Metodyka zajęć ruchowych dla osób z niepełnosprawnością 2600-SIW-M3-MZ-3-S1
Przedmiot realizowany w formie wykładów.
Wykłady mają za zadanie wyjaśnić genezę i współczesne kierunki metodyki zajęć ruchowych osób z niepełnosprawnością w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. Przedstawione zostaną rodzaje aktywności fizycznej, ich wartości zdrowotne i możliwości terapeutyczne. Poznają znaczenie motywacji w procesie nauczania ruchu osób z niepełnosprawnością, metodyki edukacji fizycznej z punktu widzenia umiejętności postrzegania aktów ruchowych w ujęciu rozwojowym, warunkującym efektywność procesu usprawniania w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Wskazane zostaną role zawodowe specjalisty zajęć ruchowych osób z niepełnosprawnością na rzecz zdrowia i stylu życia. Studenci poznają style uczenia i kierowania pracą, prakseologiczny model kształcenia ruchowego, obserwację efektów, analizę skuteczności, wnioskowanie i wprowadzanie zmian. Nabędą wiedzę na temat zasad edukacji, metod nauczania, wychowania, realizacji zadań, zdobywania i przekazywania wiadomości oraz budowy ramowego programu rocznego i jednostki metodycznej.
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot realizowany w formie wykładów. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady - zaliczenie pisemne na ocenę - pytania półotwarte, dotyczące treści wykładów. Uzyskanie co najmniej 6 pozytywnych odpowiedzi, daje ocenę pozytywną - W03, W12,U07, U08.
Suma uzyskanych punktów ocena
<59 niedostateczny
59-68 dostateczny
69-76 dostateczny plus
77-84 dobry
85-89 dobry plus
90 - 100 bardzo dobry
Praktyki zawodowe
„nie dotyczy”
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. (red.); O procesie nauczania ruchu. Wybrane zagadnienia metodyki edukacji fizycznej. wyd. II OW MW, Bydgoszcz 2015.
2. Morgulec-Adamowicz N, Kosmol A.; Sportowe formy aktywnosci osób niepełnosprawnych i starszych. Adaptowana aktywność fizyczna. PTN-AAF, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
Kostencka A., Śmiglewska M., Szark-Eckard M. (red); Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym, realizacja podstawy programowej. OW MW, Bydgoszcz 2012.
Kruszewski K.(red.) ; Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2016.
Śmiglewska M.; Program wychowania fizycznego. Klasy IV-VI, szkoła podstawowa. Bea-Bleja, Toruń 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: