Metodologia badań w kulturze fizycznej 2600-SIW-MB-1-S1
Metodologiczne podstawy badań w obszarze kultury fizycznej (temat pracy, cel pracy, problem badawczy, hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja badań, prezentacja wyników) Etapy badań naukowych prowadzonych w obszarze kultury fizycznej Przykłady raportów z badań społecznych w obszarze kultury fizycznej Zagadnienia dotyczące budowy i struktury pracy empirycznej.
Wykłady:
1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej
2) Przedstawienie podstawowych typów badań naukowych
3) Omówienie istoty przeprowadzenia badań naukowych
4) Omówienie specyfiki pisania pracy badawczej
5) Opisanie teoretycznych podstaw pracy badawczej
6) Przedstawienie etapów organizacji i prowadzenia badań
7) Omówienie wyników badań oraz przedstawienie wniosków
8) Omówienie struktury pracy badawczej
Ćwiczenia:
1) Korzystanie z terminologii związanej z metodologią pisania prac naukowych
2) Definiowanie i analizowanie problemów badawczych
2) Tworzenie narzędzi badawczych
3) Tworzenie struktury pracy badawczej
4) Sporządzenie protokołu z badań
5) Przedstawienie wyników badań oraz wniosków
Rozdział 1
System biblioteczno-informacyjny UMK w Toruniu
Rozdział 2
Klasyfikacja nauk i metody badawcze
Rozdział 3
Typy prac naukowych i ich struktura
Rozdział 4
Kolejność pisania pracy
Rozdział 5
Techniki i narzędzia badawcze
Rozdział 5.1
Metody badań w sporcie wyczynowym na przykładzie sportów walki
Rozdział 5.2
Badanie aktywności bioelektrycznej mięśni i siły reakcji podłoża
Rozdział 5.3
Niektóre wymagania edytorskie i metodologiczne prac magisterskich realizowanych na seminariach
Rozdział 5.4
Narzędzia pomiaru stosowane w dydaktyce sportu
Rozdział 5.5
Rodzaje pytań w badaniach ankietowych i zasady ich formułowania. Przykłady ankiet
Rozdział 5.6
Badanie i ocena postawy ciała
Rozdział 5.7
Ultradźwiękowy system Zebris do badania postawy ciała i globalnej ruchomości kręgosłupa
Rozdział 5.8
Ocena sprawności fizycznej
Rozdział 5.9
Badanie stóp
Rozdział 5.10
Wybrane metody i techniki badań aktywności fizycznej
Rozdział 5.11
Badanie cech morfologicznych, ocena bólu i testy funkcjonalne
Rozdział 6
Statystyka - wybrane zagadnienia
Rozdział 7
Wykresy, ryciny i inne formy graficzne prezentacji w pracy
Rozdział 8
Zalecana problematyka badawcza w zakresie nauk kultury fizycznej i promocji zdrowia
W cyklu 2023/24L:
Metodologiczne podstawy badań w obszarze kultury fizycznej (temat pracy, cel pracy, problem badawczy, hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja badań, prezentacja wyników) Etapy badań naukowych prowadzonych w obszarze kultury fizycznej Przykłady raportów z badań społecznych w obszarze kultury fizycznej Zagadnienia dotyczące budowy i struktury pracy empirycznej. Wykłady: 1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej Ćwiczenia: |
W cyklu 2024/25L:
Metodologiczne podstawy badań w obszarze kultury fizycznej (temat pracy, cel pracy, problem badawczy, hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja badań, prezentacja wyników) Etapy badań naukowych prowadzonych w obszarze kultury fizycznej Przykłady raportów z badań społecznych w obszarze kultury fizycznej Zagadnienia dotyczące budowy i struktury pracy empirycznej. Wykłady: 1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej Ćwiczenia: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład kolokwium- W01, U01
Ćwiczenia kolokwium- U01, K01
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego;
- przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.);
- wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów.
O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną, zaliczenie ustne z oceną.
Co odpowiada
Wykład
Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień.
Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego.
Kryteria różnicujące oceny.
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0).
Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5).
Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).
Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5).
Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Ćwiczenia
Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia.
Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego.
Kryteria różnicujące oceny.
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0).
Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5).
Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).
Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5).
Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
brak.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013.
2. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013.
Podstawowa:
1. Nowak S. Metodologia badań społecznych. PWN. Warszawa. 2012.
2. Pilch T., Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.
3. Siwiński W. Praktyczny poradnik pisania prac dyplomowych w dziedzinie rekreacji i turystyki. Wyd. WSHIG - PSNARIT, Poznań 2010.
4. Siwiński W., Tauber R.D. Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań 2006.
5. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls. Kraków. 2004.
Uzupełniająca:
1. Brzeziński J. Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003.
2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D. Metody badawcze w naukach społecznych. Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2001.
3. Czarnecki K.M. Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów wyższych szkół zawodowych, Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005.
W cyklu 2023/24L:
Podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25L:
Podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: