Metodyka treningu wydolnościowego
2600-SIW-M1-MTW-2-S1
Metody treningu wytrzymałościowego z podziałem na grupy: Metody ciągłe i metody przerywane.
Wyznaczanie VO2 max.(pułap tlenowy).
Przykładowy trening na poprawę wydolności tlenowej w zakresie VO2max. Trening na poprawę wydolności anaerobowej.
Zalety treningu wydolnościowego.
Trening interwałowy: zasady, podstawy i zalety.
Metoda powtórzeniowa - zalety.
DZB i MZB.
Środki treningowe w kształtowaniu wytrzymałości.
Wentylacja płuc.
Testy.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.):
- udział w wykładach – 15 godz.
- udział w ćwiczeniach – 15 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do zajęć - 5 godz.
- czytanie literatury – 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia - 10 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące anatomii i fizjologii człowieka oraz zasady skutecznego i efektywnego stymulowania rozwoju fizycznego i psychospołecznego człowieka, a także związek pomiędzy sportem i jakością życia ludzkiego, z uwzględnieniem potrzeb edukacji i sportu
K_W03 - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie możliwości wykorzystania osiągnięć nauk biologicznych do rozwijania umiejętności sportowych oraz prowadzenia treningu sportowego stosownie do rozwoju psychofizycznego człowieka, jego aktywności ruchowej oraz warunków pracy
K_W05 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, pojęcia i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy biologicznej, właściwe dla programu kształcenia na kierunku „sport i wellness”
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 – potrafi stosować podstawowe techniki i metody oceny parametrów funkcjonowania organizmu oraz potrafi wykorzystać podstawowe umiejętności techniczne w zakresie sportów indywidualnych i form muzyczno-ruchowych
K_U02 - potrafi przeprowadzać doświadczenia, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski na podstawie testów wysiłkowych i innych eksperymentów opartych na wiedzy biologicznej
K_U10 - potrafi planować, realizować oraz dokumentować działania związane z zawodem trenera, instruktora i animatora, z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków bazowych, społecznych i fizycznych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 - w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności rozwiązuje problemy poznawcze i praktyczne, a także docenia znaczenie zdobytej wiedzy dla skuteczności i efektywności działania oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych
K_K03 - rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu nauk biologicznych, społecznych, medycznych, nauk o zdrowiu i kultury fizycznej
Metody dydaktyczne
Metody nauczania:
Metoda dydakt.eksponująca-pokaz
Metody dydakt.podające-pogadanka, wykład informacyjny
Metoda dydakt.poszukująca-ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych z zakresu przygotowania sportowego.
Ogólny dobry stan zdrowia - brak przeciwwskazań lekarskich.
Wskazane zainteresowanie, otwarcie, aktywność.
Podstawowa wiedza z zakresu teorii wychowania fizycznego i sportu oraz fizjologii wysiłku.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Egzamin pisemny (test)
2. projekt i analiza wyników
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium(test)
dst- 51%
dst plus- 65 %
db- … 70%)
db plus- 80%
bdb- 90%
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Czerwiński J. Sadowski J.Sozański H. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego tom 1 i 2. AWF Warszawa 2015
2. Naglak Z. Metodyka trenowania sportowca. Wrocław 1999. AWF.
3. Sozański H. (red.) Podstawy teorii treningu sportowego. Warszawa 1999. RCMSzKFiS.
4. Wilmore J.H., Costill D.L., Kenney W.L., Physiology of Sport and Exercise, Human Kinetics 2008.
5. Prus G. Przygotowanie kondycyjne w sporcie. AWF, Katowice, 2003. Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: