblioteka Cyfrowa: http://bibliotekacyfrowa.pl/Content/24595/003.pdf. 10. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14. 11. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59. 12. Fromm E., Narodziny jednostki i dwuznaczność wolności, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 13. Fromm E., Wolność w epoce reformacji: Dziedzictwo średniowiecza a odrodzenie, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 14. Fromm E., Wolność w epoce reformacji: Okres reformacji, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 15. Kolokwium końcowe. |
W cyklu 2024/25Z:
Teksty obowiązkowe do poszczególnych zajęć: 1. Brak tekstu do przeczytania. 2. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4). 3. Platon, Księga VIII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania]. 4. Andrzejuk I., Przyjaźń w ujęciu Arystotelesa i Tomasza z Akwinu jako przykład teologicznego poszerzenia problematyki filozoficznej, "Studia Leopoliensia. Czasopismo filozoficzno-teologiczne", nr 2/2009, s. 81 – 88. http://www.katedra.uksw.edu.pl/publikacje/izabella_andrzejuk/przyjazn_w_ujeciu_arystotelesa_i_tomasza.pdf. 5. Drozdowicz Z., Czym był filozoficzny sceptycyzm i kto był sceptykiem, "Humaniora. Czasopismo internetowe" 2016, nr 2 (14). 6. Augustyn, Księga IV, [w:] Wyznania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 [dostępne również inne wydania]. 7. Tomasz z Akwinu, Księga II [tom III], [w:] Suma teologiczna, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 2004 [dostępne również inne wydania]. 8. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1). 9. Szymaniec P., Heglowski model nowoczesnego państwa, Biblioteka Cyfrowa: http://bibliotekacyfrowa.pl/Content/24595/003.pdf. 10. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14. 11. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59. 12. Fromm E., Narodziny jednostki i dwuznaczność wolności, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 13. Fromm E., Wolność w epoce reformacji: Dziedzictwo średniowiecza a odrodzenie, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 14. Fromm E., Wolność w epoce reformacji: Okres reformacji, [w:] Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2011. 15. Kolokwium końcowe. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: