Filozoficzne aspekty bezpieczeństwa
2751-BN-S1-2-FAB
A) Wprowadzenie do refleksji filozoficznej
Zajęcia 1: Filozofia i główne problemy filozoficzne
B) Globalne problemy bezpieczeństwa
Zajęcia 2: Moralna ochrona jednostki a zapewnienie jej bezpieczeństwa
Zajęcia 3: Filozoficzno-etyczne konsekwencje społeczeństwa ryzyka
C) Problemy etyczne i filozoficzne jednostek funkcjonujących w sektorze bezpieczeństwa
Zajęcia 4: Korupcja a bezpieczeństwo publiczne
Zajęcia 5: Lobbing a bezpieczeństwo publiczne
Zajęcia 6: Klientelizm i kumoterstwo a bezpieczeństwo publiczne
Zajęcia 7: Nepotyzm a bezpieczeństwo publiczne
Zajęcia 8: Podsumowanie pracy całorocznej
Całkowity nakład pracy studenta
30 godzin, w tym:
- 15 godzin - aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych (0,5 ECTS)
- 10 godzin - lektura tekstów obowiązkowych i przygotowywanie się do zajęć (0,5 ECTS)
- 5 godzin - przygotowywanie się do kolokwium końcowego (0,5 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W_1 - Student ma pogłębioną wiedzę o najważniejszych koncepcjach filozoficznych, które dotyczą sfery bezpieczeństwa oraz działalności w sferze publicznej - K_W01.
W_2 - Student ma podstawową wiedzę o głównych ideach etycznych stanowiących podstawę myślenia o miejscu etyki i moralności w świecie publicznym i życiu zawodowym oraz różnych aspektach obecności zagadnień i refleksji moralnej w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i zawodowym, w szczególności w sferze bezpieczeństwa - K_W04.
W_3 - Student ma podstawową wiedzę o sektorze bezpieczeństwa jako sferze, w ramach której funkcjonują podmioty moralne moralnym będące członkami wspólnoty; rozumie zasady nawiązywania, kształtowania, zmiany i rozwiązywania różnych relacji podmiotowych, w tym zwłaszcza z zakresu stosunków dotyczących sektora bezpieczeństwa, jak również relacji z innymi podmiotami życia publicznego – K_W08.
W_4 - Student ma podstawową wiedzę porównawczą w zakresie historycznego rozwoju europejskiej filozofii i etyki w sferze publicznej, w tym w sektorze bezpieczeństwa oraz o źródłach ideowych różnych sposobów myślenia o etyce i moralności publicznej– K_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
U_1 - Student potrafi prawidłowo interpretować problemy filozoficzne, moralne i etyczne, jakie zachodzą w codziennej działalności sektora bezpieczeństwa narodowego czy publicznego, przede wszystkim pod kątem wskazywania dobra i zła, słuszności i niesłuszności oraz potrafi wskazywać rozwiązania moralnych dylematów w działalności instytucji i państwa; potrafi wskazać filozoficzne korzenie współczesnych sposobów myślenia o etyce zawodowej i moralności publicznej - K_U01
U_2 - Student posiada umiejętność rozumienia i krytycznego analizowania najważniejszych dylematów filozoficznych i moralnych życia publicznego, szczególnie sektora bezpieczeństwa, oraz zawodowego w skali europejskiej i krajowej oraz tego, jak sposoby rozwiązywania tych dylematów ukształtowane zostały przez poszczególne idee filozoficzne – K_U09
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - K_K01
K_2 - Student dostrzega i identyfikuje problemy filozoficzne, moralne i dylematy etyczne, w szczególności te, które wiążą się z aktywnością w sferze bezpieczeństwa; poszukuje optymalnych rozwiązań zgodnych z prawem, zasadami etyki zawodowej i powszechnie rozumianą moralnością - K_K04
K_3 - Student zajmuje krytyczne stanowisko względem problemów, koncepcji i teorii filozoficznych, etycznych i moralnych dotyczących sfery działania sektora bezpieczeństwa - K_K02
Metody dydaktyczne
wykład problemowy, analiza tekstów filozoficznych, dyskusja, debata oksfordzka, analiza SWOT, burza mózgów
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- SWOT
- biograficzna
- oxfordzka
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
przedmiot dostępny dla wszystkich studentów
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Teksty obowiązkowe do zajęć:
1. Brak tekstu do przeczytania
2. Brak tekstu do przeczytania.
3. R. E. Dominiuk, Korupcja w ujęciu historycznym i współczesnym. Pojęcie zachowania korupcyjnego na tle ar. 229 kk, "Miscellanea Historico-Iuridica" 2020, T. XIX, z. 2, s. 183-198, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/10641/1/MHI_19_2_2020_R_E_Dominiuk_Korupcja_w_ujeciu_historycznym_i_wspolczesnym.pdf
4. K. Nowakowski, Klientelizm jako forma korupcji, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2007, t. LXIX, z. 1, s. 213-230.
https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/6f370790-880b-4eec-9068-0e2f49ad5907/content
5. J. Hryniewicz, Społeczeństwo ryzyka. Teoria, model, analiza krytyczna, "Przegląd Socjologiczny" 2014, nr 63 (2), s. 9-33, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e6d228db-83b6-464d-8043-8fb58940680e
6. B. Olszewski, Problem nepotyzmu w administracji publicznej, "Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji" 2009, t. LXXIX, s. 173-185.
https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/99278/PDF/11_B_Olszewski_Problem_nepotyzmu_w_administracji_publicznej.pdf
7. K. Nowakowski, Klientelizm jako forma korupcji, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2007, LXIX (1), s. 213-230.
8. Kolokwium końcowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: