Ćwiczenia korekcyjne w wodzie 2600-SIW-M6-CK-3-S1
Ćwiczenia korekcyjne w wodzie mają na celu korygowanie nieprawidłowości układów różnych segmentów ciała w warunkach odciążenia, zminimalizowanie deficytu ruchowego, rozciągnięcie przykurczonych tkanek miękkich a wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych, wyrobienie silnego gorsetu mięśniowego oraz doskonalenie koordynacji ruchów i panowania nad układem ciała w przestrzeni.
W trakcie zajęć student zapozna się z organizacją zajęć i ćwiczeń w wodzie jako elementu postępowania leczniczego w korekcji wad postawy z uwzględnieniem poziomu umiejętności pływackich w przypadku zróżnicowania wad w grupie dyspanseryjnej. W zajęciach z pływania korekcyjnego główny nacisk położony jest na pływanie, czyli lokomocję – poprzez nią realizowane są główne cele korekcyjne.
Podczas zajęć student zapozna się z technikami ćwiczeń oddechowych w postępowaniu korekcyjnym oraz specjalnymi ćwiczeniami korekcyjnymi w poszczególnych stylach pływackich.
Zróżnicowanie i stosowanie różnych form i metod włączając gry i zabawy ruchowe oraz przybory dydaktyczne powoduje, że ćwiczenia korekcyjne w wodzie są atrakcyjną formą terapeutyczną, która stanowi cenny element profilaktyki wad postawy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagany próg na ocenę:
dostateczny - 51-60%,
dostateczny plus - 61-70%,
dobry - 71-80%,
dobry plus - 81-90%,
bardzo dobry - 91-100%
W 1: Rozmowy ze studentami; zaliczenie – student potrafi opisać podstawowe ćwiczenia służące do realizacji procesu korekcyjnego oraz wpływ środowiska wodnego na korekcję postawy ciała.
U 1: Obserwowanie studenta podczas wykonywania ćwiczeń.
Efekty kształcenia sprawdzone zostaną poprzez:
- samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć,
- opracowanie konspektu zajęć
- przedłużoną obserwację podczas zajęć
- rozmowę ze studentem
-aktywny udział w zajęciach, konspekt zajęć - ocena uzależniona od poprawności merytorycznej dokumentu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
S. Owczarek "Korekcja wad postawy pływanie i ćwiczenia w wodzie" WSiP 1999
M.Janiszewski "Podstawy korektywy".PWN, Warszawa-Łódź 1994
J. Kołodziej "Pływanie korekcyjne". AWF, Kraków 1989
B.Czabański "Nauczanie techniki pływania". AWF, Wrocław 1977
Literatura podstawowa:
W. Iwanowski " Pływanie korekcyjno –lecznicze w
przypadkach bocznych skrzywień kręgosłupa" Szczecin 1977
R. Karpiński , Karpiński M."Pływanie. Sport. Zdrowie."
Rekreacja.AWF Katowice.2009
J. Wilczyński " Korekcja wad postawy człowiek"
Literatura uzupełniająca:
Bartkowiak E.(2000)." Sportowa technika pływania". Biblioteka Trenera COS, KFiS, Warszawa.
Iwanowski W., Fecica D.(1973)." Wpływ sportu pływackiego na kształtowanie się fizjologicznych krzywizn kręgosłupa". Wychowania Fizycz.i Sport.
Owczarek S., Bondarowicz M.(1999). Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. WSiP, Warszawa.
S.Owczarek (2016) "Atlas ćwiczeń korekcyjnych" KORSO
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: