Dydaktyka gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej 2600-SIW-M6-DG-3-S1
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykłady mają za zadanie wyjaśnić współczesne kierunki dydaktyki gimnastyki korekcyjnej kompensacyjnej w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. Rodzaje planów.
Poznanie znaczenia motywacji w procesie edukacyjnym metodyki gimnastyki korekcyjnej z punktu widzenia umiejętności postrzegania aktów ruchowych w ujęciu rozwojowym warunkującym efektywność procesu korygowania i usprawniania na etapach rozwoju ontogenetycznego i kinezjologicznego.
Wskazane zostaną role zawodowe wychowania do kultury fizycznej na rzecz zdrowia, style uczenia i kierowania pracą, prakseologiczny model postępowania metodycznego. Studenci nabędą wiedzę o budowie programu i jednostki metodycznej gimnastyki korekcyjnej lub kompensacyjnej, oraz na temat obserwacji efektów, analiza skuteczności, wnioskowania i wprowadzania zmian. Poznają zasady edukacji, metod nauczania, wychowania, realizacji zadań, zdobywania i przekazywania wiadomości.
Ćwiczenia poświęcone są nabywaniu niezbędnych umiejętności dydaktycznych;
- stosowania stylu uczenia w zależności od sytuacji edukacyjnej;
- analizy wyników diagnozy i formułowania celów pracy przydatnych w tworzeniu programu rocznego dla grupy oraz planowaniu jednostki metodycznej;
- tworzenia w zespołach rocznego, ramowego programu gimnastyki korekcyjnej lub kompensacyjnej;
- formułowania celów operacyjnych do wybranego zadania z uwzględnieniem etapu nauczania i udział w dyskusji o uzyskanych efektach;
- rozpoznawania i stosowania podczas planowania i realizacji metod nauczania ruchu, realizacji zadań, wychowania, kształtowania osobowości oraz przekazywania wiadomości, a także ich rodzajów i możliwości zastosowania;
- nabycia umiejętności planowania jednostki metodycznej w oparciu o toki zajęć gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej, modyfikowania toków zajęć w zależności od potrzeb grypy i warunków środowiskowych.;
- dostrzegania znaczenia metod realizacji zadań w procesie pobudzania aktywności wewnętrznej i samodzielności na rzecz dbałości o postawę ciała zdrowie;
- przygotowania się do samodzielnej analizy jednostki dydaktycznej z punktu widzenia założeń metodycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania poszczególnych efektów kształcenia i kryterium zaliczenia przedmiotu w formie zdalnej.
Wykłady: K_W03
egzamin pisemny, pytania otwarte do poszczególnych zagadnień; W1,W2,W3,U1, – ocena pozytywna (minimum 6 odpowiedzi i refleksja końcowa) od 59 punktów.
Ćwiczenia; K_U05, K_U07, K_U10,
zaliczenie; U2,U2,U3, U4,U5 – na podstawie autorskiego projektu zajęć korygowania postawy ciała; od 59 punktów
Obserwacja przedłużona ;
zaliczenie; K1,K2, - ocena pozytywna od 59 punktów
-samoocena umiejętności pracy z druga osobą (od 25 punktów)
- portfolio (od 30 punktów)
- udział w dyskusji (od 14 punktów)
Suma uzyskanych punktów ocena
<59 niedostateczny
59-68 dostateczny
69-76 dostateczny plus
77-84 dobry
85-89 dobry plus
90 - 100 bardzo dobry
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kasperczyk T.; Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, KASPER, Kraków 2004.
2. Śmiglewska M., Lewandowski A. Sarwińska J. (red.); O procesie nauczania ruchu. Wybrane zagadnienia metodyki edukacji fizycznej, OW MW, Bydgoszcz 2015.
3. Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M.; Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie, W UKW, Bydgoszcz 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Kostencka A. Śmiglewska M. Szark-Eckard M., (red); Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym, realizacja podstawy programowej. OW MW, Bydgoszcz 2012.
2. Kruszewski K. (red.); Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
3. Nowotny J. i wsp.; Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.
4. Śmiglewska M., Lewandowski A.; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009.
5. Śmiglewska M.; Program wychowania fizycznego. Klasy IV-VI, szkoła podstawowa. Toruń, Bea-Bleja 1999.
6. Śmiglewska M.; Diagnozowanie i wspomaganie rozwoju koordynacyjnych zdolności motorycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. OW MW Bydgoszcz 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: