Filozoficzne aspekty bezpieczeństwa 2751-BN-S1-1-FAB
1. Filozoficzne aspekty bezpieczeństwa - zajęcia wprowadzające.
Wprowadzenie w problematykę zajęć. Definicja bezpieczeństwa i wskazanie filozoficznych zagadnień związanych z problematyka bezpieczeństwa. Omówienie tematyki zajęć oraz omawianych lektur. Charakterystyka warunków zaliczenia przedmiotu oraz efektów uczenia się.
2. Bezpieczeństwo personalne: Isaiah Berlin i wolność człowieka
3. Bezpieczeństwo personalne: Michael Walzer i tolerancja
4. Bezpieczeństwo personalne: John Stuart Mill i autonomia jednostki
5. Bezpieczeństwo personalne: Zygmunt Bauman i współczesna moralność
6. Bezpieczeństwo personalne: debata oksfordzka
7. Bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne: Thomas Pikkety i państwo socjalne
8. Bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne: David Graeber i praca bez sensu
9. Bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne: John Rawls i idea sprawiedliwości
10. Bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne: debata oksfordzka
11. Bezpieczeństwo globalne: Anthony Giddens i społeczeństwo ryzyka
12. Bezpieczeństwo globalne: Anthony Giddens i świat ryzyka
13. Bezpieczeństwo globalne: Ulrich Beck i globalizacja ryzyka
14. Bezpieczeństwo globalne:
15. Filozofia współczesna wobec problemów bezpieczeństwa - podsumowanie.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład problemowy
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- oxfordzka
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- SWOT
- stolików eksperckich
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa do poszczególnych zajęć:
Zajęcia 1:
Brak tekstu do przeczytania. Wykład wprowadzający w zagadnienia przedmiotu.
Zajęcia 2:
Berlin I., Dwie koncepcje wolności, [w:] tegoż, Cztery eseje o wolności, przeł. J. Łoziński, Wydawnictwo Zysk i S-ka, s. 183-221.
Zajęcia 3:
Walzer M., Pięć form rządów tolerancji, [w:] tegoż, O tolerancji, przeł. T. Baszniak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1999, s. 25-50.
Zajęcia 4:
Mill J. S., O granicach władzy społeczeństwa nad jednostką. przeł. J. Starkel, [w:] tegoż, Pisma o wolności i szczęściu, pod red. B. Barana, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2017, s. 84-102.
Zajęcia 5:
Bauman Z., Moralne obowiązki, etyczne zasady, [w:] tegoż, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman i J. Tokarska-Bakir, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2012, s. 27-55.
Zajęcia 6:
Murphy T., Ethics, Politics, and Types of Justice, (2011) 2(1) "Transnational Legal Theory" 2011, Vol. 2, No. 1, s. 135–143. Tekst dostępny online: https://www.researchgate.net/publication/263385968_Ethics_Politics_and_Types_of_Justice [15.02.2020].
Zajęcia 7:
Pikkety T., Państwo socjalne na XXI wiek, [w:] tegoż, Kapitał w XXI wieku, przeł. A. Bilik, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013, s. 581-611
Zajęcia 8:
Graeber D., Czym jest praca bez sensu?, [w:] tegoż, Praca bez sensu, przeł. M. Denderski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018, s. 26-66.
Zajęcia 9:
Rawls J., Zasady sprawiedliwości, [w:] Teoria sprawiedliwości, przeł. M. Panufnik, J. Pasek i A. Romaniuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 98-126.
Zajęcia 10:
O'Boyle E. J., Principles of Economic Justice: Marketplace and Workplace Applications, "Forum for Social Economics" 2004-2005, Vol. 34, No. 1-2. Tekst dostępny online: https://www.researchgate.net/publication/23961969_Principles_of_Economic_Justice_Marketplace_and_Workplace_Applications [15.02.2020].
Zajęcia 11:
Giddens A., Los, ryzyko i bezpieczeństwo, [w:] tegoż, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 150-197 (pierwsza połowa tekstu).
Zajęcia 12:
Giddens A., Los, ryzyko i bezpieczeństwo, [w:] tegoż, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 150-197 (druga połowa tekstu).
Zajęcia 13:
Beck U., O logice podziału bogactwa i ryzyka, Globalizacja ryzyka cywilizacyjnego oraz Utopia społeczeństwa światowego, [w:] tegoż, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, s. 27-33, 48-58 oraz 60-65.
Zajęcia 14:
Baranzini A., Chesney M., The impact of possible climate catastrophes on global warming policy, "Energy Policy" 2003 (June), Vol. 31, No. 8, s. 691-701.
Zajęcia 15:
Brak tekstu do przeczytania. Zajęcia podsumowujące i kolokwium końcowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: